Annons

Importproblem av scannade bilder till Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

jugge54

Ny medlem
Jag har scannat 6500 negativ och diabilder och försöker nu att importera dessa till Lightroom med den datumstruktur som jag använder.Ex vis 871222_1764jpg.Tyvärr verkar det omöjligt.
Hur jag än vrider och vänder så hamnar bilderna i en mapp som baseras på aktuellt scanningsdatum.Bilderna finns års och datumsorterade i mappar i datorn och är scannade vid olika tillfällen så det blir en enda soppa.Finns det någon som kan hjälpa mig att komma runt problemet

Importera bilderna men välj att "Lägga till" inte "Flytta" vid import och ingen filnamnsändring, då bör du få in bilderna i LR som de ligger på din hårddisk. Sen kan du enkelt dra mapparna inne i LR och flytta dem om du vill ha dem i en annan grundkatalog.

Vill man också ändra till rätt fotodatum i metadata så är det bara den hårda vägen som gäller, bild för bild eller sorterat på filnamn kan man markera alla med samma datum och ändra på samtidigt. Dock brukar det bli trixigt om de är skannade olika datum. Då få man ta bild för bild. Det är mina erfarenheter åtminstone.

ANNONS
Götaplatsens Foto