Annons

Hur snabb Backupp ??

Produkter
(logga in för att koppla)

eldaren3

Avslutat medlemskap
Såg en 160 Gb PackardBell ext hårddisk för 1000:-
Undrar om 2 Mb buffertminne är Ok eller om man måste ha 8, DÅ man bara skall ha den som backupp och inkopplad ibland.
Tänkte bara ha igång den vid överflyttning utav bilder..
Den stöder usb 2 så jag undrar hur begränsning upplevs när det bara är 2 Mb.
Mvh Björn

Hej

jag använder blandat FW o USB 2 diskar som backup.

Har 6st från 200GB upp till 400GB och det är helt ok enligt mig som backup:er.

Roine

har aldrig tänkt på det

de filer ajg kopierar är ju råfiler, dvs filerna e extremt stora o man använder ju inte diskarna så ofta i produktion. Har 80GB i datorn, jobbar med det jag fotat där, då jag är kalr drar jag allt till två olika externa dikar. Samma med originalen, de kopierar jat till två andra diskar direkt.

Roine

Ja det gäller sprida riskerna med Hdiskskrach för att få alla sina bilder bortblåsta är inte så kul, men 2 ställen låter vettigt.
Jag skulle ha dom på 2 ställen, en extern plus i en utav dom två diskarna som finns i datorn. Jag kör lite Raw också o dom blir stora..

Så du har alltså alla bilder på diskar.
I o med att du har så många bilder, blir det helt omöjligt att bränna allt... Annars är ju det ett sätt, som i ditt fall faller på sin orimlighet..
Så har jag gjort tidigare.

jag har ca 75 000 råfiler sparade från D30, D60, 300d, 350D, 5D och 1D mk2

DVS det tar rugit med plats. HAr då 2 kopior av varje, samt backup på vissa redigerade bilder, men det är bara ett par tusen.

roine

Buffertminne ganska ointressant

Mängden buffertminne på en disk spelar "bara" roll om man skriver och läser till samma disk, intensivt och hela tiden. Då fungerar buffertminnet (är samma typ som ditt internminne i datorn) som mellanlagring.

Ska du bara använda disken för backup, kommer du till stor del att bara skriva till disken och då spelar buffertminnet ingen roll.

Mer intressant kan möjligen vara varvtalet på disken (högre varvtal kan man skriva fortare till disken), för det spelar mer roll när man ska ta backup och vilken typ av anslutning du har från datorn till disken, dvs USB 1.1 är MYCKET långsammare än USB 2. Interna (finns även externa) med SATA-150 eller 300 är mycket snabbare.

Detta låter Bra
Farten är 7200varv och den stöder usb 2,0 hoppas den är OK..
PB är väll ett hyffsat märke hoppas jag
Tack för informationen jag kommer nog att inhandla denna snarast
Björn

Nu vet jag inte om du har köpt disken, men jag skulle nog aldrig köpt en Packard Bell disk med tanke på den kvalitet som deras datorer håller.

Jag hade hållt mig till kända hårddiskmärken typ
Maxtor, Seagate eller Western Digital. kanske kostar några hundra mer men då hade jag inte varit nervös för att förlora mina bilder i en krasch.

Ytterligare ett tips, bränn ut de bilder som verkligen inte får försvinna på DVD skivor, får plats med ganska många RAW filer på 4.7 GB

Själv har jag beställt mig en 250giggare http://komplett.se/k/ki.asp?sku=117527
+ Att jag köpte en kabinett http://www.datorbutiken.com/se/pics/big/map-kc31k.jpg
har tänt att ha dom att lagra mina bildfiler + att jag kommer att bränna dom på dubbla dvd för säkerhetskull 1 dvd att ha hemma och en dvd hemma i min mor&fars kassaskåp hoppas det skall räcka till men någon sa att jag borde bränna 2 dvd skivor att ha i kassaskåpet för säkerhets skull

Nej jag har inte hunnit att köpa någon, har varit inne själv på detta med att plocka ihop en, det blir något dyrare men är överkomligt...
Har kollat in WD diskar o dom är kanske mer tillförlitliga, det där med att bränna en massa dvd skivor är inget jag känner för men kanske är något man borde fundera över , det blir så många bara..

det viktigaste är nog att man hittar ett arbetsflöde som passar en själv så att man käner sig trygg mm känner man att backupp på flera externa hårddiskar är det bästa och smidigaste sättet så skall man använda det och har man en massa Rawfiler som Roine så är nog hårddiskar enda alternativet skulle någ bli för tungrott med massor av dvdskivor

Kör man ATA/SATA så har man ändå så undermålig teknik så 2 eller 8 Mb buffer spelar mindre roll.

Nu börjar SATA få tekniker som skulle ha funnits från början för att fungera effektivt så förhoppningsvis så blir det bättre framöver. Har man använt SCSI-system och då blir man bortskämd. Alla nyheter i SATA har funnits för SCSI "i evigheter". Tyvärr så kostar det en hel del :-/

Nå, vad jag vill säga är att för backupp så spelar det ingen roll. Det är ändå mycket snabbare än band som trots allt fortfarande är den vanligaste backuppmetoden.

Undra om det är någon större skillnad på dom allra vanligaste diskarna, jag tänker då på hur krachbenägna dom kan vara.

Av erfarenhet får jag säga att jag rekommenderar seagate som fabrikat,att dom ger 5 års garanti är ju inte helt fel heller.
Roger

eldaren3 skrev:
Undra om det är någon större skillnad på dom allra vanligaste diskarna, jag tänker då på hur krachbenägna dom kan vara.

Min erfarenhet är att det är ganska lika och att det går i vågor.

Jag anser istället att om man skall backuppa viktiga data (som jag anser fotona är) så skall man se till att ha minst 2 diskar och att de helst är av olika märken, eller som allra minst från olika tillverkningsbatcher om det är samma tillverkare.

Inte ovanligt att det kommer fram efter ett tag att vissa batcher från nån tillverkare har problem och då vill man helst inte sitta med enbart diskar av den typen.

--
DaJ

ANNONS
Götaplatsens Foto