Annons

i en djungel av olika objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

a_lyckhammar

Aktiv medlem
Hej!

Skrev innan om att köpa objektiv i Thailand men ingen svarade så jag har gett upp det!

Nu står jag inför ett ultimatum som jag ej kan svara på själv utan därför behöver rådfråga er som haft grejerna.

Ska köpa ett bra tele till Canon 1d mk II och står mellan olika.

Sigma 70-200 2,8 HSM
Canon 28-300 IS USM

Jobbar som allrund fotograf och skulle vilja ha något av dessa, någon som kan skriva några rader om dessa?

Har du andra objektiv som skall/kommer att anvændas parralellt? Det ær liksom rættså avgørande.

OM du skall endast en lins så ær EF28-300 det enligt mig givna valet, men det kostar ju mer æn dubbelt av Sigman.

Jag hade gått før en Sigma 24-70 normalzoom samt en EF70-200 IS. Detta (æven vid køp i Sverige) torde bli ca/under det EF28-300 kostar i Sverige.

Mvh Niclas,

hej!

Tack så mycket för svaret, men grejen är jue den att jag inte vill byta objektiv utan bara vill köra ett enda!

Dock kanske 28-300 känns lite väl tungt?
Är det värt pengarna eller kanske jag rent av skall satsa på 70-200 IS och sigma 24-70?

28-300 væger bara ngr hekto mer æn 70-200 och tar ingen direkt større plats..

70-200 ær absolut inget "endaobjektiv" som jag ser det, men det finns många som næstan enbart fotar med den æven om de har andra alternativ i bagen.

28-300 ær inte heller ngt direkt diskret objektiv i många sammanhang dær det ær ett krav..

Så vad fotar du? Vilka ær dina krav? Bara du som vet.

Det bæsta allroundlins jag verkligen kan komma på, som både ær skarp och nætt ær ett fast 35mm eller alternativt en 24-70 normalzoom.

Alltiettobjektiven ær och førblir kompromisser.

24-70 + 70-200 ser jag som ett nætt och lagomt snævt kitt før den som inte vill drassa på mycket och heller inte kænna sig handikappad i de allra flesta situationer.

Mvh Niclas,

Okej

Hej Niclas och tack för tipsen!
Jag håller nog med dig där.. 28-300 är och förblir en kompromiss vad beträffar "allround"

så jag tror att jag går för en normalzoom från canon typ, 24-0 eller nåt och ett sigma 70.200 2,8... frågan är bara varför alla verka sälja sina sådana?
Hade gärna köpt ett canon 70-200, men ekonomin brister!

Jag jobbar som pressfotograf, typ sport, plåtar band etc. etc.

Vad skulle du föredra i den situationen?
Sigma 70-200 2,8 eller sigma 80-400 4-5,6 med bildstabilisator?

ANNONS
Götaplatsens Foto