Annons

Stativ till tungt tele ( canon 400 2.8 is )

Produkter
(logga in för att koppla)

Torbjörn Andersson

Aktiv medlem
Hej.

Jag har skaffat mig ett nytt objektiv och söker nu råd för att inhandla ett nytt stativ.

Utrustningen är: Canon 5D mark 3 med ett Canon EF 400 2.8 is. Totala vikten blir 6,9 kg.

Jag har i dagsläget ett Manfrotto 055 XPRO B ( http://www.cyberphoto.se/ ) och Benro GH-1P gimbal huvud. Stativet tål en maxvikt på 7 kg... Så jag känner mig lite osäker att sätta på utrustningen på stativet även om det måste ju vara några kilos säkerhets vikt?

Har blivit erbjuden att köpa ett Manfrotto Stativ MT057C3-G Regular karbonfiber ( http://www.scandinavianphoto.se/produkt/11638677/manfrotto-stativ-mt057c3-g-regular-karbonfiber ) för 4.400 kr och tänkte kolla om någon här har något tips?

Är det ett bra köp? Kan jag använda mitt gamla? Eller finns det bättre alternativ till min uppsättning?

4.400 kr känns som en bra prisgräns men det gör inget om det skulle vara lite billigare..
 
Prova och se. Jag har svårt att tänka mig att ett beprövat stativ som Manfrotto 055 skulle gå sönder för att du ligga nära maxvikten.
 
Maxvikten handlar inte om när grejerna går sönder, utan om vad det kan hålla stabilt. Att köpa grejer i klass med dina och sedan sätta en prisgräns på 4400 för stativet låter lite märkligt tycker jag. Visst, de kommer inte att gå av, men de kommer inte att göra sitt jobb heller.

Titta på Gitzo systematic eller något i den stilen, där har du något som motsvarar kvalitén på resten av dina grejer.
 
Maxvikten handlar inte om när grejerna går sönder, utan om vad det kan hålla stabilt. Att köpa grejer i klass med dina och sedan sätta en prisgräns på 4400 för stativet låter lite märkligt tycker jag. Visst, de kommer inte att gå av, men de kommer inte att göra sitt jobb heller.

Titta på Gitzo systematic eller något i den stilen, där har du något som motsvarar kvalitén på resten av dina grejer.



Hej.

Håller fullständigt med dig. Priset är dock beg pris eller liknande. Har ett demoex som står högst upp som ord pris är 6900kr men demot får jag för 4400 kr. Därav frågan och prisgränsen
 
Med tanke på hur mycket pengar du lagt på objektivet är det väl bara att slå till med ett gitzo och en rrs kula eller liknande.
 
Inte för att det spelar någon roll men objektivet var en present. Kollar på gitzo samt på det manfrotto jag fått erbjudande om.

Ett annat intressant alternativ för just gluggar av 400/2.8-typ är givetvis Wimberley.

http://www.tripodhead.com/index.cfm

Jag har använt både sidekick och Head. Sidekicken har den fördelen att den erbjuder lite mer flexibilitet.
Head är en ganska gedigen järnbit.
 
Ett annat intressant alternativ för just gluggar av 400/2.8-typ är givetvis Wimberley.

http://www.tripodhead.com/index.cfm

Jag har använt både sidekick och Head. Sidekicken har den fördelen att den erbjuder lite mer flexibilitet.
Head är en ganska gedigen järnbit.

Hej.

Jag har köpt ett Benro Gimbal GHP1 som jag är väldigt nöjd med dock så är det stativet som jag är ute efter.
 
Blev att jag beställde ett Benro C4780T som jag ska få hem i veckan. Stativet klarar vikter upp till 25 kg så det ska vara en stabil konstruktion med 8 lager kolfiber.

Ska utvärdera det och återkommer med åsikter.
 
Hänger på denna tråd ang Canon objektiv.

Vad använder ni för stativ-tillbehör för att montera Canons teleobjektiv på stativet?
Jag vill använda snabblästet som följer med objektivet. Ja visst finns även där en kvarttumsgänga men jag vill kunna montera snabbt.
Har gammalt stativ med kvarttumsgänga i stativhuvudet och nyinköpt objektiv med ring och snabbläste.
 
Hänger på denna tråd ang Canon objektiv.

Vad använder ni för stativ-tillbehör för att montera Canons teleobjektiv på stativet?
Jag vill använda snabblästet som följer med objektivet. Ja visst finns även där en kvarttumsgänga men jag vill kunna montera snabbt.
Har gammalt stativ med kvarttumsgänga i stativhuvudet och nyinköpt objektiv med ring och snabbläste.

Jag har kulled, plattor (både L-platta och vanliga plattor) samt objektivfot från Really Right Stuff , http://www.reallyrightstuff.com/
 
Jag har kulled från Really Right Stuff med deras Arca skiss-kompatibelt snabbfäste. Snabba slags snabbfäste på enbensstativet. Gimbal-huvud från Benro med Arca Swiss-kompatibelt snabbfäste.

Köpte bra plattor från Benro, men hittade faktiskt ännu bättre kopior på EBay som gjorde det enklare att fästa i objektivets båda skruvar.
 
Ok tack för feedback.
Som amatör har jag ju fortfarande inte förstått om jag måste köpa platta till objektivet eller om det finns stativanordningar som passar med Canon-ringens fot direkt.

Ni som kan har säkert svar.
 
Ok tack för feedback.
Som amatör har jag ju fortfarande inte förstått om jag måste köpa platta till objektivet eller om det finns stativanordningar som passar med Canon-ringens fot direkt.

Ni som kan har säkert svar.

Antingen platta eller utbytesfot från tredjepartstillverkare, ex Really Right Stuff. Canons stativfötter har bara stativgängor.
 
ANNONS