Annons

Identifiering av gammal kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Malm

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag har fått en samling kameror i arv efter min morfar, jag misstänker att det mesta är skräp, men vad är det?

Det är 3 likannde kameror i varierande storlek. Kameran på bilden är nog en Agfa, på optiken står det "AGFA - ANASTIGMAT - JGESTAR - F:8.8" den tycks vara i ganska gott skick och slutaren verkar fungera även den, storleksmässigt så skulle det kunna vara 6x6 (?)

Kamera nummer 2 (ej på bild) är större, baksidan av kameran mäter 16x11cm (b*h), bakplattan är vad trä, endera av märket ICA eller JCA. Kameran har för övrigt märkt med en liten knapp som säger "Norrköpings Fotografiska Magasin" och har, uppenvarligen, suttit där en stund.

Kamera nummer 3 är av samma modell som dom 2 tidigare, dock mycket mindre, baksidan av kamerahuset mäter 6,5x12xm (h*b). Optiken är märkt "Meritar 1:2.9 F=5cm E.Ludwig 646330"

Är det någon som har nån koll på vad det är jag har här?

:)

/Anders

Bilagor

• kamera2.jpg
    kamera2.jpg
    30.2 KB · Visningar: 916
Korrigering:

kamera #2 är märkt följande på linsen;
"1:8 F=13cm No. 496495 ICA akt. Ges Extra Rapid Aplanat Holfes" Det är ganska svårt att tyda så något ord i slutet kan vara felaktigt.

Har kommit fram till följande efter lite efterforskningar.

Märket ÄR ICA. ICA gick samman med några andra företag 1926 och bildade inte helt okända Zeiss-Ikon. Jag vet fortfarande inte vad det är för modell på monstret och hur gammal den är, men det verkar väl inte helt otänkbart att den är tillverkad innan 1926?

/A - jakten fortsätter :)

Senast ändrad:
Tack för all hjälp ;P

Nu har jag hittat rätt.

Det är en... *trumvirvel*

ICA Sirene 135 (9 x 12).

;)

Är det någon som kan veta vad denna är värd?

/Anders

Kameran på bilden är en AGFA Billy Record 8.8 som tillverkades mellan 1930 - 1942 (6x9)

Agfa kameran har vi i vår studio som prydnad och vi gav , tror det var en 100-lapp för den ; (

Synd att din morfar inte hette Hasselblad, eller var Japan ; )

Niklas, alltid i storformat

ANNONS
Götaplatsens Foto