Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur står sig Elements 3.0 idag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Clevinger

Aktiv medlem
Jag har aldrig Photoshoppat eller bildredigerat, men tänkte börja lite smått. Har en oöppnad Elements 3.0 och tänkte bara helt kort höra hur stora skillnaderna är mot de senaste versionerna, och vari de största skillnaderna ligger. Det finns ju guider och kurser på Bildbehandla.se, men de är ju rimligen anpassade till de senaste versionerna. Kommer jag att kunna tillgodogöra mig informationen om jag använder Elements 3?

Eller är det vettigare att satsa på något nyare gratisprogram, som Picasa eller Photofiltre?

Om du skall satsa på gratisprogram så är väl GIMP det bästa valet. Det programmet har Photoshopliknande funktionalitet även om det har en bit kvar till en fullfjädrad PS. Det är dock ett fantastiskt bra verktyg särskilt om man tänker på att det är gratis.
Du hittar det här www.gimp.org.

Jag har hört att GIMP ska vara bra, men också att det inte är helt enkelt att använda (speciellt om man som jag inte har någon som helst erfarenhet av bildredigering).

Jag har funnit Gimp varken intuitivt eller logiskt och kan ge dig rätt i det du säger om användarvänligheten. Gimp suger för att tala klartext. Men sedan man lärt sig fungerar det. Ett sätt att närma sig Gimp kan vara att börja med Photo Filtre, vilket har ett liknande gränssnitt, men är användarvänligare. Det arbetssätt man lärt sig där har man sedan troligen igen en del av om man byter till Gimp.

Frågan är då varför man vill närma sig GIMP om det suger? Räcker det inte med Photofiltre eller något liknande om man ska hålla sig till lite enklare redigering?

Jag vet ju naturligtvis inte vare sig hur rik du är eller hur intresserad du är, men jag ger dig samma råd som jag brukar ge i såna här sammanhang:

Fundera på om inte den nyaste versionen av Photoshop Elements kan vara nåt! En tusenlapp och du får ett, faktiskt, väldigt kompetent bildbehandlingsprogram. Dessutom finns det ju massor av kurser, handledningar och guider på nätet till just det programmet.

Det har hänt en hel del men allt är inte till det bättre. Det har förvisso tillkommit nyttiga funktioner, men när det gäller Elements, i motsats till CS, består många av förändringarna mer av yta än innehåll. Speciellt i versionerna fr.o.m fem. Själv höll jag med en dåres envishet fast vid fyran, tills jag skaffade CS, just för att slippa allt onödigt bjäfs. I mitt tycke är fyran den sista seriösa versionen. Det finns fler automatiska funktioner i de senare versionerna men man lär man sig knappast bildbehandling av att använda dessa. Man har också flyttat funktioner så att de inte längre ligger under samma menyer som i CS vilket försvårar om man växlar mellan programmen. På jobbet har jag både Elements och CS och får numera sitta och tokleta efter funktioner när jag använder Elements.

Det går alldeles utmärkt att lära sig grunderna i bildbehandling i trean. Speciellt som du redan har programmet, då är det väl bara att tuta och köra. När det gäller guider så tycker jag att det inte finns så mycket om Elements överhuvudtaget, det mesta handlar om CS. Men varför inte skaffa några böcker om Elements 3, sådana borde du få tag på för en spottstyver i antikvariat. Om du sedan får blodad tand och vill fortsätta bildbehandla kan du ju alltid byta upp dig.

När det gäller övriga program så har jag provat GIMP och Picasa. Tycker GIMP är vedervärdigt, det kändes som att sitta och jobba med bakbundna händer när jag använde det. Picasa är något bättre. PaintShop Pro då? Det är inte heller så dyrt och det finns många som gillar det. Har dock aldrig provat själv. Om du har behov av sortering också kan jag varmt rekommendera ACDsee Pro. I mitt tycke det bästa sorteringsprogrammet, otroligt snabbt när man har många bilder. ACDSee är också ett bildbehandlingsprogram, har dock inte testat den biten eftersom jag är en inbiten Photoshopanvändare. ACDSsee brukar kosta drygt tusenlappen.

Hej. Använder själv 3:an vilket räcker för mig. Hur mycket behöver behöver man egentligen göra med en bild? Finns trots allt mer möjligheter än på den analoga tiden i mörkrummet. Vissa ändringar räcker även mitt iphoto till. Vill man sedan göra stora helt omkastade förändringar är det kanske ett annat program man behöver.

Tack Ann-Christin! Precis vad jag ville veta. Jag tar och packar upp mitt Elements 3.0. Kanske testar jag Picasa eller något annat gratisprogram som jämförelse. Om jag sedan gillar Elements så kan jag ju uppgradera i framtiden.

