Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skicka objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

kpt

Aktiv medlem
Som en del kanske läst tidigare så verkar jag ha ngt problem med mitt 500mm f/4 som gör att största bländaren med en 1.4X blir f/8 och inte f/5.6.

Nu ska jag i alla fall skicka iväg det till Canon RCC i Mölndal. De rekommenderade företagspaket.

Jag har inte skickat (tunga) objektiv förut. Några tips på vad man kan göra för att skydda paketet?

Skydda objektivet menar du?

Har du originalkofferten (den i grå "Plastaluminium") ?
Den är ju mycket beskyddande ! OM du har den så behöver du bara ngt som issolerar den i ett snäppet större paket..

Annars så hade jag fixat en väl tilltagen kartong och fyllt den med små frigolitbitar. Objektivet hade jag först stoppat i x antal plastpåsar över varandra.. Tidningspapper runtruntrunt.. Frigoliten jämt fördelat runt om..

Inget tomrum i paketet alls..

Har skickat ett 300 2,8L USM som störst och då gjorde jag som nr två även om objektivet låg i sin originalläderväska.. Känns alltid bra att ta till lite extra..

Mvh Niclas,

Jo, jag ska givetvis ta tillfället i akt och använda den där väskan som följde med. Inte ofta den kommer till användning.

Förutom problemet att hitta en något större kartong undrar jag också om det är ngt speciellt förfarande vid Posten, typ att skriva "Akta, Glas" eller skicka det rekommenderat, osv.

Akta, glas gör ingen skillnad. Det är först när du betalar för tjänsten som de är varsamma. Skickar du som företagspaket är det försäkrat med 50.000:-
www.posten.se har alla upplysningar du behöver.

Aha, jag kände inte till det där med företagspaket och försäkring - verkar skräddarsytt för ett 500mm f/4.

Mardrömsscenario: man skriver Canon på kartongen och killen på poståkeriet är Nikon-fanatiker :)

frigolit?

Har själv funderat över hur man skulle skicka dyrbarar saker på ett säkert sätt och kommer alltid fram till att frigolit är bra att ha - små frigolitbitar.

Men var får man tag/köper dessa små frigolitbitar?

Mvh
Petri

kpt skrev:

Mardrömsscenario: man skriver Canon på kartongen och killen på poståkeriet är Nikon-fanatiker :)

Hehe, ja om han ser i paketet så lär ju vara såld för all framtid! I synnerhet om han själv använder Nikons dyra&otympliga motsvarighet..:)

Mvh Niclas,

Ps, skriv metall & glas... aldrig objektiv eller producentens namn... Varje år så försvinner det saker med värde under postgång... Skylle rinte med postens personla men det är ju klart att tankarna går..

ANNONS
Götaplatsens Foto