Annons

Huvud till längre tele 300mm f/2.8 och mer

Produkter
(logga in för att koppla)

mraros69

Medlem
Jag har varit och tittat på dessa alternativ:

1: Manfrotto 055 MAG PHOTO-MOVIE HEAD Q5
2: Manfrotto 501HDV
3: Benro GH-2 gimbal head ja PL100 pikakiinnityslevy

Jag undra om någon har erfarenheter både positiva och negativa med dessa samt om någon teestat andra som jag ej tänkt på. Jag har redan ett kullhuvud och ej nöjd med detta!
Mvh Risto

Hej!
Jag kör enbart med fästen o huvud från Optipod i Vintrosa. Hasse Olsson modifierar RRS huvud till det bättre och har ett eget fästsystem som liknar arca men har ett bättre grepp i åtdragningen.(mina synpunkter.

Han har egna objektiv fästen till dom flesta märken o telelinser. Hans hemsida har börjat gälla igen så kolla där. optipod.se

mvh AJ

Jag undra om någon har erfarenheter både positiva och negativa med dessa samt om någon teestat andra som jag ej tänkt på. Jag har redan ett kullhuvud och ej nöjd med detta!
Mvh Risto

Jag använder Benro GH-2 och är riktigt nöjd med det! Har inte några negativa erfarenheter av det så det är mitt tips!

Hej!
Jag kör enbart med fästen o huvud från Optipod i Vintrosa. Hasse Olsson modifierar RRS huvud till det bättre och har ett eget fästsystem som liknar arca men har ett bättre grepp i åtdragningen.(mina synpunkter.

Han har egna objektiv fästen till dom flesta märken o telelinser. Hans hemsida har börjat gälla igen så kolla där. optipod.se

mvh AJ

Det går lite över min pris klass men säkert bra,tack!

Ja, till lättare telen och mindre grejer använder jag en Manfrotto 496RC2 kulled. Då funkar en sådan fint. Men personligen skulle jag inte hänga på ett tyngre tele på den. Det blir helt enkelt för tungt och osmidigt (det finns säkert stabilare kulleder än den men dessa har jag ingen erfarenhet av). Dels finns ju risken att den tippar åt något håll om den inte är ordentligt åtdragen och har man otur kan hela stativet tippa av det. Dels måste du ju balansera objektivet då du har den lösare åtskruvad. Om du fotar rörliga motiv eller saker som händer plötsligt måste du ju också lossa på skruven då det ska användas och kanske har tillfället redan passerat då du gjort detta. Dessa saker slipper du ju med ett gimbalhuvud där objektivet inte kan tippa och alltid hänger "startklart". Det är så jag upplever det, jag använder det till mycket rörliga motiv men fotar man mer statiska grejer så kanske det blir en annan sak.

Sen på minussidan med ett gimbalhuvud finns ju storleken och vikten naturligtvis men trots allt överväger fördelarna med stor marginal!

2 och 3

Mvh Risto

Jag använder nr 2 och 3. Bägge mycket bra och enormt prisvärda. Manfrottot när jag filmar eller digiscopar och Benrot för stillbilder med långa telen. Filmar du inte mycket så är det Benrot du ska ha. Ingen som helst tvekan om det. Skillnaden i hantering och snabbhet jämfört med kulled är som skillnaden på beggad volvo 140 och dyraste BMW. (Gäller förstås när man använder långa telen och inte annars).

Jag använder nr 2 och 3. Bägge mycket bra och enormt prisvärda. Manfrottot när jag filmar eller digiscopar och Benrot för stillbilder med långa telen. Filmar du inte mycket så är det Benrot du ska ha. Ingen som helst tvekan om det. Skillnaden i hantering och snabbhet jämfört med kulled är som skillnaden på beggad volvo 140 och dyraste BMW. (Gäller förstås när man använder långa telen och inte annars).

Tack just nu står det mellan 1 och 3. Det som lockar med 1 är att det känns två funktioner i en långa telen samt porträtt funktion men när jag skriver så känns det som.... Jag vill köpa ett huvud till långa telen hmmmm jag tror ändå på Benro Gimbal! Tack!

ANNONS
Götaplatsens Foto