Annons

Hur välja polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Pyrst

Aktiv medlem
Hej!
Bor pa malta och har oftast valdigt bla himmel nar jag ar ute o fotar. Den blir nastan alltid helt vit eller utfratt pa mina bilder. Sa tankte, ett polariserings filter skulle kanske hjalpa. Sa jag kollade runt lite och blev helt totalt forvirrad. Finns ju en miljon olika, med en otroligt stor prisskillnad. Hur vet jag vad jag ska kopa??

Mvh
Anne
 
För det första ska du kolla diametern på ringen längst ut på ditt objektiv. Filterns gänga ska motsvara objektivets gänga. Vad har du för objektiv?

Sen har olika prisklasser olika bra glas, bättre glas ger mindre "solfläckar" alltså småsmå solkatter på bilden i princip. Men dom blir också dyrare. Någon får gärna använda dom korrekta termerna, även rätta mig om jag har fel.

Även olika beläggningar finns det om jag inte missminner mig. Skulle satsa på ett lite dyrare om jag var du, eftersom att du bor i Malta där det är mycket sol som kan reflektera.
 
Tack for svar! Antar att det bara ar att valja efter vad planboken klarar, men kanske undvika de allra billigaste.
Anne
 
Om en klarblå himmel blir vit och/eller utfrätt på dina bilder så verkar det som om kameran felexponerar, och då är knappast ett polarisationsfilter lösningen. Vad händer om du fotar himlen och underexponerar, ser det bra ut då? Tenderar bilderna att bli för ljusa även i andra motiv- och ljussituationer?
 
Om ja inte är helt ute å cyklar... är det inte ett halvtonat gråfilter (nd) som du ska ha då ifall himlen blir överexponerad ?
 
Passar på att använda tråden för en liknande fråga. Hur fungerar det med vidvinkelzoomar och polariseringsfilter? Skulle tex. Nikon D90 + Tokina 12-24 + polariseringsfilter bli en bra kombination?
Jag har för mig att jag har läst någonstans att polariseringsfilter inte fungerar så bra med vidvinkelobjektiv...
 
ANNONS