Okej, jag trodde att åtminstone justeringslager kom senare än så. Ett verktyg jag skulle ha svårt att klara mig utan. Kurvor använder jag iofs också på varenda bild...

Hej. Använder själv 3:an vilket räcker för mig. Hur mycket behöver behöver man egentligen göra med en bild? Finns trots allt mer möjligheter än på den analoga tiden i mörkrummet. Vissa ändringar räcker även mitt iphoto till. Vill man sedan göra stora helt omkastade förändringar är det kanske ett annat program man behöver.

hej vad jag fattade av att du skrev att du kör med iphoto.. jag kan rekommendera ett program som heter pixemator som är likt photoshop cs jag själv har precis laddat hem en test variant igår och tycker det verkar vara ett vettigt alternativ och det finns bara till mac.. jag själv är ny mac användare och är van vid windows och jag gillar inte iphoto alls nästan.. då tycker jag bättre om picasa som jag använt lika lite som iphoto men tycker det verkar som man kan göra mer saker i det än just iphoto.. men kolla in pixelmator.com och om man vill köpa kostar det bara ca 500kr vilket jag funderar på då photoshop cs kostar runt 10 tusen.. MVH David

hej vad jag fattade av att du skrev att du kör med iphoto.. jag kan rekommendera ett program som heter pixemator som är likt photoshop cs jag själv har precis laddat hem en test variant igår och tycker det verkar vara ett vettigt alternativ och det finns bara till mac.. jag själv är ny mac användare och är van vid windows och jag gillar inte iphoto alls nästan.. då tycker jag bättre om picasa som jag använt lika lite som iphoto men tycker det verkar som man kan göra mer saker i det än just iphoto.. men kolla in pixelmator.com och om man vill köpa kostar det bara ca 500kr vilket jag funderar på då photoshop cs kostar runt 10 tusen.. MVH David

Har inte det stora behovet av photshop i sig. Nyttjar 3:an som huvudprogram men iPhoto är "snabbare " att ta till för t.ex delförstoring, lutande horisont, lättare justering av över/underexp. Lätt att därifrån lägga som skärmbild och att börja ett mail ävenså. Gjorde inte så mycket i min analoga tid heller vid förstoring men lite kan man alltid ta till om man inte lyckas vid fotograferingstillfället. Att "rätta" till en bild har jag inte så mycket för. Är nog för analog i hela mitt fotograferande. Mittpunkten vid fokus, gamla manuella objektiv, aldrig serietagning knappast över 200 ISO mm.

Försökte läsa mig till vilka som är de stora förändringarna som skett i och med Elements 4-8. Vilket föranleder frågan, går det inte att konvertera till svartvitt med hjälp av Elements 3.0?

Försökte läsa mig till vilka som är de stora förändringarna som skett i och med Elements 4-8. Vilket föranleder frågan, går det inte att konvertera till svartvitt med hjälp av Elements 3.0?

Hej. Svartvitt på följande sätt. Under rubriken förbättra hittar Du justera färg, under den ta bort färg. Minns från en artikel i Mac World att hade man 3:an fanns ingen anledning till 4:an. Vad som hänt senare har jag inte följt med i.

I grund och botten var programmet "klart" i och med v3. Resten är mindre finesser som tillkommit från version till version.

Generellt brukar jag sammanfatta det så här (oavsett vad du har för version efter 3:an): Den Elements du har duger gott om du inte fotar i Raw - Då bör du ha senaste eller näst senaste för att ta hand om bilderna.

Dock tycker jag att de två senaste versionerna även har sina styrkor i sorteringen av tusentals bilder. I den delen har det faktiskt tillkommit en hel del små men riktigt användbara funktioner.

Sen är det nog bara v8 som är garanterat att fungera i Win7 (även om fler versioner faktiskt gör det).

I grund och botten var programmet "klart" i och med v3. Resten är mindre finesser som tillkommit från version till version.

Generellt brukar jag sammanfatta det så här (oavsett vad du har för version efter 3:an): Den Elements du har duger gott om du inte fotar i Raw - Då bör du ha senaste eller näst senaste för att ta hand om bilderna.

Dock tycker jag att de två senaste versionerna även har sina styrkor i sorteringen av tusentals bilder. I den delen har det faktiskt tillkommit en hel del små men riktigt användbara funktioner.

Sen är det nog bara v8 som är garanterat att fungera i Win7 (även om fler versioner faktiskt gör det).

Har som sagt inte följt med allt efter 3:an men är det så "eländigt" att sorteraren som Kelby nämner om sin bok om 3:an fortfarande saknas i Mac-versionen?

ANNONS
Götaplatsens Foto