Annons

Importera från USA? Nya regler?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jessko

Aktiv medlem
Läste nyss på en blogg

"Skatteverket har nya regler och om du importerar tex en kamera därifrån hit till Sverige får du betala en moms som du INTE FÅR TILLBAKA. Vidarebefodra gärna detta till alla du tror behöver veta detta.

Detta verkar gälla även om det är en garantireparation vilket betyder att jag skulle få betala sjutusen kr för att skicka min Mark II:a som är trasig till New Jersey, om man inte skriver att det är en "passiv förädling" och återimport med värde noll kronor på tillbakavägen. Men vad gör jag då om kameran försvinner??? Noll kronor??? Jag blir tokig! Nä nu får jag nog förhandla med garantiföretaget i USA om att jämka priset istället, det här är ju helt galet jobbigt. Usch."

Har det inte alltid varit så?

Det bästa stället att hitta fakta i den här frågan är nog inte på en blogg, gå till skatteverket istället och ställ frågan.

Är det inte momsen de pratar om i usa, som är på 6-7% om du köper i butik. Som man inte får tillbaka som taxfree i landet?

Men som sagt kolla med skatterverket eller tullverket...

Och varför skicka kameran till NJ för en garantireparation, om kameran finns i Sverige så kan du ju lämna in den här?

Handlar man kamera i butik i USA måste man betala lokal försäljningsskatt. Den skiftar från stad till stad, men brukar ligga på 5-8 procent. Denna skatt kan man inte "få tillbaka".

Handlar man från USA på postorder slipper man den lokala försäljningsskatten.

När man importerar sin nyköpta kamera till Sverige måste man betala svensk moms (25 procent) och tull (dock ingen tull på digitala kamerahus).

Garantireparation för privatpersoner ska inte tullas eller beskattas igen. Däremot om det är en reparation som ska betalas så ska det beskattas:
http://www.tullverket.se/sokordao/r/reparation.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000897.html

Men det är viktigt att skriva ett enhetsdokument innan du skickar iväg det. Det kan du sedan visa för tullverket när paketet kommer tillbaka och slipper då betala moms och tull.

Tillägg:
Enhetsdokumentet stämplas av tullverket vid utleveransen, lite osäker på förfarandet.

Senast ändrad:
Nä inte alltid varit så!

Detta är enligt personen jag talade med på Tullverket nya regler från Skatteverket. Hon var dessutom GANSKA trött på att förklara det för folk som ringde till henne ;-)

Det gäller givetvis företagare och inte privatpersoner, eftersom vi företagare alltid annars får tillbaka moms. Införselmoms på en vara man köpt tidigare och som nu bara ska till USA och vända är helt befängt tycker jag. Anledningen till att den ska skickas dit är att det amerikanska företaget som står för garantin tycker det är för dyrt att reparera den på kostnadsförslag från Canon i Sverige och därfrö vill göra det själva på sin verkstad i New Jersey.

Oavsett om det KAN gå så är det fanimej (förlåt) riktigt onödigt krångligt att tex behöva ansöka om detta hos Skatteverket i efterhand. Enhetsdokument man inte hittar, speciella koder som ingen verkar ha stenkoll på och allt annat som ska fyllas i är inte vad man som bröllopsfotograf har tid med när kameran gått sönder mitt i högsäsongen! Puh. Det var alltså jag som skrev detta i min blogg igår.

ANNONS
Götaplatsens Foto