Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

In camera redigering och RAW.

Produkter
(logga in för att koppla)

uchman

Avslutat medlemskap
Hej,

Har precis beställt mig en gosig D700, blir en fin uppgradering från D200.

Men jag undrar hur det egentligen fungerar med kamerans "in camera" edits, såsom D-ligthning och vinjetterings-upplättning osv.

Är detta saker som bara fungerar med jpeg-bilder? Eller läggs det till raw-filerna som non-destructive edits? Eller som ett tredje alternativ, bräns det in i raw-datan?

Datan följer med Raw-filen, men kan endast läsas av Nikons egna programvara, dvs Nikon View och NX2, med NX2 kan du sedan ta bort eller ändra på parametrarna som du önskar, N-View är väl begränsat när det gäller editering kan jag tänka, jag har själv aldrig använt det till annat än att förgranskat bilder, men viss editering går säkert att göra även med det gratis programmet, men det kanske någon annan kan upplysa dig om.

/kent

Ok, intressant. Isåfall kanske Lightroom (som jag använder) kommer att FÅ stöd för detta? Vore ju himla trevligt isåfall.

Ok, intressant. Isåfall kanske Lightroom (som jag använder) kommer att FÅ stöd för detta? Vore ju himla trevligt isåfall.

Det skulle jag inte hoppas för mycket på. Mig veterligen är det bara vitbalansen som nånsin använts i någon adobe programvara. Rätta mig om jag har fel.

Kalle

Generellt sett bör man aldrig räkna med att en viss feature kommer att komma i en nyare version av en mjukvara, om det inte uttryckligen blivit lovat så av någon utvecklare. Undantaget är förstås open-sourceprojekt och små enmansprojekt där det kan vara relativt lätt att få in en ny funktion.

Ptja, Egentligen bryr jag mig inte. Jag har inget behov av in-camera grejerna.
Vill man ha dem kan man alltid plåta jpeg+raw. Det vore bara lite extra najs om det skulle funka.

Jag vet då helt säkert att Lightroom "får med" skärpeinställningen från kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto