Annons

Hur snabb/långsam är en blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Guran99

Aktiv medlem
På Aftonbladet visas följande filmsnutt om hur insekter fångas på bild i form av streck (sk. "Rods"):

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article5899002.ab

Jag förstår självklart att bilder kan bli få sådana här bieffekter, men det borde innebära att blixtljuset är ganska långsamt, eller hur? Annars skulle man få en ögonblicksbild av insekten - inte ett utdraget streck.

Så hur långsam/snabb är en blixt egentligen? Lyser vissa blixtar så pass långsamt att en insekt hinner flyga en centimeter eller två? Jag antar att Rods-fenomenet bara uppstår på kompakt- och mobilkameror...
 

Fogel70

Aktiv medlem
Tykte de sa i inslaget att en "jaktkamera" används, inte för jag vet vad det är för något, men jag misstänker att den använder IR-ljus istället för blixt.
 

Guran99

Aktiv medlem
Okej, men jag tror att det inte bara är 'jaktkameror' som åstadkommer sådana här effekter? Det måste ju hänga på att blixten lyser tillräckligt länge för att fenomenet ska bli så utdraget... Jag trodde att blixtar var "blixtsnabba" (< 1/500 sek). Är det inte så? En insekt hinner inte långt på den tiden så...
 
Senast ändrad:

Pupillen

Aktiv medlem
Det varierar väldigt mycket även för en och samma blixt beroende på hur mycket ljus den behöver leverera. Stora aggregat på full effekt kan ta överraskande lång tid på sig, i alla fall klart över 1/250 s (så det kan mycket väl kollidera med korta blixtsynkroniseringstider).

Samma aggregat kan sedan kanske klara bara några få tiotals mikrosekunder på lägsta effekt. Med andra ord kan en snabb insekt bli ett halvlångt streck om man kör på full effekt samtidigt som man på minsta effekt nästan kan frysa vingslagen:)
 

Guran99

Aktiv medlem
Gäller det här även blixtar på kompaktkameror eller mobiltelefoner? För jag kan tänka mig att kameran använder maxeffekt på blixten när man tar kort utomhus på natten
 

Pupillen

Aktiv medlem
Små inbyggda blixtar har säkerligen kortare maximala brinntider, i normalfallet troligen klart under en tusendels sekund.

Det som visas i filmen verkar för övrigt vara enstaka rutor i en videosekvens och är knappast tagna med blixt överhuvudtaget. Det är nog snarare halvstora nattfjärilar tagna på långa tider med en vanlig IR-belysning.
 
ANNONS