Annons

Hur ta man bäst skärpa på ett öga med 5dmk iv?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Fotograferar folk med Canon 35 1.4, och 85 1.2. Porträtt, folk som går saker osv.

Jag vill oftast alltid ha skärpan på ett öga och ligger på bländare 1.4-1.18. Använder singel focus och har satt en fokuspunkt (utan fyrkanten i mitten på den röda markeringen)

Får väldigt mycket felfokus ( har lämnat in kameran och objektiv nyligen ) och testat och ligger bra.

Så min fundering har jag kamera felinställd? Finns ju ingen facedetection.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Fotograferar folk med Canon 35 1.4, och 85 1.2. Porträtt, folk som går saker osv.

Jag vill oftast alltid ha skärpan på ett öga och ligger på bländare 1.4-1.18. Använder singel focus och har satt en fokuspunkt (utan fyrkanten i mitten på den röda markeringen)

Får väldigt mycket felfokus ( har lämnat in kameran och objektiv nyligen ) och testat och ligger bra.

Så min fundering har jag kamera felinställd? Finns ju ingen facedetection.
Live view.
 

lonian

Aktiv medlem
Kan inte säga att jag testat många 1.4 objektiv, men det jag använt har varit oerhört svårt att sätta fokus rätt då minsta rörelse får en att hoppa ur fokusområdet. Hur blir det om du bländar ner till säg 4? Blir fokus rätt då?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Glöm live view om du inte har stativ.
Folk som gör något eller till och med försöker sitta still rör sig.
Barn ändå mera.
Att sätta fokus på ena ögat när man har ett skärpedjup som med 85/1,2 på nära håll är svårt. Det kräver övning. Jag kör själv oftast med AF-C. Skälet är att både jag som fotograf och motivet oftast rör på sig en aning. När skärpedjupet är några millimeter behövs det inte nästan någon rörelse för det skall bli oskarpt. Personligen tycker jag inte heller att det blir bra porträtt. Det är mer en kul effekt.
På några meters avstånd är det en het annan sak.
Det är sedan nästan bara mittpunkterna som är exakta nog. Jag testade flera gånger hur exakt 85/1,2 sätter fokus. Sätter man fokus upprepade gånger och tar en bild ser man att fokus varierar lite mellan exakt, lite framför och lite bakom
Jag har nu 85/1,4 IS som tack vare sitt mycket bättre AF underlättar en hel del.
Fast mitt råd är att kör inte porträtt på största bländaren bara för den finns. Blända ner för att få lite marginal och oftast blir det ett snyggare porträtt med lagom skärpedjup. Det vill säga mer än bara ögat är skarpt.

Här några bilder.
Först 5D MKII med 95/1,2. Kul effekt som sagt men inget särkilt bra porträtt.

Sedan ett taget nyligen med 85/1,4 med 5D MKIV. Tycker nog att jag skulle bländat ner litet till och bilden hade blivit bättre.

Slutligen kan man ju fota katter också:)
 

Bilagor

apersson850

Aktiv medlem
Spot AF är också att rekommendera att prova med, när du vill fokusera på en så liten fläck som just ögat. Annars är det lätt att det blir nästippen eller nåt annat i närheten istället.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Glöm live view om du inte har stativ.
Folk som gör något eller till och med försöker sitta still rör sig.
Funkar kanon med min M5. Bara att slå på ansiktsföljning. T.o.m. Canon 50/1,4 lyder då. Live view i 5D IV ska inte förväxlas med förra generationens Live view i 5D III eller 6D.
Du äger själv 5D IV. Är inte Dual Pixel AF tillräckligt snabb i din kamera för att hänga med vid porträtt?
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Funkar kanon med min M5. Bara att slå på ansiktsföljning. T.o.m. Canon 50/1,4 lyder då.
Flash Gordon borde kanske testa Lv i sin 5D MkIV (om han inte har gjort det). Den har ju dual-pixel, vilket den 5 DsR han hade innan inte hade. Skillnaden bör vara rätt stor. Fast just om man vill ha fokus på ett öga på kort avstånd så kanske man får ratta fokuspunkten själv.
 

AFJ

Aktiv medlem
Spot AF är också att rekommendera att prova med, när du vill fokusera på en så liten fläck som just ögat. Annars är det lätt att det blir nästippen eller nåt annat i närheten istället.
Instämmer!

