Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ilford fix bäst före markering

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Hittade en oöppnad enliters Rapid fixer. Tätningen finns kvar under locket. Den är köpt antagligen i början av 2008. På botten står 2011, helt för sig själv. Är detta nån sorts bäst före markering?

Jag har kört fix från en större dunk och denna flaska var gömd bakom påsar av HCA och Xtol. Nu när jag skulle blanda ihop framkallare så dök den upp.

Jag tänkte att jag kanske ska låta den stora dunken vara och ta denna nu först om det är mer bråttom. Den stora är nyinköpt så den är det ingen panik med.

150 spänn kan gå förlorat här! =)

Japp, det gjorde jag nyss. Verkar funka fint, filmen började bli genomskinlig på runt halvminuten.

Vad tror du om markeringen? Kan det vara 2011?

Hittade en oöppnad enliters Rapid fixer. Tätningen finns kvar under locket. Den är köpt antagligen i början av 2008. På botten står 2011, helt för sig själv. Är detta nån sorts bäst före markering?

Jag har kört fix från en större dunk och denna flaska var gömd bakom påsar av HCA och Xtol. Nu när jag skulle blanda ihop framkallare så dök den upp.

Jag tänkte att jag kanske ska låta den stora dunken vara och ta denna nu först om det är mer bråttom. Den stora är nyinköpt så den är det ingen panik med.

150 spänn kan gå förlorat här! =)

Hej!
Utöver vad Lasse M har skrivt så kan du se på denna länk www.ilfordphoto.com/Webfiles/2006130218312091.pdf med "FACT SHEET" från Ilford för just Rapid Fix.Längst ned har har du "WORKING SOLUTION LIFE". Markeringen i botten är just en "bästföredatum". Denna vill Ilford som alla andra ha för att inte få krav på sig från köparna.Så med tanke på datumet i botten och i kombination med Lasse´s förslag på test så är du nog i "hamn" med den flaskan.Jag använder alltid på öppnad antioxidantspray.

Hållbarheten på flytande fixkoncentrat är ganska lång. Hur lång får man väl som tidigare nämnts testa sig till.

Kodak uppger t.ex inget bäst före datum på sitt Unifix i 5l flytande koncentrat-förpackning. Bara ett tillverkningsnummer där jag tror de första fyra sifrorna är året samt månaden de tillverkats. Däremot uppger Kodak hållbarheten på färdigblandad brukslösning för Unifix till följande:
Fulla täta kärl - 6 månader.
Tankar med flytlock - 1 månad.
Öppna tankar - ½ månad.

Förmodligen är det liknande hållbarhet för andra flytande fixtyper. Sen måste man även ta hänsyn till fixkapacitéten, alltså dess förmåga att tillvarata/fixera bort en viss mängd siver. Den varierar för olika fix och spädningar. Är kapacitéten uppnådd före tiden för hållbarheten är nådd hjälper det ju inte att spara fixet tiden ut.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto