Det har hänt en hel del men allt är inte till det bättre. Det har förvisso tillkommit nyttiga funktioner, men när det gäller Elements, i motsats till CS, består många av förändringarna mer av yta än innehåll. Speciellt i versionerna fr.o.m fem. Själv höll jag med en dåres envishet fast vid fyran, tills jag skaffade CS, just för att slippa allt onödigt bjäfs. I mitt tycke är fyran den sista seriösa versionen. Det finns fler automatiska funktioner i de senare versionerna men man lär man sig knappast bildbehandling av att använda dessa. Man har också flyttat funktioner så att de inte längre ligger under samma menyer som i CS vilket försvårar om man växlar mellan programmen. På jobbet har jag både Elements och CS och får numera sitta och tokleta efter funktioner när jag använder Elements.
Det går alldeles utmärkt att lära sig grunderna i bildbehandling i trean. Speciellt som du redan har programmet, då är det väl bara att tuta och köra. När det gäller guider så tycker jag att det inte finns så mycket om Elements överhuvudtaget, det mesta handlar om CS. Men varför inte skaffa några böcker om Elements 3, sådana borde du få tag på för en spottstyver i antikvariat. Om du sedan får blodad tand och vill fortsätta bildbehandla kan du ju alltid byta upp dig.
När det gäller övriga program så har jag provat GIMP och Picasa. Tycker GIMP är vedervärdigt, det kändes som att sitta och jobba med bakbundna händer när jag använde det. Picasa är något bättre. PaintShop Pro då? Det är inte heller så dyrt och det finns många som gillar det. Har dock aldrig provat själv. Om du har behov av sortering också kan jag varmt rekommendera ACDsee Pro. I mitt tycke det bästa sorteringsprogrammet, otroligt snabbt när man har många bilder. ACDSee är också ett bildbehandlingsprogram, har dock inte testat den biten eftersom jag är en inbiten Photoshopanvändare. ACDSsee brukar kosta drygt tusenlappen.