Annons

Hus i plast (Dynax 7)

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Th

Avslutat medlemskap
Hej alla fotografer!
Jag funderar på att köpa en Dynax 7 efter sommarjobbet. Nu vill jag veta vad ni tycker om kamerahus i plast. Hur mycket pallar plasten egentligen? Har någon här varit med om något tragiskt med sitt plasthus som möjligen hade kunnat förhindrats om det vore ett hus i metall?

Har någon nåt att säga om Dynax 7?

Ha det gött!

Haft min Dynax 7 i 1½ år och den har aldig någonsin kännts plastig eller speciellt ömtålig men det handlar mest om hur man tar hand om sina grejjor.
Läs denna recension ex
http://www.photo.net/mjohnston/column9/
han tar bla upp plastighet eller ej och läs sen naturligtvis andras recensioner här på FS.

kan bara säga att jag håller med Eva till fullo.
Ett tips om du funderar på att köpa en Dynax 7 är att köpa vertikalgreppet på engång. Kameran blir så mkt skönare att jobba med då.

Jag utgår ifrån att du kollat/ar på fotosidans recensioner + de Adreas skickad, det mesta är sagt om den. Kalas kamera för det mesta.

/M

tack

Tack så mycket! Känns som jag bestämt mig till fullo nu och litar mer på plasten =). Var lite tveksam till köpet innan med tanke på just detta.

Det är få saker jag är missnöjd över på den kameran, dessvärre är en av de få sakerna just plastigheten. Vertikalgreppet är nog det som känns mest plastigt (skulle dock aldrig vilja vara utan det, det har det skönaste grepp jag någonsin kännt på).

Annars älskar jag kameran, helt underbar är den ;)

Plast är mer tålig mot stötar än metall eftersom plast är ett mjukare, mer flexibelt, material. Dessutom passar plast bättre i extrem kyla än metall som blir oerhört kallt.

En kamera som är plastig rakt igenom, kan man känna sig tveksam inför - men plast på utsidan har, som sagt, vissa fördelar gentemot metall. Och det viktiga då är att det är metall inuti. Och det är det på Dynax 7 och de flesta andra kameror i den klassen. Metallchassi med utsida av plastkomposit.

Att plast sedan inte ger samma känsla som metall, det är en annan sak.

Vill man ha det starkaste och tåligaste på marknaden, så ska man leta efter kameror där huset (alltså inte bara chassit) är gjort i magnesiumkomposit. Ett lätt, starkt och tåligt material. Bättre än aluminium som brukar användas till kamerachassin.

Med vänlig hälsning
Roland

Bra att veta att plasten pallar. Även om det kanske känns annorlunda med plast så är det ju hållbarheten som räknas!

Tack för informationen!

ANNONS
Götaplatsens Foto