Annons

image.canon några tankar om Canons nya tjänst

Produkter
(logga in för att koppla)

atotowi

Aktiv medlem
Canon har lanserat sin nya tjänst för trådlös överföring mellan kamera och dator/molnlagring.
Kamera -> wifi -> router/hotspot/smartphone -> image.canon -> google drive/flickr/adobe creative cloud (20:e juni) -> dator
Tony Northrup är lyrisk. Men som sagt överföringshastigheten är väl ett frågetecken.
Själv använder jag en iPad Pro med USB3 läsare och Lightroom med synk via Adobe Cloud hem och så svårt är det ju ite att pilla ut ett minneskort... Men jag hade kanske kunna sparat in en iPad Pro fast det är ju den jag redigerar på under resor och då slipper jag ju bära med datorn och den lösningen backar ju upp minneskortet även på platser utan täckning.
 

Brix

Aktiv medlem
Kör själv inte Canon men detta känns verkligen som ett steg i rätt riktning. Mjukvara och mer specifikt överföring av filer är ju nåt som kameror legat efter på och detta är nåt jag velat ha rätt länge. Tänk vad smidigt att t.ex få sina bilder uppladdade direkt när man tar dem när man är ute och fotar och sen har man alla redo när man kommer hem :)
Sen är ju frågan hur bra det faktiskt funkar i praktiken, men det lär nog bli bättre med tiden iaf. Hoppas verkligen de andra tillverkarna börjar fixa sina egna uppladdningstjänster också.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Den där tjommen i video är en snackare.

Problemet med en spdan tjänst är att jag är tveksamt om ens batteriet skulle hålla för att ladda upp 32 gb och vad ska man göra när kortet är fullt vänta några timmar?
Dessutom är den beroende av märke och Canon har stängt sina cloudtjönster tidigare. Så inte värt att bygga på ett arbetsflöde särskilt om man har flera olika kameror. Är mer som någon slags nödlösning.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tyvärr är det lång ifrån alla kameror med WiFi som man kan skicka råfiler medelst. M5, M6, 90D ,M6 II, EOS R och EOS RP klarar.
 

apersson850

Aktiv medlem
Registrera mig på tjänsten kan jag göra med min kamera, men göra själva överföringen fungerar inte med den.
 

vadintor

Medlem
Jag tycker uppladdning av bilder tar lång tid till image.canon.

jag gjorde tre försök att ladda upp bilder till imaga.canon med fem bilder varje gång. Och varje uppladdning tog ca 6 minuter.

Nerladdning till min PC gick betydligt snabbare. Till viss del förklaras skillnaden med det asynkrona bredbandet för upp (10 Mbit/s) resp nerladdning (100-200 Mbit/s).

Men att kopia samma filer från min PC till Google drive tog 2min 30s så däromkring hade jag förväntat mig även för image.canon.

Jag testade även att föra över bilderna från kameran till iPhone med Canon Camera Connect appen för att kolla kamerans WiFi. Överföringen tog 1min 30s.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Det är ju verkligen på tiden att kameratillverkarna kommer med trådlös överföring mellan kamera och dator, ska dom ha en chans att konkurrera med mobilen så är detta ett krav, det bör ske automatiskt dessutom, med 5G runt hörnet så kommer inte hastigheten vara ett problem.
 

PeterWem

Aktiv medlem
1DX Mark II. Den dök upp i "välj vilken kamera du har för att registrera dig för tjänsten", men sen visas den inte i nästa steg, där man ska använda tjänsten. Så det fungerar inte med den. Exakt vad det är som begränsar vet jag inte.
Jag får inte ens upp någon 1D-kamera bland "Välj kamera".
 

vadintor

Medlem
jag gjorde tre försök att ladda upp bilder till imaga.canon med fem bilder varje gång. Och varje uppladdning tog ca 6 minuter.
...
Men att kopia samma filer från min PC till Google drive tog 2min 30s så däromkring hade jag förväntat mig även för image.canon.
Nu funkar tjänsten mycket bättre. Körde om mina tester och nu tog det lika lång tid att ladda upp från kameran till image.canon som att kopiera samma bilder från SD-kortet i min PC till Google Drive, dvs drygt 2min 30s i bägge fallen.
 
Senast ändrad:

martley

Aktiv medlem
Tar upp den här trådein igen. Fungerar image.canon fortfarande? Jag får bara upp en massa felmeddelande på japanska om att tjänsten inte är tillgänglig, och appikonen klagar på inloggningproblem.
 

Culex

Ny medlem
Tar upp den här trådein igen. Fungerar image.canon fortfarande? Jag får bara upp en massa felmeddelande på japanska om att tjänsten inte är tillgänglig, och appikonen klagar på inloggningproblem.
Hittar den inte i Play store längre.. Om jag inte går via installerade. Står att de nu ska ha support för lightroom och Google foto. Misstänker något gått galet vid uppdatering. Men man kan ju tycka de kunde kommunicera lite bättre.
 
ANNONS