Annons

Hur slits objektiv av exponeringar likt kameror gör?

Produkter
(logga in för att koppla)

Heimerdinger

Aktiv medlem
Att folk skriver hur många exponeringar ett kamerahus gjort förstår jag, på samma vis som att du skriver hur många min en bil har rullat.

Jag har aldrig upplevt att objektiv slits av att du tar kort, gör dom det?
Att ett objektiv kan slitas om man ofta tar av och på det på kameror och ofta byter filer osv kan jag absolut förstå eller om man fokuserar/zoomar väldigt mycket under många år.

När kameran exponerar händer det då något alls i själva objektivet?

Läser ofta i annonser om objektiv att folk nämner "bara 6000 exponeringar" oavsett märke men bara på dyrare objektiv.
 

PeterWem

Aktiv medlem
När kameran exponerar händer det då något alls i själva objektivet?
Rörliga delar är bländare, AF och bildstabilisator. Zoomobjektiv rör sig också.

Canons 24-105/4L IS är känd för att kabeln till bländaren går och så även Canons EF-S 17-85 IS.

Canons 28-135 har väl också haft för många fel med att AF delvis lägger av.

Hos Canons större och äldre teleobjektiv som använde "focus by wire" blir objektivet meningslöst att äga om AF lägger av eftersom MF då ej heller fungerar.

Hasselblad har väl exponeringsräknare i sina objektiv. Canon inte, eller åtminstone inget jag sett. Hasselblads objektiv fungerar väl som slutare också, men rätta mig om jag har fel.

Allt som allt är det sällan det blir fel på objektiv om man nu räknar med hur mycket de används.
 

Ventures

Aktiv medlem
Gamla objektiv brukar kunna ha blankslitna bländarlameller. Den mattsvarta färgen blir till slut blank av att lamellerna gnider mot varandra vid varje nedbländad exponering. Värre om det blanka är olja pga varm förvaring. Bajonettfästet blir slitet och får mässingsfärg (Nikon) efter många byten. Fokus och zoomringar går trögt pga stelnat eller försvunnet smörjmedel, eller värre pga att objektivet fått en smäll.
Men det mesta av ovanstående uppstår efter många år av användning.

Nyare objektiv med mycket elektronik riskerar nog andra fel som kan uppstå när som helst. Oavsett ålder eller antal exponeringar.
Ska man köpa ett begagnat objektiv kan man med fördel googla efter kända fel för modellen så man vet vad man ska kolla efter och vad en eventuell reparation skulle kosta. Då vet man lite mer om risken man tar att köpa utan garanti. även om man aldrig kan vara helt säker.
 

iSolen.se

Guest
Att folk skriver hur många exponeringar ett kamerahus gjort förstår jag, på samma vis som att du skriver hur många min en bil har rullat.

Jag har aldrig upplevt att objektiv slits av att du tar kort, gör dom det?
Att ett objektiv kan slitas om man ofta tar av och på det på kameror och ofta byter filer osv kan jag absolut förstå eller om man fokuserar/zoomar väldigt mycket under många år.

När kameran exponerar händer det då något alls i själva objektivet?

Läser ofta i annonser om objektiv att folk nämner "bara 6000 exponeringar" oavsett märke men bara på dyrare objektiv.
Precis som för kameror är det mest ett mått på hur mycket den använts.

Objektiv dör normalt inte av många exponeringar utan av stötar och annat slitage.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Precis som för kameror är det mest ett mått på hur mycket den använts.

Objektiv dör normalt inte av många exponeringar utan av stötar och annat slitage.
Just det.

Förmodligen skulle man som en slags grov och extremt ungefärlig tankefigur kunna säga att ett objektiv får en mindre smäll (slå i en dörrkarm, i bordskanter, i kameran vid objektivbyte) en gång per 10 000 bilder och tappas i golvet en gång per 100 000 bilder :)

Sedan slits förstås fokusmotorer, bländarmekanismer, stabiliseringsmekanismer och alla andra typer av rörliga delar - men allt sådant förvärras ju dessutom av stötar och smällar. Plus att damm och smuts så att säga kastar grus i maskineriet och fukt på lång sikt får elektriska kontakter att börja glappa eller motsatsen. Allt sådant är ju ofta rätt proportionerligt mot antalet tagna bilder.

Samma sak gäller ju för övrigt kamerahusen. Du har mekaniskt slitage, men det förvärras av små och stora smällar, smuts och fukt.

Får kameror och objektiv arbeta i fred utan att råka ut för damm/smuts/fukt och slippa hanteras av en fumlig fotograf så kan de oftast arbeta extremt länge. Det finns exempel på fartkameror och kameror som används för stop-motion som gått flera miljoner bilder utan att slitas ut. De lever länge för att de hanteras så minimalt.
 

PMD

Aktiv medlem
Ett inlägg för att få bevakning på tråden, eftersom bevakningsverktyget har försvunnit.
 

Erik X

Aktiv medlem
När kameran exponerar händer det då något alls i själva objektivet?
Jepp, bländaren går ner till inställt värde under exponeringen och sen tillbaka till fullt öppen.
Innan exponering måste bländaren vara fullt öppen för att motivet ska se ljust och fint ut i sökaren samt för att AF (fasmätning) ska kunna fungera.
Eventuell stabilisering är förstås i drift under hela exponeringen
 
ANNONS