Annons

Hur tar man kort i manuella lägen med 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik Bylund

Aktiv medlem
Har just fått min tillbaka min nya 350D, som inte fungerade vid leveransen, från 8 veckors service.

Innan jag blir (om möjligt) ännu mer irriterad, så måste jag ju ändå fråga och hoppas på att jag är någon form av idiot.

Jag lyckas inte ta bilder med kameran i de manuella lägena M, P, Av och Tv.

Det enda som hände är att jag när jag trycker ned avtryckaren halvvägs är att jag får fram slutartid och bländare. Sen händer inget mer, och jag kan inte ändra varken bländare eller slutartid heller.

Finns det någon magisk knapp som aktiverar manuella lägena?
Står ju verkligen inget om något sånt i manualen, men....

/PAtrik

I vilka lägen kan du inte ändra slutartid / bländarvärde?
Fokuserar kameran när du tryker halvvägs?

Fungerar dom andra lägena?! Och batteriet är fullt. Svar ja, antar jag.
Den enda magiska knappen borde vara ON-OFF dito.
Du har nog fått ett måndagsexemplar.
Jag kör i stort sett TV (fri hand) och AV eller M (stativ) och har inte upplevt något sådant krångel. (Är jättenöjd med min 350D)
Jag skulle nog klaga vänligt, leende men förtvivlat, tills jag fick en ny. Halva sommaren har du ju fått vara utan en dyr kamera som du betalt för! En ny är det minsta du kan begära! Hur ska du kunna lita på en ny reparation!? Och ska du missa alla höstfärgerna också med 8 veckor till!?
Mvh
/Gitte

Jo, den sitter på, jag har t.o.m. bytt glugg utan annat resultat.

På gröna fyrkanten och andra automatiska lägen så funkar kameran, fokuseringen och bildknäppandet i allmänhet.

/Patrik

knasigt värre. Har en d70 själv.. så ja e inte så hemma på canon system... men inte haft nåra problem me d70n...
ring canon o fråga dom

Om jag minns rätt så är det en o samma inställning för alla auto-lägen, men separat för de olika manuella lägena.

Lite osäker, och har inte kameran till hands så jag kan testa.

Jag har inte kommit åt timer-funktionen.
Har provat det redan.
Kameran borde ju ändå fokusera, och man borde kunna ändra bländare eller slutartid ändå.

Nä, verkar inte bättre än att den är pakutt.

8 veckors service och fortfarande trasig. Jag skulle inte ge mig utan en rejäl kompensation om jag var du. Testa ta ut batteriet en stund, fungerade när min låste sig och inte ens gick att stänga av med on/off knappen.

Prova med att nollställa kamerans inställningar och Custom-inställningarna. Bådadera alltså!
Och ta i och ur batteriet.

Testa även att ta ut knappcellsbatteriet några timmar. Funkar den fortfarande inte så är det tyvärr bara att kontakta Canon igen.
Knappcellen sitter inne i batterifacket. Plockar du inte ut den samtidigt som det stroa batteriet så blir inte kameran helt strömlös och konstiga inställningar kan ligga kvar.

Hejsan.
Pröva att ta bort objektivet och sätt därefter dit det igen. Det har hänt mig en gång.....
Lycka till :)

//Michael

ANNONS
Götaplatsens Foto