Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Import från iPhoto till Aperture - fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

Har laddat ner testversionen av Aparture 3 och ska för över bilder från iPhoto.

Vad är skillnaden på Store files in: In their current location eller: In Aperture library?

Jag valde "In their current location" men jag fick ändå meddelandet att det behövdes ca 90Gb hårddisk utrymme för att utföra åtgärden. Jag har inga problem med utrymme, men trodde att alternativet jag valde gjorde att Aperture bara "pekade" på iPhoto biblioteket, och inte kopierade bilderna?

Finns det några fördelar med ena eller andra alternativet?

Vänligen

Ps. är du Aperture användare - vad är ditt absolut bästa tips till en nybörjare av programmet?

Jag skulle säga att det är en pedagogisk miss i Aperture.

Aperture kan inte använda samma bibliotek som iPhoto då det skulle bli konstigt om iPhoto sen upptäcker att nån annan (Aperture) varit inne i sitt bibliotek och lagt till en massa previews, konstiga justeringsfiler och extra metadata. Därför behöver Aperture göra sitt eget bibliotek.

"In their current location" används om du vill behålla din egna mappstruktur i Finder och inte låta Aperture samla ihop alla bilder, justeringar och metadata i en enda står låda. Jag skulle säga att det är halvvanskligt att välja det här för sin skarpa katalog. Om du av misstag eller glömska går in i mappstrukturen och flyttar eller ändrar och tar bort bilder kan Aperture få spel och den bilden är i värsta fall förlorad.

"In Aperture library" är det bästa om du kan leva med att inte veta hur biblioteket ser ut inuti. Alla bilder, justeringar och metadata ligger i en stor låda där Aperture har full koll medan du svårligen kan gå in och göra något dumt.

Bästa tips: Hmm. Bortsett från att du ska lära dig arbetsflödet och hur justeringarna påverkar bilden skulle jag säga att du ska lära dig använda filtreringsfunktionerna. Använd smarta album som filtrerar på nyckelord, färgmärkningar, betyg, datum osv. När man väl lärt sig att märka sina bilder efter typ, kvalitet, färg blir det hur lätt som helst att hitta just den bilden oavsett om du har 100 bilder eller 100 000.

Hej,

Har laddat ner testversionen av Aparture 3 och ska för över bilder från iPhoto.

Vad är skillnaden på Store files in: In their current location eller: In Aperture library?

Jag valde "In their current location" men jag fick ändå meddelandet att det behövdes ca 90Gb hårddisk utrymme för att utföra åtgärden. Jag har inga problem med utrymme, men trodde att alternativet jag valde gjorde att Aperture bara "pekade" på iPhoto biblioteket, och inte kopierade bilderna?

Finns det några fördelar med ena eller andra alternativet?

Vänligen

Ps. är du Aperture användare - vad är ditt absolut bästa tips till en nybörjare av programmet?

Ja du. Du bör tolka det hela rätt. alternativt är att Aperture behöver kopiera bilderna från iPhoto biblioteket för att kunna läsa bilderna. Jag har valt att låta Aperture ta hand om hela mitt bildbibliotek. Nu när Mac App store har öppnat så har ju apple sänkt priset på Aperture till ynka 600 spänn! Rena rama rånet. Ska du arbeta med bildfilerna så är Aperture milsvis bättre än iPhoto.

Fördelar med att lagra i App.library är att aperture håller koll på alla filer åt dig. Nackdelen är att det blir lite pillrigt att plocka ut filerna i filhanteraren ifall du vill göra detta (dock kan du exportera RAW-filerna från aperture ifall du vill redigera de på annat håll, eller dela med dig av dem till någon kompis)

Ett tips till en Aperture användare är att kolla in guiderna på apple.com http://www.apple.com/aperture/how-to/

Googla på Aperture 3 tutorials

http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=aperture+3+tutorials&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Efter det kan du köpa CreativeLive kursen med Scott Bourne om Aperture 3. http://creativelive.com/courses/aperture3

Hoppas svaren var någolunda till hjälp

Tack till Er båda för utförliga förklaringar!

Nu kommer en liten följdfråga...
Jag importerade mitt iPhoto bibliotek till Aperture och använde alternativ: Store files in their current location.
Detta innebär att jag nu har 1st iPhoto library på 83Gb samt 1st Aperture library på 11Gb, och jag har samma bilder i båda programen. (misstänker att de 11Gb som skapats i Aperture är konvertering som skapats av alla bilder så programmet kan läsa och behandla bilderna på sitt sätt, men själva bilderna ligger kvar i iPhoto library precis som jag angav vid importen).

Jag använder en trial som laddades ner innan App Store öppnade, men jag tänkte nu köpa programmet. I samband med detta så ska jag använda alternativet Store files in Aperture library istället (motsatsen till vad jag gjorde förra gången).

Min undran är... kan jag helt enkelt slänga Aperture samt filen som heter Aperture Library i papperskorgen och starta om på nytt med att köpa programmet, importera osv. osv.?
Jag vill ju inte riskera att något händer med iPhoto biblioteket bara för att jag raderar Aperture biblioteket (jag har dock backup).

När testade att ta bort ett enskilt foto från Aperture fick jag besked att:
"Some versions based on these master files are included in other albums.
These versions will be removed from all Albums, Books, Light Tables, Web Pages, Web Journals, Slideshows, MobileMe Albums, Flickr Albums, and Facebook Albums"

Oj,detta inlägg blev längre än vad jag tänkt, hoppas ni förstår något av mitt dravel

Det ska inte vara några problem med att radera Aperture bilbioteket och den tidigare Aperture installationen. Men för att vara på den säkra sidan kan du ju testa att plocka bort en fil från aperture och se hur iphoto reagerar.

Annars har du Apertures funktion "Consilidate master" som samlar ihop alla masters i Aperture Library.

OBS. Jag vet inte hur funktionen funkar eller om justeringar och metadata följer med. Kan vara värt att googla det innan/om du använder det.

Kör du på alternativet att radera Aperture tycker jag att du även ska ta bort inställningsfilen "com.apple.Aperture.plist" i ~Library/Preferences där ~är din användare. Detta för att ditt tidigare val om att "store in current location" ska förvninna helt.

ANNONS
Götaplatsens Foto