Annons

Hur testa Sigma 10-20mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Jag köpte idag äntligen ett Sigma 10-20mm till min Konica Minolta! Är jätteglad förstås, men har ju hört en del om att många har fått dåliga ex och fått byta.

Så nu undrar jag hur jag ska testa objektivet för att veta att det är okej?
Vilka "fel" brukar det vara på de dåliga exemplaren?

Har bara tagit några bilder och kollat på i kamerans lcd-skärm och jämfört med mitt gamla 18-70mm så är det tusen gånger bättre. Inte alls så mycket kromatisk aberration och det lilla jag kan se av skärpan är också bättre. Autofokusen känns jättesnabb.
Det blir ju distorsion eller vad man kallar det. Om jag t ex tar ett kort med en stillastående bil i kanten, så blir bilen liksom utdragen. Ja, det blir ju allt som är utåt kanterna.
Men det är väl normalt va?

Hoppas någon har tid att svara - vill veta om mitt objektiv är okej så jag vågar ge mig ut med det i naturen och fota;)
(Vill inte härja för mycket med det innan jag är säker på att jag inte måste byta.)

Är det något som Sigma's "måndagsexemplar" har fått kritik för så är det kantskärpan. Den är ju enkel att kolla om du laddar upp några bilder i datorn och granskar. Alla extrema vidvinkelobjektiv, vilket dessa klassas som har distortion, speciellt vid 10mm vilket man får leva med. Hoppas du fått ett bra ex., som de flesta andra av oss.

Bästa och enklaste sättet att testa ditt objektiv är att använda det som du tänkt! Kolla sedan igenom bilderna på datorn, är Du nöjd med skärpan, flares mm på bilderna så är det ett bra exemplar.

Tråkigt men sant!

ANNONS
Götaplatsens Foto