Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur vända negativet i scannern?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag har en Canoscan 8800f och undrar hur man ska vända negativen för bästa resultat. Traditionellt ska man ju vända mattsidan neråt mot fotopapperet, men jag tyckte mig få bättre resultat när jag gjorde tvärt om. Och hur vet man vad som är mattsidan på ett C41 neg? De är ju lika blanka på båda sidorna.

Nej, de är inte lika blanka på båda sidor, även om det kan tyckas så om du ser dem "rakt på".

För övrigt vet jag inte om det spelar någon större roll. Jag vänder alltid kupningen av negativet från glaset, så jag slipper newtonringar. I de fall jag råkar ha släta neg vänder jag dem så de sedda ovanifrån är spegelvända, för att då slippa vända dem i Photoshop.

Det låter ju vettigt förstås. Det är väl så det bör vara tänkt att fungera. Ett annat problem jag stöter på med ps scannerprogram är att scannern kan ha svårt att upptäcka filmen. Inte alla rutor kommer med eller så blir det underliga beskärningar. Vad kan man göra åt det? Använda annat program? Eller kan man stänga av automatiken? Har letat men inte hittat hur man gör i så fall.

Jag har en negativscanner och vänder alltid den matta sidan mot sensorn och den blanka mot lampan. Det blir en betydande skillnad för mig.

ANNONS
Götaplatsens Foto