Annons

Importera bilder till Lightroom CC, men samma filnamn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Där föreslår man bl.a. nedanstående länk för att eventuellt laga filerna.

http://owl.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/fix_corrupted_nef.html

Jag undrar vad Nikon sysslade med när tog fram Nikon Transfer? Jag har hjälpt en fotograf som råkat ut för samma elände med korrupta filer körda genom Nikon Transfer. Som tur var fungerade den beskrivna metoden och allt gick att rädda.

När jag jämförde filerna före och efter reparationen kunde jag konstatera att Nikon Transfer har manipulerat dessa och de har fått en annan storlek?! Varför i hela friden skulle ett filöverföringsprogram lägga sig i filernas innehåll, den typen av program ska enbart skyffla över materialet i oförändrat skick, det hörs faktiskt på namnet, transfer. För min del betraktar jag programmet som helt onödigt, varför inte ansluta kameran med en USB-sladd eller alternativt plocka ur minneskortet och använda en kortläsare mot datorn, betydligt enklare.

Jag kör Nikon själv men har inget förtroende för deras programvaror!
 
Jag undrar vad Nikon sysslade med när tog fram Nikon Transfer? Jag har hjälpt en fotograf som råkat ut för samma elände med korrupta filer körda genom Nikon Transfer. Som tur var fungerade den beskrivna metoden och allt gick att rädda.

När jag jämförde filerna före och efter reparationen kunde jag konstatera att Nikon Transfer har manipulerat dessa och de har fått en annan storlek?! Varför i hela friden skulle ett filöverföringsprogram lägga sig i filernas innehåll, den typen av program ska enbart skyffla över materialet i oförändrat skick, det hörs faktiskt på namnet, transfer. För min del betraktar jag programmet som helt onödigt, varför inte ansluta kameran med en USB-sladd eller alternativt plocka ur minneskortet och använda en kortläsare mot datorn, betydligt enklare.

Jag kör Nikon själv men har inget förtroende för deras programvaror!

Jag kan bara instämma. Jag använder Transfer mest för sortera dem och döpa om filerna. Finns kanske andra sätt att göra detta och tycker att det är smidigt.
 
Jag kan bara instämma. Jag använder Transfer mest för sortera dem och döpa om filerna. Finns kanske andra sätt att göra detta och tycker att det är smidigt.


Jag låter Lightroom döpa om filerna vid importen, enkelt att sätta upp en metod som gör jobbet, nytt namn och datum, är faktiskt både enkelt och arbetsbesparande!

Nikons programvaror är bannlysta på mina datorer!
 
Nikons mjukvara är väl ett försök att leverera ngt som kan göra lite. O med tanke på frågan så är det knappast lysande.
Men Transfer skall väl ta hänsyn till de inställningar som kameran har för bildstilar.
Precis som Canons mjukvara gör.
Bra? vet inte jag har aldrig installerat det.
 
Nikons mjukvara är väl ett försök att leverera ngt som kan göra lite. O med tanke på frågan så är det knappast lysande.

Senare versioner av Nikon Transfer fungerar och "sabbar" inte bildfilerna. Men om frågan är att importera bilder i Lightroom är det helt överflödigt. Lightroom fungerar som ett filöverföringsprogram vid importen, behövs inget ytterligare.

Som fotograf eller vanlig datoranvändare är det bra att nöja sig med så få program som möjligt, för många förvirrar bara och leder i sämsta fall till att man inte behärskar något tillräckligt bra?
 
ANNONS