Annons

Extern hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Mina backuppdiskar börjar bli fulla. Jag kör backupp mot två externa hårddiskar, den ena på skrivbordet och den andra på jobbet och så växlar jag ibland. Nu börjar dessa två externa diskar bli fulla och det är läge att köpa två nya. Jag tänker mig att köpa två st på 8 TB.

På Prisjakt hittar jag exempelvis dessa 3:

Seagate Expansion Desktop Drive 8TB
WD My Book 8TB
Seagate Backup Plus Desktop Hub USB 3.0 8TB

Jag jobbar alltså aldrig direkt mot diskarna, de står inte heller och snurrar timme efter timme, dygn efter dygn, utan jag kopplar bara in disken, kör en backupp och därefter kopplar jag ur den. Är det trots detta något som talar för att någon av de tre är att föredra framför de andra två?

jag är alltså inte intresserad av andra förslag på backupplösning, NAS, Raid osv, utan jag är endast intresserad av omdöme om de tre diskarna enligt ovan. Visst... om någon har åsikter om att jag borde köpa en viss annan extern disk så är det okej. För övrigt kör jag dessutom en molnlösning.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag tittade på dessa och undrar varför de kostar mindre än en "naken" 3,5" disk. De borde väl rimligen kosta mer.
Båda är kända fabrikat men man undrar vad de stoppar i kabinetten med tanke på priset.
Då tex en lös Seagate barracuda 8tb kostar 2690 kr på inet. En WD Purple 8tb kostar 2889kr. Medan en Seagate expansion 8tb "bara" kostar 1744 på Dustin.

Diskar blir ju väldigt varma inbyggda i kabinett vilket borde påverka livslängden negativt.
Jag har inte köpt en usb-disk sedan de var på 500 gb.

Själv använder jag lösa diskar till backup med en Icy Box med inbyggd kylfläkt i datorchassit och det börjar bli dags för en större diskstorlek . Jag blev lite förvånad över prisskillnaden.
 

Krille

Aktiv medlem
Jag tittade på dessa och undrar varför de kostar mindre än en "naken" 3,5" disk. De borde väl rimligen kosta mer.
Båda är kända fabrikat men man undrar vad de stoppar i kabinetten med tanke på priset.
Då tex en lös Seagate barracuda 8tb kostar 2690 kr på inet. En WD Purple 8tb kostar 2889kr. Medan en Seagate expansion 8tb "bara" kostar 1744 på Dustin.

Diskar blir ju väldigt varma inbyggda i kabinett vilket borde påverka livslängden negativt.
Jag har inte köpt en usb-disk sedan de var på 500 gb.

Själv använder jag lösa diskar till backup med en Icy Box med inbyggd kylfläkt i datorchassit och det börjar bli dags för en större diskstorlek . Jag blev lite förvånad över prisskillnaden.
Det sitter 5400 rpm diskar i dessa så de är ju inte lika snabba som de flesta man brukar köpa som interndisk. Troligen heller inte lika mycket cache-minne. Det är en del av anledningen till prisskillnaden.
 

Krille

Aktiv medlem
Jag skulle ta WD. Såvitt jag vet är det en disk motsvarande WD Red som sitter i den, med andra ord god tillförlitlighet vilket är viktigast hos en backupdisk.
 

Erik X

Aktiv medlem
Se upp med de diskar som kallas "Backup", de bygger på SMR "shingled magnetic recording". Då packar man sektorerna så tätt att de i princip överlappar varandra och får på så sätt ut en aning mer packningstäthet. Men det går inte att byta ut en redan skriven sektor, utan den flaggas i stället som inaktuell och så sparas data på ett nytt ställe på disken. Precis som namnet antyder så funkar det bra för backup men är inte lämpligt för t.ex. mappar med bilder som man vill kunna uppdatera..
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Själv när jag köper ny disk så köper jag 3 av samma storlek.
Det blir alltså en i datorn o 2 backuper.
Köper ALDRIG från samma batch.
Huvuddisken är normalt en 7400, backuperna 5400.
Själva backupförfarandet kör jag manuellt när jag tycker jag har ett behov av det.
KISS
Keep It Simple, Keep It Stupid.
 
ANNONS