Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Huvudbry beträffande uppgradering av utrustning.

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Usch, precis när jag beslutat mig för att jag var nöjd med min nuvarande utrustning dyker den lille röda krabaten med horn i pannan upp och sätter sig på min vänstra axel.

Jag skaffade mig en ny normalzoom (24-70) till min D300 för någon månad sen och jag upplevde ett haksläpp utan like. Valet föll på denna framför 17-55an tack vare att jag innehar en 12-24a som jag tänkte låta sitta på vid vidvinkelbilder. Jag insåg ganska snabbt att normalzoomen spelar i en helt annan division än denna glugg. Den var inte lika skarp på långa vägar, utan snarare mjuk och svampig i jämförelse. Jaha, vad ska jag göra åt detta nudå tänkte jag...
Det blev knappast bättre av att min kollega gått och införskaffat en D700 med en 14-24 som han villigt lät mig prova.

Är den enda vägen att gå, att uppgradera till en D700 och komplettera med 14-24an, för att få bättre skärpa i vidvinkelbilderna? Det är inte en helt gratis uppgradering och jag känner att jag egentligen drar mig lite för detta.

Nackdelen med FF (om man nu vill uttrycka det så) är väl att man tappar brännviddsförlängningen som upplevs med sensorer i DX-formatet och jag tar bilder i så gott som hela brännviddsomfånget 12-200 mm. Macrofotografering är jag väldigt frälst av och det känns som om jag skulle lida lite av att få en vidare bildvinkel där än vad jag har idag.

Sen skummade jag igenom Kamera och Bilds recension av D700an och en av nackdelarna som Magnus Fröderberg kom fram till var att skillnaden i D300 inte jättestora. Jag är fundersam och förvirrad just nu känner jag.

Mina fotopreferenser går från naturfoto till porträttfotografering och mycket där i mellan.

Kära fotosidan, vad ska jag göra?

Skaffa en Canon 10-22/3,5-4.5, mycket nojd med min. Och den gar bra ihop med 17-55an.
Annars finns det ju 5D MarkII och en 14/2.8...

Ingen som har några som helst förslag?

"Snobbiga" svar är tillåtna ;).

Vänta till det kommer en med högre upplösning (kommer säkert snart) då förlorar du inte så mycket på "crop"factorn. Har själv en a700 & en a900 & eftersom 900:ans sensor är dubbelt så stor så tappar jag inget på någon "brännviddsförlängnig" (bilderna från 900:an får samma upplösning som 700:an när jag cropar till samma storlek)!!!
Edit: Det är ju inte så att du sitter i sjön med din d300 precis!!!

Vänta till det kommer en med högre upplösning (kommer säkert snart) då förlorar du inte så mycket på "crop"factorn. Har själv en a700 & en a900 & eftersom 900:ans sensor är dubbelt så stor så tappar jag inget på någon "brännviddsförlängnig" (bilderna från 900:an får samma upplösning som 700:an när jag cropar till samma storlek)!!!
Edit: Det är ju inte så att du sitter i sjön med din d300 precis!!!

Du har helt klart en poäng där, men det tål att tänka på ytterligare. Och nej, jag sitter inte i sjön med min D300 utan jag spånar mest känns det som i nuläget.

Förstår inte ditt problem. Är det 24-70 som är svampig eller din 12-24??
Om det är 12-24 som är "dålig" så kan du väl uppgradera till en ny Nikon 14-24/2.8 som enligt de flesta testare är fantastiskt bra.

Om du tycker Nikons 24-70/2.8 är svampig så är det nog fel på ditt exemplar. Jag har en som är ungefär lika skarp som 50/1.4 och 70-200/2.8, dvs väldigt skarp och bra :)

Jag har två synpunkter.

1): 24-70 blir avsevärt vidare på en D700, så du kanske klarar dig med 24 mm som vidaste bildvinkel. Det motsvarar ju 16 mm på din D300. Mer vidvinkel behöver inte kosta särskilt mycket, och du kanske inte behöver dunderkvalitet för de allra kortaste brännvidderna? Då kan du komplettera med något billigt kring 18-20 mm från en trejdepartstillverkare, så får du ungefär motsvarande 12 på D300:an.

2): Om du behåller D300:an så kan du byta ditt 12-24 mot ett Tokina 11-16/2,8. Det ska vara avsevärt skarpare (nästan i klass med Nikon 14-24) och ett steg ljusstarkare. Då sparar du ganska många tusenlappar jämfört med en uppgradering till D700.

