Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iMac's Display Profile

Produkter
(logga in för att koppla)

lucem.ferre

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en 24" iMac och iformationen som jag fått fram genon att google runt lite är att Apple levererar sina skärmar färdigkalibrerade.

Om detta är sant så ska jag alltså fortsätta använa Display profilen iMac.

Färgprofilen som jag använder i min Canon kamera är AdobeRGB. Så den stora frågan är hur ska mina inställningar i datorn vara för att färgåtergivningen ska bli så nära verkligheten som möjligt?

Ska jag fortsätta använda iMAC Display profilen eller byta till adobeRGB profilen. Detta ger förövrigt en radikal skillnad men inget dera ser ruttet ut. adobeRGB ser lite blekare ut än iMAC profilen.

Ska adobe photoshop ställas in till att använda adbobeRGB för att matcha kamerans inställningar eller iMAC profilen för att matcha Displayens inställningar?

Dessa färgrymder i sig är en hel vetenskap, men att få en hel kedja att rocka är ännu värre.

Ska även tillägga att iMAC's Display inte kan visa hela adobeRGB färgrymden så därför är jag lite tveksam till att använda den profilen till Displayen i allafall.

Som sagt, jag har ingen aning om hur man får till bästa möljiga lösning och hoppas på att någon av Er kan detta.

Tack på förhand.

Micke

Display Profile och AdobeRGB

Använd Mac:ens Display Profile som bidskärmsprofil eller ännu bättre skaffa eller låna en kalibrator så att du kan göra en egen profil för din skärm. På din skärm kan du inte göra en "riktig" kalibrering för du har inte möjlighet att ställa in skärmen. Det går dock alltid att göra en sk karaktärisering(en profil som korrigerar för hur färger visas på skärmen, du kommer att få mycket bättre resultat än med den profil som följer med från början).

Att din skärm inte kan visa hela AdobeRGB kan man inte göra ngt åt (utan att köpa en dyr skärm!) Se till att din skärm visar bilden så bra som möjligt istället. Det är ju inte alla bilder som använder alla färger i AdobeRGB.

AdobeRGB är en profil som beskriver en arbetsfärgrymd och ska aldrig användas till ngt annat. Den är till för att din bild ska vara i en standardiserad "behållare" mellan in och utenheter (kamera och skrivare tex)och när du bildbehandlar.

Hej Tomas!

Tack för ditt svar.

Nu fattar jag, dessutom så köpte jag en månads utbildning hos Kelby Training där man också gick igenom ämnet fast inte lika bra som du :).

förövrigt måste jag säga att kurserna där är riktigt bra.

//Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto