Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur vet jag vilken disk som är C och vilken som är D

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Kanhända en "idiotfråga" men när det gäller att skruva i datorn känner jag mig som en idiot :)

Jag har i min dator två hårddiskar C och D. Jag har alla program på C medan D används för att spara bilder, filmer, musik etc på. Nu har jag tänkt mig att byta ut min D-disk mot en större, och jag inbillar mig att det bara är att öppna lådan, plocka ut D-disken och sätta in en annan.

Rätt så långt?

Den disk jag har tillgänglig vet jag är av rätt typ, hette det S-ATA kanske, och den sitter nu i ett externt kabinett som använts för diverse backupper etc.

Innan jag öppnar lådan vill jag veta lite mer om operationen. Hur vet jag t ex vilken av diskarna i lådan som är C och vilken som är D?

Nåt annat jag bör veta?

Pja, det kommer ju inte stå vilken disk som är C och vilken som är D på dem. Lättast är nog att ta reda på vilken "bokstav" som är vilken disk. Typ vilken modell och storlek det är. Det är inte heller helt säkert att du har två diskar, en disk kan vara partitionerad (uppdelad) i flera partitioner, där varje partition har en bokstav.

Du har inte sagt vilket OS du kör, men i WinXP så
kan du titta under "Administrative tools" i kontrollpanelen, och välja Computer Management. Genväg till det är att köra "compmgmt.msc" i "run" i startpanelen. I Computer Management så kan du se "storage" och under där "Disk Management" och där ska dina diskar ligga, och där kan du högerklicka och kolla property på disken för att se hur stor den är, vilken tillverkare den har ovs.

På gamla goda tiden så satte man "master" och "slave" på diskarna för att veta vilken disk som var vad, det var två diskar per IDE-kabel. Det ändrades sen då att man kunde ha det automagiskt, och då skulle master-disken sitta på master-disk-platsen på kabeln. Nu med SATA så har jag för mig att diskarna kan sitta lite hur som helst, och att man ställer in det i BIOS (brukar man komma åt i början när datorn bootar upp och man ser minne räknas upp. Antingen trycker man in F1, F10, DEL eller nån sån knapp, bör stå under bootningen, eller i din instruktionsbok). Med andra ord "bör" det funka att bara sätta in den nya disken på den gamla diskens plats, och sen ska det gå att köra.

Lycka till, och funkar det inte så är det bara att stoppa tillbaka gamla disken =)

/Björn

Hehe, jadu, då blir det lite svårare. Fast kanske inte...

En enkel test är att ta bort ena disken, och se om datorn startar windows. Gör den det, är det disken med D du tagit bort. Gör den inte det, så är det C och E disken du tagit bort.

/Björn

Det räcker med att dra ut ide-kabeln eller strömkabeln till respektive disk så ser du vilken som "försvinner".

Jag brukar ofta botanisera inne i datorn och eftersom ajg inte längre är en ungdomlig hacker så är jag inte lika insatt i mjukvaru guru längre. Däremot känner jag en viss trygghet i hårdvaran som inte förändras så värst mycket.

Att plocka ut en hårddisk är inte så svårt egentligen om man tänker till lite innan :)

Första tipset är att kolla storleken på hårddisken.

Om C: är 250GB stor och D: är 80GB så har du redan där ett särdrag mellan diskarna. Storleken brukar ofta stå på diskarna nämligen.

Ett annat tips kan vara att kolla i enhetshanteraren vad dina diskar har för tillverkningsnamn. tex Samsung, Western Digital eller kanske IBM. Då har du ytterlgiare en sak att gå på. företagsnamnet är garanterat utmärkt på disken.

Om det inte är SATA diskar så kan du även kolla hur dom är bryggade med sina bryggor, slave eller master.

Annars får du väl som någon sa, tycka ut en disk och prova starta maskinen.

Kalle_B skrev:
Jag brukar ofta botanisera inne i datorn och eftersom ajg inte längre är en ungdomlig hacker så är jag inte lika insatt i mjukvaru guru längre. Däremot känner jag en viss trygghet i hårdvaran som inte förändras så värst mycket.

Att plocka ut en hårddisk är inte så svårt egentligen om man tänker till lite innan :)

Första tipset är att kolla storleken på hårddisken.

Om C: är 250GB stor och D: är 80GB så har du redan där ett särdrag mellan diskarna. Storleken brukar ofta stå på diskarna nämligen.

Båda är lika stora
Ett annat tips kan vara att kolla i enhetshanteraren vad dina diskar har för tillverkningsnamn. tex Samsung, Western Digital eller kanske IBM. Då har du ytterlgiare en sak att gå på. företagsnamnet är garanterat utmärkt på disken.
Båda är Western Digital
Om det inte är SATA diskar så kan du även kolla hur dom är bryggade med sina bryggor, slave eller master.
Men det är just vad det är!
Annars får du väl som någon sa, tycka ut en disk och prova starta maskinen.

Precis vad jag tänker göra!

Eftersom lagen om alltings ... säger att det är den andra så skall du ju ta den du tänkte från början. När du tar "den andra" så är det ju "den andra" som är rätt, "den andra" är ju då den du tänkte på från början.. ;)

nicrosoft skrev:
Eftersom lagen om alltings ... säger att det är den andra så skall du ju ta den du tänkte från början. När du tar "den andra" så är det ju "den andra" som är rätt, "den andra" är ju då den du tänkte på från början.. ;)

Rent kvantmekaniskt så bestäms vilken som är den rätta i samma ögonblick som du väljer vilken du ska dra ut sladden från =)

ANNONS
Götaplatsens Foto