Annons

Inbyggd blixt som hjälpbelysning till AF

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Har just upptäckt ett träigt sätt att få den inbyggda blixten att fungera som hjälpbelysning för AF utan att bränna av. I menyerna kan man stänga av blixten via "Blixtstyrning/Blixttändning/Ej möjlig", och fäller man sen upp den kommer den (om det behövs) användas som hjälpbelysning för AF.

Nån som vet om det är det "enda" sättet?, det känns omständigt. Dessutom finns ingen ikon eller något i displayen som skvallrar att man stängt av blixten. Lite fattigt tycker jag. Hade hoppats på nåt i stil med "hålla in blixtknappen 1 sek" e.dyl.

Kameran är en 450D.

Någon?

Fotade blixtfritt inomhus i ett köpcenter idag, reste blixten för att få hjälpbelysning till AF. Men kameran ansåg sig klara fokusering alldeles själv. Men tittar jag på bilderna sitter skärpan fel rätt ofta. Är det likadant på 40D/50D, eller finns något smidigare sätt att aktivera den? Eller har jag en övertro på hur mycket det kan hjälpa AF? I sämre ljus tycker jag AF hamnar fel rätt ofta.

Jag har också en extern 430EX, är dess hjälpbelysning bättre att använda vid blixtlös fotografering? Någon med erfarenhet kring detta?

Räckvidden är ganska kort.
Du kan ju flytta ut blixtavaktiveringen i egna menyn, åtminstone.
På en 40D kan man lagra att man ska ta utan blixttändning i en Custom position på ratten.
På 40D indikeras detta dessutom om man tänder kamerainfo på bakre displayen (den enda som finns på en 450D).
Blixtens autofokushjälp är bättre såtillvida att den projicerar ett mönster att fokusera på. Det gör att det går att ställa fokus även på en slät vägg, något som annars ofta är omöjligt, även i det bästa dagsljus.

Blixtens autofokushjälp är bättre såtillvida att den projicerar ett mönster att fokusera på. Det gör att det går att ställa fokus även på en slät vägg, något som annars ofta är omöjligt, även i det bästa dagsljus.
Vad jag önskar att de kunde bygga in detta direkt i kameran! Visst fanns det på den analoga tiden? Det kanske finns någon annan tillverkare som har det också?

Man kan också hänga på ett IR-filter på blixten och lite snabbt justera ner exponeringskompenseringen för blixt på typ -3 eller nåt. Tror filtret finns som orginaltillbehör hos Canon.

Fast ett filter ger fortfarande inte något mönster att se.

Min första EOS, en EOS 10 som jag köpte 1991, hade inbyggd hjälpbelysning av samma typ som nu sitter i blixtarna.

Räckvidden är ganska kort.
Du kan ju flytta ut blixtavaktiveringen i egna menyn, åtminstone.
På en 40D kan man lagra att man ska ta utan blixttändning i en Custom position på ratten.
På 40D indikeras detta dessutom om man tänder kamerainfo på bakre displayen (den enda som finns på en 450D).

Ok, det ska jag göra då blir det ju smidigare! Men fattar inte riktigt vad du menar med "tända kamerainfo". På min display (ja, den enda) indikeras inget. Vad ser du på din 40D alltså?

Tänkte att AF-blixljuset skulle ge lite bättre räckvidd än "röda ränderna", men så kanske det inte är.

Röda ränderna är ganska ilskna. Inbyggda blixten är tämligen tam.

I den bakre displayen på en 40D visas, när man knappat fram fotograferingsinfo på den, en symbol som talar om ifall man har stängt av blixten från att blixtra. Fäller man ändå upp den fungerar den bara som AF-hjälp då, såvida man inte stängt av det också.
Fäller man upp blixten med allt avstängt fungerar den bara som dykbroms, om man tappar kameran från Eiffeltornet.

Är det den här skumma bilden du talar om?

http://a.img-dpreview.com/reviews/CanonEOS40D/Images/lcdmonitor.jpg

Så här ser motsvarande ut på 450D ("status display"), och där avslöjas intet om flash-AF-help-only:

http://a.img-dpreview.com/reviews/CanonEOS450D/Images/Captures/TV2008041717185400-001.gif

Här finns det däremot hur gott om plats som helst, det är såklart här det borde vara:

http://a.img-dpreview.com/reviews/CanonEOS450D/Images/Captures/TV2008041717232600-001.gif

450D - som opererar enligt fly-by-wireprincipen - tillåter inte uppfällning av blixt med kameran avstängd. Och är alltså underlägsen i olika situationer som kan uppstå i höga torn. Men så är det ju en billigare kamera också.

Det är i motsvarigheten till den sista bilden som det visas en överkorsad blixt om man stänger av blixtrandet på en 40D.
Jag har bara en kamera här, och hur snabbt jag än vrider runt min 40D kan jag inte fotografera dess egen display med den. Symbolen visas på samma ställe på displayen som den visar att blixten är uppladdad och klar, om man faktiskt använder blixten istället.

ANNONS
Götaplatsens Foto