Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur testar man en tft-skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

mounte

Aktiv medlem
Jag har nyligen skaffat en 22" widescreen tft, märke Acer. Fullständig modellbeteckning: Acer AL2216wsd

Jag vet att det är en fusk-8bitars panel, med enbart 6bitar och de 2 sista bitarna "interpoleras".

Än så länge är jag hyffsat nöjd med den, den har lite ljussläpp på ovansidan och i nederkanten på skärmen.

Jag vill ha lite tips på hur jag ska "benchmarka"/testa den. För att se om den duger för fotoredigering. Så alltså, hur testar jag monitorn, och vad kan jag jämföra med?

Tack på förhand

Mät upp den med en skärmkalibrator exv EyeOne2
se omm den är jämn i rgb
Jämför profilen genom att använda programmet color i pc eller profa profilen i Photoshop.Då får du en uppfattning hur stor profilen är och vad som innefattas
Ta ner Stefans testbilder från www.profiler.nu
Se hur skärmen klarar svartpunkt repektive vitpunkt. Se efter hur skärmen klarar en gråskalekil, hur mycket den bandar,färgavikelser dvs om den tonar någon färg i gråskalan.

Färgåtergivningen får du jämföra med bättre skärm
Mikawl

jag har inte en skärm-kalibrator.
Om någon här i Lund-trakten har en sådan så vore det schyrre om man kunde få låna/hyra för en dag ...

du kan få låna en spyder av mig för att profilera skärmen över helgen.
Ring mig på min mobiltel

mikael

Underbart mikael!
Jag kontaktar dig någon gång under kvällen, min sista föreläsning slutar 17... så jag ringer väl efter kvällsmats-tid runt 20:00 om det passar?

ANNONS
Götaplatsens Foto