Jag använder inte spot-fokus i normala fall men det är två motiv jag tycker det är användbart. Det ena är för att fota fåglar genom grenverk, det andra är just porträtt med stor bländare och där jag vill ha fokus på ögat - då är spot-fokus nästan ett måste. Den normal enpunktsfokusen är lite för stor.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Funkar kanon med min M5. Bara att slå på ansiktsföljning. T.o.m. Canon 50/1,4 lyder då. Live view i 5D IV ska inte förväxlas med förra generationens Live view i 5D III eller 6D.
Du äger själv 5D IV. Är inte Dual Pixel AF tillräckligt snabb i din kamera för att hänga med vid porträtt?
Jag kör aldrig live view när jag skall fota t.ex. barn. De rör sig alldeles för mycket. Det är bra vid videofilmning och liknande. PÅ Fuji har jag också ansikte och ögon AF som fungerar även med EVF-sökaren. Visst är det bra. Nu har inte 5D MKIV det så jag kör old school. Det gjorde jag också med 5D samt 5D MKII och 85/1,2. Det går att pricka ögat om motivet är någorlunda stilla. Lite av problemet med 85/1,2 är att AF är så långsamt vid närgränsen.
Med 85/1,4 IS fungerar det betydligt bättre.
Sedan hävdar jag att det blir bättre porträtt vid bl. 4-5,6 när man är på endast 1 meter med en 85 mm och FF. Visst vill man sudda till bakgrunden fast man måste ju inte överdriva och ta både näsan samt öronen samtidigt. På lite längre av stånd är det en annan sak.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Instämmer!

Jag använder inte spot-fokus i normala fall men det är två motiv jag tycker det är användbart. Det ena är för att fota fåglar genom grenverk, det andra är just porträtt med stor bländare och där jag vill ha fokus på ögat - då är spot-fokus nästan ett måste. Den normal enpunktsfokusen är lite för stor.
Håller med. Det är lätt att den hugger på ögonbrynet istället. Spotfokus träffar mer rätt.
Sedan kör jag alltid AF-C. Alla som försöka fota något med makro nära 1:1 handhållet vet hur man gungar in och ut ur fokus. Detsamma gäller också porträtt med objektiv som 85/1,2. Vid porträtt då har man också ett motiv som inte är helt stilla.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Här ett exempel från verkligheten. Jag fotade 2 av mina barnbarn. I detta exemplet lille Charlie som just fyllt 3 år. Han är ju inte still en sekund när han leker ute.

Jag fotade på cirka 1 meters håll med 85/1,4 bl. 2,8

I första fallet hade jag ögonkontakt med honom och tryckte på avtryckaren. Då hade han förstås hunnit vrida lite på huvudet. Jag fick bara ena ögat skarpt.

I det andra fallet tittade han rakt in i kameran också när jag tog bilden.

Hade jag använt största bländaren hade jag fått väldigt få bilder där båda ögonen var skarpa. Dessutom hade näsan och öronen varit oskarpa på honom. Tycker detta med kort skärpa djup har blivit någon sport i Sverige." Vem kan träffa bulls eye oftast"

Det hela går väl ut på att få bra bilder? Eller är jag helt ute och cyklar?
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
Tycker detta med kort skärpa djup har blivit någon sport i Sverige." Vem kan träffa bulls eye oftast"

Det hela går väl ut på att få bra bilder? Eller är jag helt ute och cyklar?
Jag tror du övertolkar frågan. Visst är bra bilder prioritet - och ibland så vill man ju ha just kort skärpedjup för att få en bra bild, ibland inte.

För egen del resonerar jag så vid foto av lekande barn, att oavsett hur man ställer fokus och vilken bländare man använder så kommer många skott vara mindre lyckade eftersom motivet hela tiden rör sig. Lösning för mig är att använd seriebildstagning och bränna av en större mängd bilder. Visst, det blir lite gallring efteråt men det brukar löna sig och när den digitala tekniken gör att det inte kostar något så varför inte utnyttja möjligheten?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tror du övertolkar frågan. Visst är bra bilder prioritet - och ibland så vill man ju ha just kort skärpedjup för att få en bra bild, ibland inte.

För egen del resonerar jag så vid foto av lekande barn, att oavsett hur man ställer fokus och vilken bländare man använder så kommer många skott vara mindre lyckade eftersom motivet hela tiden rör sig. Lösning för mig är att använd seriebildstagning och bränna av en större mängd bilder. Visst, det blir lite gallring efteråt men det brukar löna sig och när den digitala tekniken gör att det inte kostar något så varför inte utnyttja möjligheten?
Nej det tycker jag faktiskt inte. Fått kommentarer till andra liknande diskussioner tidigare." Som varför fotar du på bl. 5,6. Skulle jag haft ett 85/1,2 skulle jag aldrig fatta på mindre bländare än 1,2.". Mina öron låter bara något sådant okunnigt och oerfaret. Det skall vara en ett skärpedjup som passar bilden. Det behöver absolut inte vara den största bländaren som passar ett porträtt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Här är ju sedan länge Sony bäst i klassen. Nu lär också Fuji X-T3 vara på ungefär samma nivå.
Det är givetvis bra när man har personer på lite längre avstånd. Jag använder det i de situationerna även med X-T2. Det är definitiv en hjälp.
Har man sedan ett par personer på bilden måste man nästan ta till en mycket mindre bländare. Annars kan man oftast bara få en av dem skarp.
 
ANNONS