Annons

Hur välja kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

riotsurfer

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa en kompaktkamera som komplement till DSLR:en (Canon 40D). Anledningen är helt enkelt att det vore trevligt med en som inte tar så mycket plats och därmed kan följa med "överallt".

Jag har ofta känt mig frustrerad när jag lånat andras kompakter då det oftast saknas möjlighet till manuella inställningar, ingen RAW, långsamma från avtryck till att bilden tas etc...

Jag har därför spanat in nya LX3 från Panasonic som verkar riktigt bra.

Å andra sidan så är jag en mycket hängiven forspaddlare och ofta så retar jag mig på att inte ha en kamera med. Jag har visserligen en "Pelicase" så systemkameran kan tas med, men den tar rejält med plats och det är ju inget man plockar fram mitt i forsen direkt. Därför lutar jag också åt en Pentax Optio W60 som borde klara av att stoppas i fickan på flytvästen...

Hur skulle ni göra?
 
Enligt min uppfattning är den bästa kameran den som är med och används. Visst verkar LX3 trevlig, men du tar ju inga bra bilder med den om den ligger i byrålådan eller en vattentät packpåse. Om jag var hängiven paddlare skulle jag definitivt satsa på en kamera som tål ett litet dopp.
 
Personligen tycker jag att det är ganska meningslöst med manuella inställningar på en kompaktkamera, de små sensorerna (och optiken till de) gör att det finns väldigt lite spelrum för förändring av bilderna.

För mig räcker det om kompaktkameran har exponeringskompensation, i övrigt ser jag mest till slutresultatet som kameran presterar. Så länge det sitter dessa minimala sensorer i kopaktkamerorna så tycker inte jag det är värt att betala mer än ca 2000:- för de.

I ditt fall skulle jag också valt någon av Pentax eller Olympus vattentåliga kameror.
 
Tack för era synpunkter

Jag tänker i liknande banor, men något som komplicerar det hela en smula (som jag glömde nämna) är att jag gärna ser att den funkar hyfsat att filma med också. Olympus mju 1030 verkar tex inte vara någon baddare på den biten, inte Pentax W60 heller tyvärr...
 
LX3 ser helt klart intressant ut. Sigma DP-1 är annars den enda kompakten med stor (1.7x crop) sensor. Dock fast (motsv. 28mm) optik och tydligen rätt långsam i många avseenden. Väldigt fin bildkvalitet iaf.

Om du kan gräva upp en Fuji F31 så är det en liten och snabb kamera med bra bildkvalitet (dock ingen RAW).
 
ANNONS