Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Imma inuti objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

Velbon

Aktiv medlem
Hej,

Jag besökte fjärilshuset i helgen och där inne är det ca 25 grader. Och när jag kom utifrån -1 grad så immade såklart hela mitt objektiv igen. Men det var inte på utsidan av linsen, utan innanför linsen i objektivet.

Är det skadligt? Är objektivet felkonstruerat, eftersom min kompis objektiv fick nämligen inte imma på insidan? Jag har ett Canon 17-85mm efs objektiv.

Tack på förhand
/Seb

Om fukten kom in så kan den också komma ut. Ställ/lägg objektivet utan lock och fullt inzoomat (längsta brännvidd) hemma, så ska du se att imman försvinner inom någon timme eller dag.

Om fukten kom in så kan den också komma ut. Ställ/lägg objektivet utan lock och fullt inzoomat (längsta brännvidd) hemma, så ska du se att imman försvinner inom någon timme eller dag.

Fullt utzoomat menar du väll?

Det är absolut ingen fara för objektivet, sånt händer då och då.
Bara att låta torka så blir det fint igen :)

Fullt utzoomat menar du väll?

Det är absolut ingen fara för objektivet, sånt händer då och då.
Bara att låta torka så blir det fint igen :)

Utzoomat är ju objektivet som mest kompakt så d e väl inge bra idé.. utan fullt inzoomat är rätt.. då är objektivet som längst ut :) man zoomar IN då åker ju oftast linsen ut en bit..

ANNONS
Götaplatsens Foto