Personligen ser jag ingen dunderfördel med FF om man inte är ute efter kort skärpedjup och jättelågt brus. Faktum är ju att det är ganska få objektiv som är skarpa ända ut i hörnen, och de kostar skjortan. På DX finns objektiv med bra hörnskärpa för bara några tusenlappar, men då är de också lite tröttare i allmänhet över hela bildytan.

Förstår inte ditt problem. Är det 24-70 som är svampig eller din 12-24??
Om det är 12-24 som är "dålig" så kan du väl uppgradera till en ny Nikon 14-24/2.8 som enligt de flesta testare är fantastiskt bra.

Om du tycker Nikons 24-70/2.8 är svampig så är det nog fel på ditt exemplar. Jag har en som är ungefär lika skarp som 50/1.4 och 70-200/2.8, dvs väldigt skarp och bra :)

Det är 12-24an som jag upplever lite svampig. Egentligen är den nog inte det, men i jämförelse med 24-70n så hänger den inte med alls i samma skärpeliga.
Frågan är hur bara 14-24an blir på en D300, jag är tveksam till att de 14mm skulle motsvara den upplevda brännvidden på min 12-24a som jag har idag, då 14-24an inte är någon dx-optik och skulle åka på en brännviddsförlängning med 1,5x.

Jag har två synpunkter.

1): 24-70 blir avsevärt vidare på en D700, så du kanske klarar dig med 24 mm som vidaste bildvinkel. Det motsvarar ju 16 mm på din D300. Mer vidvinkel behöver inte kosta särskilt mycket, och du kanske inte behöver dunderkvalitet för de allra kortaste brännvidderna? Då kan du komplettera med något billigt kring 18-20 mm från en trejdepartstillverkare, så får du ungefär motsvarande 12 på D300:an.

2): Om du behåller D300:an så kan du byta ditt 12-24 mot ett Tokina 11-16/2,8. Det ska vara avsevärt skarpare (nästan i klass med Nikon 14-24) och ett steg ljusstarkare. Då sparar du ganska många tusenlappar jämfört med en uppgradering till D700.

Personligen ser jag ingen dunderfördel med FF om man inte är ute efter kort skärpedjup och jättelågt brus. Faktum är ju att det är ganska få objektiv som är skarpa ända ut i hörnen, och de kostar skjortan. På DX finns objektiv med bra hörnskärpa för bara några tusenlappar, men då är de också lite tröttare i allmänhet över hela bildytan.

Tack för ett riktigt konstruktivt inlägg. Ungefär dessa två tankegångar har jag bearbetat inom mig men jag känner mig lite velig och vet inte riktigt vilket alternativ som skulle passa mig bäst. Tokinan har jag i dagsläget inte kikat speciellt mycket på alls och än mindre testat. Det kanske vore nästa naturliga steg innan jag skrider till verket.

Att 24mm (som motsvarar 16mm på dxformatets sensor) skulle vara tillräckligt är inte alls helt omöjligt heller. Men samtidigt vet jag att jag ofta har legat på antingen 12 eller 24mm på min vidvinkelzoom och då kanske 16mm är i minsta laget. Jag ska nog dra något gammalt över mig och fundera lite ytterligare.
Kanske släpper Nikon sin D3x snart och då droppar priserna eventuellt lite *önsketänkande*...

Det är 12-24an som jag upplever lite svampig. Egentligen är den nog inte det, men i jämförelse med 24-70n så hänger den inte med alls i samma skärpeliga.
Frågan är hur bara 14-24an blir på en D300, jag är tveksam till att de 14mm skulle motsvara den upplevda brännvidden på min 12-24a som jag har idag, då 14-24an inte är någon dx-optik och skulle åka på en brännviddsförlängning med 1,5x.

Ok, misstänkte att det var vidvinkeln som "fick pisk". Skillnaden på 14-24 och din nuvarande 12-24 är exakt 2mm längre brännvidd i vidvinkelläget. 12mm på DX motsvarar 18mm på FX. Jag misstänker att 14-24 ger dig ganska likvärdig bildvinkel, förutsatt att du inte behöver 12mm utan kan klara dig med 14.

Nu är ju 14-24:an en ganska stor och dyr pjäs också vilket kanske kan vara en nackdel jfrt med 12-24 objektivet.

Du får alltså samma brännviddsförlängning på 12-24 DX som det nya 14-24 FX objektivet. Hoppas att det går att förstå mitt aningen röriga resonemang :)

Tycker du Nikons 12-24 är svampig så måste det vara något fel på det, det exemplar jag ägde var hur skarpt som helst.

/kent

Det är samma bränviddsförlägning även med ett dx. de är inte kompenserade i betekningen utan 24mm på ett dx blir samma bildvinkel som 24 på ett FX.

M

ANNONS
Götaplatsens Foto