Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iMac 350mhz

Produkter
(logga in för att koppla)

törnan

Aktiv medlem
Är en iMac med 350mhz processorn någonting att ha om man har tänkt köra bildbehandling? Jag vet att det kommer krävas en del minne isf men är det värt att lägga ner några pengar på den? Anledningen att jag fårgar är att jag har kommit över 3st såna för inga pengar alls och vill veta om jag ska göra mig av med alla eller spara en.

Kan tillägga att jag idag använder min 2.5ghz laptop med 512mb ram till bildbehandling.

Hej.
Har du typ 512 Mb RAM i iMacen under Mac OS 9.2 bildbehandlar du utan problem i (t ex) PhotoShop 7 men med CS är det kört. Fungerar också bra med tidigare versioner av Mac OS X. Jag hade köpt en om jag inte redan haft en. Ska köpa en iMac G5 istället. :)

Det var synd men det jag hade räknat med..
Funderar på att testa i vilket fall som helst iom att dom står där, vore skönt att ha en egen burk till bildbehandling så man kan köra det man vill på PCn medans man håller på med bilder.

Hör av mig om en försäljning blir aktuell, måste isf byta hårddiskarna alt. sälja utan hårddiskar iom att det ligger en hel del sekrettes belagt material på dem.

Så kom det ett upplyftande svar medans jag skrev mitt förra inlägg :D
Hade inte tänkt köra CS som tur är, använder idag 7.0 på PCn och det uppfyller alla mina krav så tanke var att fortsätta med det. Får bli till att testa altså.

Om du inte har en bättre Mac redan så tycker jag nog att du ska behålla en, det kan alltid vara bra att ha en Mac. 350 mhz kanske inte kan matcha 2,5 ghz, men slänger du in ordentligt med ramminne så kommer din Mac att räcka långt. Bildbehandling är ju vad Macen gör bäst.

Vad ska du ha för den som blir över? Kan tänkas att jag är intresserad!

törnan skrev:
Så kom det ett upplyftande svar medans jag skrev mitt förra inlägg :D
Hade inte tänkt köra CS som tur är, använder idag 7.0 på PCn och det uppfyller alla mina krav så tanke var att fortsätta med det. Får bli till att testa altså.

Hrm! ingår PS 7-licensen i Imacen, eller hur har du tänkt "porta" över din PS 7- PC- Licens till ett annat operativ. Bara nyfiken då en PS-licens kostar typ lika mycket som en ny Imac!!!!!!!

Sen e det ju en annan femma att det är svårt att leva utan CS, när man väl vet att den finns :)

jurgur skrev:
Om du inte har en bättre Mac redan så tycker jag nog att du ska behålla en, det kan alltid vara bra att ha en Mac. 350 mhz kanske inte kan matcha 2,5 ghz, men slänger du in ordentligt med ramminne så kommer din Mac att räcka långt. Bildbehandling är ju vad Macen gör bäst.

Vad ska du ha för den som blir över? Kan tänkas att jag är intresserad!

Det var väl ungefär det som var tanken.

Vet inte om jag ska sälja ens, kan vara så att nån i familjen vill ha en och sen funderar jag på att ställa en hemma hos tjejen.
Vad ligger dom på för prisnivå vanligtvis? Jag har inte betalat en krona för dem så jag har ingen aning om deras värde..

Jag har exakt en sådan iMac, och även om den mest är speldator för barnen (jag kör mer på min G5 numera) så kör jag ofta Photoshop på den med god behållning. Med gamla MacOS 9 är den riktigt mysig.

Men inte kan den konkurrera med gigahertzare i ren prestanda, det ska man inte inbilla sig!

Värdet på en sådan är inte högt idag. Den är flera generationer gammal. Det hindrar inte att det är en både trevlig och användbar maskin. Snabb nog för det mesta så länge man inte försöker koda långfilmer.

Ragnemalm skrev:
Jag har exakt en sådan iMac, och även om den mest är speldator för barnen (jag kör mer på min G5 numera) så kör jag ofta Photoshop på den med god behållning. Med gamla MacOS 9 är den riktigt mysig.

Men inte kan den konkurrera med gigahertzare i ren prestanda, det ska man inte inbilla sig!

Värdet på en sådan är inte högt idag. Den är flera generationer gammal. Det hindrar inte att det är en både trevlig och användbar maskin. Snabb nog för det mesta så länge man inte försöker koda långfilmer.

Har som sagt tänkt att använda den enbart till bildbehandling allt annat kan jag använda min PC till.
Hur mycket minne ska man peta i? räcker det med 1gb?

manninge skrev:
Fungerar också bra med tidigare versioner av Mac OS X.

Mac OS X tycker jag faktiskt att har blivit snabbare för varje ny version. Med andra ord är nuvarande 10.3 Panther snabbaste versionen hittills. Hoppas den trenden håller i sig med Tiger också :)

Men, troligen går det ändå rätt långsamt på en 350 MHz G3, så kanske OS 9 ändå är att föredra i det fallet.

törnan skrev:
Det var väl ungefär det som var tanken.

Vet inte om jag ska sälja ens, kan vara så att nån i familjen vill ha en och sen funderar jag på att ställa en hemma hos tjejen.
Vad ligger dom på för prisnivå vanligtvis? Jag har inte betalat en krona för dem så jag har ingen aning om deras värde..

Som du nog har läst i andra inlägg så ligger priserna på en så här pass gammal Mac inte så värst högt. Jag har sett priser på runt två tusen, vilket ju inte är speciellt mycket. Det kanske rent av är ett bättre alternativ att lotta ut dem inom familjen. Det är ju trots allt en bra dator, och även om man inte använder den till bildbehandling så är det ju en alldeles utmärkt Internetdator som dessutom inte drabbas lika ofta av virus som Windowsdatorer gör. Lycka till med din Mac, och sköt om den.

törnan skrev:
Har som sagt tänkt att använda den enbart till bildbehandling allt annat kan jag använda min PC till.
Hur mycket minne ska man peta i? räcker det med 1gb?

1 gb minne vore ju inte helt fel, med det räcker nog med 512 mb. Macen använder sitt ramminne lite mer effektivt än vad Windows gör. Min gamla Mac (en riktig trotjänare), en PowerMac 5500 dvs föregångaren till iMacen, är på 225 mhz med 32 mb ram och den funkar utmärkt. Visst är det lite långsamt, men det funkar. Nu har jag OS9.1 och "bara" PS5, men det räcker oftast. Tyvärr använder jag den inte så ofta nu, eftersom jag har PS7 i min Windowsmaskin.

Du får dessutom tänka på att Macens mhz är snabbare än PC:ns mhz. 350 mhz på iMacen motsvarar åtminstone det dubbla på en PC.

ANNONS
Götaplatsens Foto