Annons

Hur tända slavblixtar utomhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan Mag

Aktiv medlem
Jag har 2 st Soligor 420 DZ till Canon som jag skaffat för att ha portabla blixtar på stativ utomhus. Det är tänkt att dom skulle tända med hjälp av Electra IR slavtändare som sitter på kameran en Canon 20D. Räckvidd enl tillverkare ca 20 m. Inomhus har jag inga problem att få dom att tända men utomhus funkar det inte. Verkar som om ljuset utomhus försvagar IR ljuset. Ändå stod dom inte i direkt solljus. Nån som har nån idé om detta. Finns det annat sätt att tända Soligor 420 DZ? Det finns inga synkkontakter på blixten.

problemet utomhus är nog att du inte har några väggar som kan reflektera IR.ljuset så att det slutligen träffar blixten. är blixtarna framför eller brevid kameran när du tar bilderna? kanske kan man bygga någon reflektor och sätta på IR sändaren.

Omgivande ljus stör även mottagaren genom att sensorn "mättas".
Troligen får du bättre resultat om du sätter fast pappröret från en toarulle eller hushållsrulle vid mottagaren så att endast ljus ifrån sändaren kan nå fram till mottagaren. Lite baltigt men i princip gratis.
Se till att sändaren pekar mot mottagaren, så gott det låter sig göras och att mottagaren är riktad rakt emot sändaren. Det påverkar i högsta grad räckvidden.

/AnWi

Du kan alltid köpa lösa synkkontakter och köra med en lång sladd.

Själv tycker jag att ett par PocketWizards är väl värt pengarna. Dom ger helt nya möjligheter för ljussättningen.

Fast med dina blixtar behöver du ju två mottagare och då rasslar det till lite extra i plånboken. Men det är fanimej värt det, otroligt bra mojäng.

ANNONS
Götaplatsens Foto