Annons

Importera kamera, behövs ny laddare?

Produkter
(logga in för att koppla)

high_fee

Medlem
Hej!

Jag har precis beställt en Canon G9 från USA, och det jag undrar över är om jag kommer behöver köpa en svensk laddare för att kunna ladda upp batteriet? Eller går det bara att byta ut sladden till laddaren så den passar i svenskt eluttag?

Hittade laddare till Canon-batterier billigt på Kaffebrus.com, men vill inte gärna beställa en i ondödan. Sökte på forumet men hittade inget svar.

Tack på förhand!

Antagligen behöver du bara en ny nätsladd. Moderna laddare saknar transformator, och är istället av sk. "switchad" typ. Dessa klarar en inspänning på ungefär 100-240 Volt utan att man behöver ändra på något, så det bör funka. Men kolla för säkerhets skull vad det står på laddaren.

Du behöver troligtvis ingen ny laddare. När jag köpte min Canon Rebel XT (EOS 350D) i USA så var laddaren av typ 120-240 volt. Den amerikanska har platta stift som fälls ut år sidan. Så det man behöver är en adapter us-eur. Kostar 24 kr på tex.Zebra Media:

http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=4938

Jag tycker faktiskt att den amerikanska laddaren är smidigare att ha med sig, även fast man måste hålla rätt på adaptern.

Stämde angående laddaren. Den hade utfällbara stift. Men det var krånligt att få tag på en adapter. Vill ha den på direkten så jag begav mig till Claes Ohlssons och Kjell för att kolla läget. På Kjell var den vanliga lilla adaptern slut, så jag blev tvungen att införskaffa en allt-till-allt adpater för 230kr. Suck! Men är man otålig så... :)

Är för övrigt ruggigt nöjd med G9an hittils :)

ANNONS
Götaplatsens Foto