Annons

Hur vill du se din 5DMKII?

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Gissningsvis har kommande 5D en DIGIC III, och har samma prestanda idag, eller bättre. Vissa egenskaper motsäger varandra, som tex hög upplösning och många b/s (begränsningen hos DIGIC III), väldigt stor sökare vs inbyggd blixt mm.

Så, vilka egenskaper föredrar du? Antingen eller:

12MP och 6400 som högsta iso - 16MP och 3200 iso
Stor ljus sökare - inbyggd blixt
16MP och 4b/s - 12MP och 6b/s
Inbyggt batterigrepp - separat batterigrepp
Mindre högupplöst LCD skärm - större med lägre upplösning
Vädertätad lik 1D serien - som idag, men 5000:- billigare

Själv skulle jag nog vilja ha:
12MP och iso 6400
Stor sökare
12MP och 6n/s
Separat batterigrepp
Mindre högupplöst LCD
Inte vädertätad (för att hålla ner priset)

StaffanW skrev:
Själv skulle jag nog vilja ha:
12MP och iso 6400
Stor sökare
12MP och 6n/s
Separat batterigrepp
Mindre högupplöst LCD
Inte vädertätad (för att hålla ner priset)

Jag har ju nyligen redan köpt ny kamera (40D) men jag måste säga att skillnade i blidkvalité mot min 400D inte fått mig att jubla så någonstans i bakhuvudet har det börja gro en tanke om byte någonstans i framtiden... Att man aldrig lär sig! :)

Nåväl en 5D vore ju intressant och även om jag ibland fotar motorsport så har jag kommit fram till att jag kan leva utan 6.5 bilder per sekund.

Jag håller nog med dig på de flesta punkterna men föredrar nog en större LCD (ser lite taskigt utan glasögon) och vertikalgrepp vill jag gärna ha så då är det nog en fördel om det är integrerat.

Mvh
Anders

Re: Re: Hur vill du se din 5DMKII?

AFJ skrev:
Jag har ju nyligen redan köpt ny kamera (40D) men jag måste säga att skillnade i blidkvalité mot min 400D inte fått mig att jubla

Äntligen någon som inte är rädd för att säga sanningen :)

Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om hur den kommer bli, för jag ska köpa en D3 ;) Haha!

Även fast jag själv inte ska köpa någon Canon längre så jag hoppas ju på två kameraled, ett med en superenkel FF kamera (7D) och en mer avancerad FF (3D).. 12 och 16 megapix.

Mina drömmars 5D är exakt likadan som dagens 5d fast med I canon Termer Lajv VJU och ett pris på 14 000.

Re: Re: Re: Hur vill du se din 5DMKII?

Danlo skrev:
Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om hur den kommer bli, för jag ska köpa en D3

Jag startade visserligen tråden, men främst för att jag tycker det är intressant att höra vad andra tycker (och alltid roligt att spekulera).

Håller iallafall till viss del med om att jag inte heller bryr mig till 100%. Köpte nämligen en 5D för någon vecka sedan. Det är främst FF jag vill åt, och på den punkten lär inte en efterföljare skilja sig från dagens. Dessutom i mitt fall fotograferar jag inte Basket längre, och behöver därför inte mer än 3b/s.

Priset med Caschback är nu också tilltalande, och det finns ju risk att uppföljaren ligger på samma nivå som 5D när den kom ut (30.000:).

Danlo skrev:
Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om hur den kommer bli, för jag ska köpa en D3 ;) Haha!
Njaaaa....blir det verkligen så Daniel? Du har ju velat förr. ;-)
Tänk när den nya Canonkameran kommer i början av Februari med lika bra brusegenskaper som Nikon D3 fast med högre upplösning och till halva priset av en D3. Sedan får du höra att din beställda Nikon D3 inte kan levereras förrän till sommaren då blir du nog osäker igen, eller?

Det är olika hur man ser det. När jag kompletterade min 400D med en 40D blev jag glad över att bildkvalitén från 400D var såpass likvärdig, att det går utmärkt att köra kamerorna sida vid sida, utan att någon reagerar över att vissa bilder ser sämre ut än andra.

Det jag var ute efter på 40D är hanterbarhet (snabbhet). Bildkvalitén är alldeles tillräcklig för mina behov redan på 400D.

Danlo skrev:
Äntligen någon som inte är rädd för att säga sanningen :)

Det har jag sagt upprepade gånger här i forumen sedan den dagen jag fick kameran - bildkvalité är inte skäl nog att byta från 400D till 40D. Däremot finns det ju andra faktorer som kan motiver ett uppgradering.

Mvh
Anders

apersson850 skrev:
Det är olika hur man ser det. När jag kompletterade min 400D med en 40D blev jag glad över att bildkvalitén från 400D var såpass likvärdig, att det går utmärkt att köra kamerorna sida vid sida, utan att någon reagerar över att vissa bilder ser sämre ut än andra.

Onekligen en poäng och jag hade lite av samma reaktion när jag jämförde de två första gången "Fasen vad bra min 400D är!".

Men visst hade det väl varit trevlig om brusprestanda varit ett snäpp bättre på 40D.

Mvh
Anders

Vad jag önskar är ett AF-system som är konstruerat för småbild och inte som idag ett arv från 20D:s 1,6 sensor, och säkrare AF.
I andra hand 5 bps, samma storlek men högre upplösning på LCD:n.

Dez skrev:
Vad jag önskar är ett AF-system som är konstruerat för småbild och inte som idag ett arv från 20D:s 1,6 sensor, och säkrare AF.
I andra hand 5 bps, samma storlek men högre upplösning på LCD:n.

Vad blir skillnaden för ett af system för småbild än "minibild"?

Jag önskar egentligen samma skillnader som det blev mellan 30D och 40D.

Det viktigaste då den förbättrade autofokusen men också den allmänna hastigheten på saker.

Ännu bättre hög-ISO egenskaper borde vara möjligt med den teknik som nu finns i mkIII och D3.

I övrigt lämnar min 5D inget att önska för mig.

Jag skulle vilja se den.. i min hand med vetskapen om att när den ska packas undan så är det i min väska som den packas ner, och inte till någon butiksinnehavares hand.

Re: Re: Re: Re: Hur vill du se din 5DMKII?

AFJ skrev:
Det har jag sagt upprepade gånger här i forumen sedan den dagen jag fick kameran - bildkvalité är inte skäl nog att byta från 400D till 40D. Däremot finns det ju andra faktorer som kan motiver ett uppgradering.
Och du fotograferar i RAW, antar jag? 40D är rätt mycket bättre om man låter bli att göra JPEG-bilder i kameran.

Re: Re: Re: Re: Re: Hur vill du se din 5DMKII?

PMD skrev:
Och du fotograferar i RAW, antar jag? 40D är rätt mycket bättre om man låter bli att göra JPEG-bilder i kameran.

Jo jag fotar i RAW.

Egentligen är det ju inte så konstigt att bildkvalitén är lika. Sensorn är visserligen modifierad men i grunden är det ju samma.

Nåväl, denna tråd skulle väl handla om 5D så jag avstår ifrån att utveckla svaret ytterligare.

Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto