Annons

I valet och kvalet: Kompaktkamera vs Systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Jag måste verka jätteförvirrande men det är jag också. För underlätta en givande diskussion kan jag meddela att jag är i stort behov av en ny kamera, men det är inte så bråttom att jag måste köpa en kamera imorgon.

Önskemål:
  • Bra bilder *
  • Full HD-filmning
  • Möjlighet till autofokusera och autoexponera under pågående filmning
  • Zooma optiskt under pågående filmning **
  • Stereoljud

* Känns som väldigt diffust uttryck, så ska försöka vidareutveckla uttrycket. Eftersom jag trots allt överväger en systemkamera, så kan man tänka sig att jag har relativt höga krav på bildkvalitén. Däremot finns det kanske ingen kompaktkamera som kan konkurrera med en fullbordad systemkamera, men då gäller det att istället att tänka att jag vill ha den kompaktkamera som prestera bäst för vara just en kompaktkamera.

** Syftar på kompaktkameror, antar att alla systemkameror kan det (bortsett från att det låter mer eller mindre)?

Varför jag överväger kompaktkamera istället för systemkamera (med tanke på att systemkamera är bättre) beror på följande saker:
  • Jag vill ha en enkel och smidig kamera att ha med överallt.
  • Begränsad ekonomi, att köpa systemkamera innebär ju att man köper ett system = flera kostnader

Å andra sidan kanske en systemkamera "håller längre" rent kvalitetsmässigt eller finns det kompaktkameror som också kan klassas som långvariga? Jag är nämligen ingen person som köper en ny kamera varje år eller ens vart annat år...

Mitt största dilemma är kanske HD-filmning. Jag vill att den erbjuder full HD och det bra. Vad jag vet finns det ingen kamera idag med exakt allt jag efterlyser, däremot tänkte jag vänta lite om jag väljer en kompaktkamera. Tror bara det här är en tidsfråga innan alla HD-filmande kompaktkameror erbjuder det.

Den kompaktkamera som har fångat mitt starkaste intresse är Panasonic Lumix DMC-LX3 och jag har läst flera rykten och sett några bilder på Panasonic Lumix DMC-LX4. Förhoppningsvis dyker den upp i höst. Med andra ord funderar jag på om den kanske kommer i full HD, vad den sen erbjuder för finesser (AF, autoexponering, optisk zoomning) återstår att se. En annan kamera jag funderat på är Panasonic Lumix DMC-TZ10 men för brusig och inte i samma klass som LX3. Jag skulle vilja ha en långzoomare men den enda som verkar vara något där är Panasonic Lumix DMC-FZ38, vet inte hur gammal den är men annars kanske efterföljaren kommer i full HD. Däremot är FZ38 lite för stor för min smak.

Bland systemkamerorna har jag varit inne på Canon EOS 550D, Panasonic DMC-GH1, Panasonic Lumix DMC-GF1, Olympus E-P2 PEN och senaste nyheten Sony NEX-5. GF och E-P2 går bort pga. att de inte erbjuder full HD. Däremot ligger nog GF2 runt hörnet och förhoppningsvis erbjuder den full HD. Till en början kändes dessa mindre modellerna GF1, E-P2 PEN och NEX-5 som solklara val - komakt och system. Å andra sidan börjar jag tveka... Är de verkligen särskilt smidiga med objektiv? Sätt på en telezoom eller superzoom och dess kompakthet är försvunnen. Det kanske även är bättre att belasta en 550D eller GH1 med ett så stort objektiv? För inte tala om att dessa små modeller kostar mycket mer och kräver mycket mer tillbehör (man köper ju ett system) än vad en kompaktkamera gör.

Vet inte riktigt hur jag ska tänka eller prioritera. Vad har ni för tankar och förslag? Jag vill ha en bra kamera för allmän/vardaglig fotografering. Stort intresse av fota djur och filma.

PS. Jag frågade en gång om man kan stänga av den digitala zoomen vid foto och filmning på en systemkamera (GH1), jag fick svaret att det går. Min fråga är om det fungerar på kompaktkameror med? Finns säkert delade åsikter om detta men jag vill inte använda och har ingen nytta av digital zoom, jag köper antingen en långzoomare eller så går jag närmare det jag fotar/filmar.
 
Jag måste verka jätteförvirrande men det är jag också. För underlätta en givande diskussion kan jag meddela att jag är i stort behov av en ny kamera, men det är inte så bråttom att jag måste köpa en kamera imorgon.

Önskemål:
  • Bra bilder *
  • Full HD-filmning
  • Möjlighet till autofokusera och autoexponera under pågående filmning
  • Zooma optiskt under pågående filmning **
  • Stereoljud

Dina krav ligger i princip enbart på filmningen. En videokamera är nog mycket bättre för din del i så fall. Att få alla dina krav uppfyllda av en systemkamera är svårt. Att en kompaktkamera skulle kunna uppfylla dem tror jag är tämligen uteslutet.
 
Dina krav ligger i princip enbart på filmningen. En videokamera är nog mycket bättre för din del i så fall. Att få alla dina krav uppfyllda av en systemkamera är svårt. Att en kompaktkamera skulle kunna uppfylla dem tror jag är tämligen uteslutet.

Jag är mer specifik på filmfinesserna eftersom dessa ännu inte är vanliga på stillbildskamerorna. Videokamera är inte av intresse, jag är väl medveten om att en videokamera gör det bättre och ha alla dessa finesser.

Jag har kikat på flera videos av systemkameror och kompaktkameror och de är faktiskt riktigt bra. Förstår inte den där negativa kritiken? Nej, det är ingen videokamera men det är det väl ingen som har påstått heller?

Föresten har Sony NEX-5 allt jag söker i filmväg men funderar på om den verkligen har bra bildkvalité för sin klass och dessutom blir det ju ett system jag köper. För inte glömma att den inte är så smidig förutom med pannkaksobjektivet i jämförelse med en kompaktkamera som LX3 t.ex.
 
Fick inte så många svar men det blir nog en systemkamera trots allt. Har bestämt mig för att invänta Sony NEX-7 så den här tråden kan ignoreras fortsättningsvis. :)
 
Fick inte så många svar men det blir nog en systemkamera trots allt. Har bestämt mig för att invänta Sony NEX-7 så den här tråden kan ignoreras fortsättningsvis. :)

Jo, du är väl på rätt spår. Om du undrar över Nex 3 o 5:s bildkvalitet kan ju ingen kompakt duga efterson Nexarna är överlägsna. Och LX3 har ju ingen HD-film... Den enda kompakt som klarar dina filmkrav är väl Sony HX5v, men stillbildskvaliten är i klass med Panasonics långzoomare, och det duger ju inte för dig... Så jag håller med om att du är lite förvirrande.. ;-)

Så du har säkert dragit rätt slutsats så när som på att jag inte förstår varför Nex 5 inte skulle duga, stillbildskvaliten är ju vida överlägsen tex LX3.

Sedan håller jag också med om att kompakternas filmkvalitet ofta är riktigt bra, min lilla Sony m 720p filmar betydligt bättre även i mörka miljöer än en äldre DV-kamera.
 
Jo, du är väl på rätt spår. Om du undrar över Nex 3 o 5:s bildkvalitet kan ju ingen kompakt duga efterson Nexarna är överlägsna. Och LX3 har ju ingen HD-film... Den enda kompakt som klarar dina filmkrav är väl Sony HX5v, men stillbildskvaliten är i klass med Panasonics långzoomare, och det duger ju inte för dig... Så jag håller med om att du är lite förvirrande.. ;-)

Så du har säkert dragit rätt slutsats så när som på att jag inte förstår varför Nex 5 inte skulle duga, stillbildskvaliten är ju vida överlägsen tex LX3.

Sedan håller jag också med om att kompakternas filmkvalitet ofta är riktigt bra, min lilla Sony m 720p filmar betydligt bättre även i mörka miljöer än en äldre DV-kamera.

LX3 erbjuder visst HD-film, men inte full HD.

Att NEXarna är överlägsna alla kompakter vet jag om. Min tanke var inte att köpa en kompaktkamera som kunde konkurrera med dem, utan att köpa kompaktkamera som var bäst på det bland kompaktkameror. ;)

Jag har varit inne på Sony HX5V faktiskt, men precis som du skrev presterade den inte så bra fotomässigt. Tyvärr är ju inga långzoomare helt brusfria, även om FZ38 är helt ok för vara långzoomare. Den har däremot storleken emot sig.

Varför NEX-5 inte duger är för att den har så lite manuella inställningar. Även om jag kan tänka mig att jag kommer utnyttja de automatiska inställningar mycket, så känns det ändå dumt att köpa en systemkamera där jag inte har chans att utvecklas om jag vill. Speciellt med tanke på att NEX-7 redan är på väg. Ser det som självklart att jag orkar vänta till september när kameran ska hålla i flera år framöver.

Objektiven var inte fullt så bra som jag önskat heller. Kanske kommer fler och ett bättre till NEX-7 som ska ha just det småbröderna saknar. :)

Har bestämt mig för att vänta och jag hoppas att NEX-7 tar mig med storm. Jag har med andra ord övervägt en lite tyngre kamera (om än inte ett monster) för få precis det jag vill ha samt en chans att utvecklas. :)
 
ANNONS