Annons

Hur uttyds benämningen

Produkter
(logga in för att koppla)

Stoffe69

Aktiv medlem
Hur ska man läsa benämningen på ett objektiv ( är nybörjare på detta)

T ex Sigma 70-300mm f/4-5.6

Antar att de första siffrorna anger vilket zoomintervall objektivet har, men vad säger t ex 70 egentligen ? Ungefär vilket avstånd kan man fota på ?

f/4-5.6 antar jag står för ljuskänslighet. Kan man på något enkelt sätta "översätta" siffrorna så att jag som amatör kan avgöra vad jag vill ha ?

Säkert dumma frågor, men det finns nog nån vänlig själ som kan hjälpa mig härinne - det brukar det göra.

f=brännvidden

På ovanstående objektiv varierar brännvidden mellan 70 och 300 mm.

f/4 är ett mått på bländaröppningen. f varierar linjärt med brännvidden mellan f/4 och f/5,6. Vid 70 mm är bländaröppningen 70/4=17,5 mm. f/5,6 är en mindre bländaröppning. Dvs, objektivet tar in mindre ljus.

Ett exempel på objektiv som tar in mer ljus är ett som har en största bländaröppning på f/2,8. f/2,8 är en större öppning än f/4.

Stoffe69 skrev:
Hur ska man läsa benämningen på ett objektiv ( är nybörjare på detta)

T ex Sigma 70-300mm f/4-5.6

Antar att de första siffrorna anger vilket zoomintervall objektivet har, men vad säger t ex 70 egentligen ? Ungefär vilket avstånd kan man fota på ?

f/4-5.6 antar jag står för ljuskänslighet. Kan man på något enkelt sätta "översätta" siffrorna så att jag som amatör kan avgöra vad jag vill ha ?

Säkert dumma frågor, men det finns nog nån vänlig själ som kan hjälpa mig härinne - det brukar det göra.

Alla är vi barn i början. Du har helt rätt när du tror att 70-300 är ett zoomintervall. Men siffrorna anger den så kallade brännvidden, alltså hur stor bildvinkeln är hos objektivet. Ett objektiv med till exempel 20 mm som brännvidd ger en mycket vid vinkel. Ett 70-300 är ett teleobjektiv, och kan liknas vid att titta i ett smalare rör i jämförelse.
Det närmaste avståndet du kan fotografera med anges av närgränsen. Mitt 75-300-objektiv av märket Canon har 1,5 meter som närgräns.

F/4-5,6 är inte ljuskänsligheten, däremot ljusstyrkan hos objektivet. Siffrorna anger för övrigt största bländaröppningarna vid brännvidden 70 respektive 300 mmm.
Ljusstyrkan och ett lågt bländartal har du nytta av när du vill fotografera på snabba tider, eller använda ett litet skärpedjup. Ju sämre ljusförhållanden desto mer nytta av har du av att objektivet släpper in mycket ljus till filmen, Det gör att exponeringen blir kortare, och du kan slippa skakningsoskärpa vid fotografering på fri hand. Nackdelen med stor bländare kan vara att objektivet inte är skarpt på den stora öppningen.
Men så stor expert på objektiv är jag inte så att jag vågar mig på att ge råd om vad du behöver. Det handlar också om vad du fotograferar. Hoppas att mitt svar har givit någon hjälp.

ANNONS
Götaplatsens Foto