Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur viktig/nyttig är IS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Usch vad svårt..

Jag kollade igenom massa foton igår tagna med både 400at och zoomen och tyckte att 400at leverarade bättre bilder, tveklöst.
Sen vet jag inte hur mkt de olika bilderna blivit redigerade förvisso, men intrycket var att färgerna var bättre och bilderna generellt skarpare med 400at.
Det är ju egentligen i slutändan vad det handlar om..

Hur bra funkar det med mellanring om man vill förbättra närgränsen? (Typ för bilder på fjärilar, trollsländor osv)
Kan man ha den på hela tiden? Någon som kör denna kombination (400/5,6 + mellanring), funkar det bra och vad är det för mellanring som gäller isåfall?

Tack för alla tips och synpunkter, hoppas det är fler än jag som drar nytta av diskussionen.

Ja, man kan korta närgränsen med mellanringar -- fast det krävs ganska mycket mellanringar när brännvidden är 400 mm!

Nej, man kan inte ha mellanringarna på hela tiden. Då kan man ju inte fokusera på längre avstånd.

(För övrigt är det nog i praktiken omöjligt att bedöma ett objektivs prestanda genom att titta på bilder i webbgallerier. Upplösningen är alldeles för låg.)

ANNONS
Götaplatsens Foto