Annons

Hur skruva bort luckan på 5D för att montera BG-E4?

Produkter
(logga in för att koppla)

Syvertsen

Aktiv medlem
Jag sitter och dräglar över mitt nyinköpta batterigrepp till min 5D och har kommit underfund med att jag inte för mitt liv kan lista ut hur fan jag ska skruva bort den nuvarande luckan på kameran för att kunna montera på batterigreppet.

Jag är livrädd för att kroppsbyggarhjärnan ska ta över och tro att våld löser problemet - är nämligen inte helt sugen på att ha sönder något.

Vilken skruv ska bort, eller finns det något annat som jag har missat? Hur får jag bort den lilla rackaren?

Och förresten, bespara mig läsning om att jag är efterbliven för det har jag redan räknat ut vid det här laget efter ett par tappra försök haha.

Jag sitter och dräglar över mitt nyinköpta batterigrepp till min 5D och har kommit underfund med att jag inte för mitt liv kan lista ut hur fan jag ska skruva bort den nuvarande luckan på kameran för att kunna montera på batterigreppet.

Jag är livrädd för att kroppsbyggarhjärnan ska ta över och tro att våld löser problemet - är nämligen inte helt sugen på att ha sönder något.

Vilken skruv ska bort, eller finns det något annat som jag har missat? Hur får jag bort den lilla rackaren?

Nej de där e knepigt =) på 400d ser du en liten skruv/skalle på gångjärnet till luckan. Den pluppen kan du trycka åt sidan. Gångjärnet kommer då att hoppa ur. Det är teleskopiskt eller hur man nu ska säga. Samma som stiften som håller klockarmbandet i klockan, och du förstår vad jag menar.
Detta är ju på en 400d, men man kan ju anta att det är ungefär samma konstruktion.

Lätt som en plätt. Öppna luckan. Vid gångjärnet på insidan ser du en liten spak. Dra den lite åt sidan så lossar luckan.
Luckan kan du sedan sätta fast i batterigreppet så du inte tappar bort det.
Lycka till med ditt nya grepp.

Öppna batteriluckan så ser du en liten stjärnskruv; dra den i sidled så ramlar luckan av!

Damnit.

Nästa problem. Krävs det någon särskild sorts batterier till den vanliga AA-hållaren? Satte i 6st nu och den är lika död som en genskjuten älg fortfarande...

1 Dra åt ordentligt

2 kolla batteripolarisationen

3 sätt knappen på batterigreppet i läge ON

Nu ska det fungera!? :)

Det fungerar. Problemet är att det glappar JÄRNET. Displayen högst upp på kamerahuset blinkar frenetiskt. Vad är fel? Haha.

Batterierna är 1,5V styck om det spelar någon roll. Och helt nya, alkaliska.

Det går fint med bara ett batteri i greppet.Vanliga batterier i "släden" upplever jag har en förmåga att ta slut fort. köp ett extra batteri i stället så räcker det väldigt länge.

ANNONS
Götaplatsens Foto