Annons

Hur upplösa smarta objekt i CS3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Finns det något enkelt sätt att upplösa ett smart objekt som består av flera lager tillbaka till separata lager?
Jag har lusläst manualen och plöjt igenom menyerna, men det enda jag hittar om att konvertera smarta objekt till vanliga lager är Rasterize. Men Rasterize slår ju samman alla lager i det smarta objektet till ett enda bildlager.

Det jag har gjort hittils är att välja Edit Content och från psb-filen som då öppnas med lageren i det smarta objektet kopiera dem tillbaka till originaldokumentet, och därefter stänga psb-filen och radera det smarta objektet.
Förutom att den metoden är ganska klumpig ger den alignment-problem (vad det nu heter på svenska) på vissa bilder, dvs lagren hamnar fel i x- och y-led.

Är det något jag har missat eller går det inte att upplösa smarta objekt tillbaka till separata lager utan liknande krångliga omvägar?
Någon som annars har något tips om en bättre metod än den jag har använt?
Att kopiera lagren från psb-filen tillbaka till originaldokumentet gör mig inte så mycket, men alignment-felen som ibland uppstår då ställer verkligen till det.

Mvh.
Lasse C

Justeringsfel inbördes mellan de lager som tidigare utgjort ditt smarta objekt?
Detta hade jag prövat att lösa med att ha en place-holder, BG-plate med 0% opacitet för att 'låsa fast' innehållet.

Difference-blandningsläge är ovärderligt om du skall justera upp lager manuellt efter förlaga, du visas då skillnad mellan två lager där svart är identiskt.

Hej!

Att lagren hamnar fel har uppträtt på senare tid med en grupp gamla fotografier jag arbetar med. Dessa bilder innehåller ofta lager med olika pixelstorlekar. Jag tror att det är det som ställer till det. Det verkar som att alla lager passas mot ett av hörnen när de inte har full storlek.
Jag använder kommandot Duplicate för att kopiera lagren, men det är möjligt att alignment-inställningarna för Move-verktyget har inverkan även då. Jag ska kolla det, och även att flytta lagren med Move-verktyget istället.

Jag känner till metoden att passa ihop lager med Difference. Jag använder den mest till att passa samman olika exponeringar av samma motiv.
I fallet med mina smarta objekt innehåller de ibland ett skärpningslager skapat med högpassfiltret, och det måste stämma på pixeln, annars blir det värdelöst.
Eftersom det inte finns något likadant lager med rätt placering någon annanstans i dokumentet finns det inget sätt att använda Difference-metoden. Skärpningslagret är dessutom ofta mindre än bildlagret det skärper, för att skärpa ett visst parti, så inte ens pixelstorleken går att passa med.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto