Annons

Hur tweaka eller maximera sina bilders kvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

Drazil

Aktiv medlem
Inom datorvärlden talas det oerhört mycket om tweakning, dvs. att pressa den befintliga hårdvaran och mjukvaran till sitt maximum på olika sätt. Personligen har jag dock ej upptäckt att denna företeelse förekommer så mycket i fotovärlden och detta leder mig till själva frågan:

Hur skall man gå till väga vid fotograferandet för att maximera sina bilders kvalitet till det yttersta vad gäller skärpa, distorsion, kontrast osv. utifrån den befintliga utrustningen vad gäller t.ex. bländartal, slutartid, fokuseringsteknik m.m.?

Angående fokuseringsteknik läste jag i en bok att man bör fokusera (vid MF) från oändligt tills det att motivet är skarpt istället för från närgränsen. Motiveringen skulle vara att ögonen annars kompenserade och att motivet inte skulle bli helt skarpt. Stämmer det?

Som vanligt finns det säkert inte bara generella svar på den förstnämnda frågan men det borde ändå finnas en hel del tips och jag vore jättetacksam för dem alla! :)

Drazil skrev:
Personligen har jag dock ej upptäckt att denna företeelse förekommer så mycket i fotovärlden
Personligen tycker jag precis tvärtom, det verkar finnas folk som bara sysslar med det och inte så mycket med fotografin i sig. Det märks inte minst i den här typen av forum där hälften av frågorna handlar om vilket objektiv som är skarpast.

Annars finns det ju ingen magi i detta; Stabilt monterad kamera, finkornig film och ett skarpt objektiv använt på sin optimala bländare under ljusförhållanden som ger passande kontrast.

Fokusteknik har ju mer med hastighet än precision att göra. Skall man fokusera med precision är det lupp på mattskivan som gäller.

En av mina största fotografiska aha-upplevelser var när jag började få ordning på ljusmätningen. I övrigt vill jag nog hålla med Jim om att fotografering har sin beskärda del av ''tweaks''. Det har sin naturliga förklaring i att två olika fotografer ''aldrig'' fotograferar under samma förutsättningar så det är svårt för dem att använda identiska arbetsmetoder.

Ursäkta att jag kanske tar upp det här i fel tråd (klassiskt), men jag har en liten teori om hur det kanske kommer bli i framtiden. Själv fotograferar jag både med mf och småbild, analogt och en hel del digitalt, så jag förespråkar båda delarna.. men en intressant grej just med digitalkameror är ju att de i teorin, skulle kunna tweaka en bild, så att den blir bättre än en analog motsvarighet. Digitalkameror gör ju det redan idag, i form av uppskärpning (iofs gör många det självklart efteråt), men när kamerorna blir kraftigare så borde de teoretiskt även kunna korrigera all sorts distorsion, vignettering, kromatisk abberaton m.m, just för att det är digitalt. Tänk när kameran korrigerar en operfekt lins! (inom rimliga gränser såklart)

utström skrev:
när kamerorna blir kraftigare så borde de teoretiskt även kunna korrigera all sorts distorsion, vignettering, kromatisk abberaton m.m, just för att det är digitalt

Ja det är ingen omöjlighet, det finns redan folk som gör det på PC i efterhand:
http://www.luminous-landscape.com/chromatic.htm

Jag har sett en liknande artikel om korrigering av distorsion också. Så visst, det skulle kunna göras i kameran också.

En fullt tänkbar utveckling! Man borde kunna kalibrera kameran för varje objektiv man äger. Tänk er ett kit med olika testtavlor som man fotograferar av i kontrollerad belysning på olika bländare, avstånd (och ev. zoominställningar). Kameran räknar sedan ut vilka korrektioner som behövs för just det objektivet och just de inställningarna. Det vore hur smart som helst!

Alternativt så skulle korrektionerna kunna göras i PS efteråt.

Senast ändrad:
Vi kan inte annat än att se an med blida ögon mot den underbara värld som möter fotografer runt hörnet.

Det är väldigt sällan jag vill maximera skärpan på mina bilder. Men är jag ute efter det för t.ex. en landskapsbild så tar jag min skarpaste kamera, Rolleiflex 3,5 F, med sexlinsigt Planar, bländar ned till 5,6-8. Orange- eller rödfilter och stativ. Det bör inte blåsa ute, som kan ge vibrationer. Trådutlösare. Finkorning film typ Agfa APX 25, eller Efke R25. Sedan framkalla i Rodinal eller Agfa 8. Technical Pan i Technidol är ett annat alternativ. Technical Pan är extra rödkänslig, och det bidrar till skärpan likt ett orangefilter.

Sedan kopiera på ett blankt papper.

Fast skärpan är ju inte allt. Softfilter kan göra bilderna mer mjuka/drömlika, och rörelseoskärpa kan bidra till fartkänsla. m.m.

Ja, vem vet vilka uppfinningar som väntar runt hörnet? Vad sägs om linser som är fyllda med en sorts optisk vätska som medger att kameran med hjälp av dator och mekanik korrigerar ljusets brytning efter motivet/zoomning, genom att ändra ljusbrytningen i linserna på olika ställen? :)

ANNONS
Götaplatsens Foto