Annons

Imagetank G2

Produkter
(logga in för att koppla)

O.Olsson

Aktiv medlem
Jag håller på att bestämma mig för vilket mellan lagrings media jag skall införskaffa i mitt digitala arbetsflöde.

Krav.
Klara Canon 10D RAW files.
Klara 4-5 ned tankningar från 1G IBM micro drives.
(om den inte klarar det skall man på enkelt sätt kunna plugga in extrabatterier)
Inga på byggnads moduler för att kunna ta IBM micro drives.
Klar av anslutning mot XP samt windows 2000.
Bryr mig inte om det är USB 1 eller 3 eller firewire mot datorn är inte så jäktad när jag väl är hemma med bilderna.

Tripper ligger bra till. (Roine hade förslag på hur man löste problemet med få ned tankningar - Tack)

Har precis börjat titta på Imagetank G2.
Någon som vet något om den ??
Här är en länk :
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/imagetank_g2.html

mvh
O.Olsson

Jag köpte Nixvue Vista med 30GB disk, ett köp jag är nöjd med (se recension på fotosidan, ser också att Jobo säljer denna på sin sida.).

Ska jag ange en funktion jag tycker är avgörande är det möjligheten att verifiera att det som laddats ner senaste gången är exakt detsamma som finns på kortet. Finns i två varianter, en snabb som verkar jämföra antal filer (och storlek ?) och en som går igenom data (tar ungeför lika lång tid som att ladda ner filerna). Stödet för Minoltas MRW filer är en annan avgörande sak för mig.

Att kunna bläddra igenom bilderna, på TV om sådan finns tillgänglig, är inte helt fel..

Men G2 ser absolut ut som ett bra köp. Konstruktionen ser aningen robustare ut än Vistans vilken jag - subjektivt - uppfattar som lite vek i "fältbruk".

JAg har beställt en.

JAg har faktiskt beställt en (vid 16 rycket idag) från USA.
Kollade priserna i danmark och Tyskland och kom fram till att det var ca 1000kr billigare även om jag betalar moms & frakt. Skall få med ett fodral som även kan bära extra batteri som går på AA batterier (vilket jag också beställt).
Beställde också en europisk 220V-12v adapter.

Nu fattas det bara att man blivit lurad men hitentills har jag fått allt jag beställt från USA.
Kamera Batterier samt billaddare, Archatech Kulled, wiberly plates.
Funderar på att beställa ett 500mm L 4 IS därifån också om b&h får in några till det priset man anger samt även ett gitzo stativ.
Det mesta verkar faktiskt bli billigare om man köper därifån även om man betalar moms. Inte IBM 1G dock det verkar vara billigt här.

//O.Olsson

Borde givetvis ha kollat där. Miss av mig! Kanske ska slå till på en sån då istället för trippen...

Epson har precis i dagarna lanserat sin "bild-tank", Epson P-1000 Photo Viewer, med 3.8 tums skärm med 212 PPI och 10 Gb HD. Enheten kan ta CFs mm. Den kan också (givetvis) kopplas direkt till Epson-skrivare för utskrifter, men även direkt till CD/DVD-brännare.
Se mer på http://www.steves-digicams.com/pr/epson_01052004_p1000_pr.html

Osökt slår tanken mig vad vi egentligen ska med CF-kort i kamerorna till. De första kamerorna med trådlöst nät kommer kring hörnan. Så snart kan man kanske fotografera, och sedan få in fotona på en hårddisk med skärm utanför kameran, trådlöst överfört. Ett scenario som vi nog har inom två år, kanske ett.

Jag är väldigt nöjd med min förutom en sak, disken passar väldigt dåligt. Det står att alla 2.5" diskar ska passa, men jag kan inte skruva ihop locket på min. Jag köpte min utan disk eftersom jag hade en 20Gb liggande. Provade med en annan disk fast nyare som satt i min laptop, samma problem.

Men förutomdet så är det lång batteritid och den kommer med kabel som passar för bil och vanligt väggutag (klarar även olika spänningar från 110 v)

Du har aldrig råkat ut för något problem? Typ att bilderna inte funnits på hårddisken? Är nog mest det jag är rädd för att man raderar kortet och sen har kopieringen misslyckats...
Kan man lista filer i den på något sätt mha displayen?
Är AC adaptern jättestor/tung eller kan man lätt släpa med den om man är ute o reser med ryggsäck?

ANNONS
Götaplatsens Foto