Andreas S Eriksson
Aktiv medlem
I helgen var jag på Peace and Love-festivalen i Borlänge och för andra året fotograferade spelningar och besökare (med B-fotopass). Efter att ha sett A-fotografernas resultat från deras 2,8-objektiv blev jag mer än någonsin sugen på att själv ta klivet till den divisionen.
Jag har i dagsläget 1 st Canon EF 28-300/3,5-5,6 L IS USM och en Canon EF 17-40/4L.
Jag har sedan tidigare bestämt mig för att kliva upp till en Canon 1D mkII N längre fram i höst, men nu har mina funderingar kring objektiven tagit överhand, så jag behöver råd och förslag från kunniga och hjälpsamma.
Det jag fotar är konserter, en del sport och evenemang.
Jag har fundering på att sälja bort 28-300:an (någon intresserad?
) och eventuellt även 17-40:an och ersätta dem med 2 andra objektiv. Det som slog mig först var en Canon EF 24-70/2,8 L USM och en Canon EF 70-200/2,8 L USM.
Mina frågor är...
1: Hur står skillnad gör egentligen bildstabiliseringen på Canon EF 70-200/2,8 L USM och Canon EF 70-200/2,8 L IS USM? Det är ju en duktig prisskillnad på dem (ca 13000:- mot 19,500
.
2: Vad tycker ni att det finns för fullvärdiga alternativ till de 2 objektiv jag har funderingar på? Tyvärr måste jag säga att jag drabbats av L-sjukan och har svårt för att läsa mig till vad som är minst lika funktionellt som Canons egna objektiv.
Jag har i dagsläget 1 st Canon EF 28-300/3,5-5,6 L IS USM och en Canon EF 17-40/4L.
Jag har sedan tidigare bestämt mig för att kliva upp till en Canon 1D mkII N längre fram i höst, men nu har mina funderingar kring objektiven tagit överhand, så jag behöver råd och förslag från kunniga och hjälpsamma.
Det jag fotar är konserter, en del sport och evenemang.
Jag har fundering på att sälja bort 28-300:an (någon intresserad?
Mina frågor är...
1: Hur står skillnad gör egentligen bildstabiliseringen på Canon EF 70-200/2,8 L USM och Canon EF 70-200/2,8 L IS USM? Det är ju en duktig prisskillnad på dem (ca 13000:- mot 19,500
2: Vad tycker ni att det finns för fullvärdiga alternativ till de 2 objektiv jag har funderingar på? Tyvärr måste jag säga att jag drabbats av L-sjukan och har svårt för att läsa mig till vad som är minst lika funktionellt som Canons egna objektiv.