Annons

Ingen autofokus (Sigma 10-20 mm f: 4-5,6)

Produkter
(logga in för att koppla)

Arytmica

Aktiv medlem
Hej!
Har precis skaffat ett Sigma 10-20 mm F4-5,6 objektiv. Jag har en Nikon D5300 kamera.

Jag kollade på Objektivguiden.se och där stod det att detta objektiv fungerar ihop med min kamera. Min kamera har ingen inbyggd autofokusmotor men det skulle objektivet ha. Jag får dock inte autofokusen att fungera. Ingenting händer när jag håller ned avtryckarknappen. Vrider jag på fokusen manuellt på objektivet piper det till sist till när den hittat fokus...

Men jag vill givetvis ha autofokus. Finns ingen M/AF-switch på objektivet så antar att det är felskrivet att det ska ha inbyggd AF-motor?

Tacksam för hjälp!
 
Update: Autofokusen verkar fungera i min gamla kamera (D5000) men inte på min nya D5300. Det måste alltså va någonting med kameran? Har läst nätt om problem med AF på Sigmas objektiv efter någon Firmware-updatering. Kan det vara det problemet jag har?
 
Hei.
Jeg har samme objektiv og samme kamera, og de fungerer helt som de skal, med AF. Fungerer AF med andre objektiv? Hvis ikke, kan det være at AF er satt til AE-L/AF-L knappen? Dette finner du i menyen for egne innstillinger, punkt "f": kontroller.
Med hilsen Jon H
 
Är kameran inställd på autofokus och inte manuell fokus?

Vad jag kan se skall finnas en liten AF/MF spak långt bak på obhektivet nära fattningen.
 
Är kameran inställd på autofokus och inte manuell fokus?

Vad jag kan se skall finnas en liten AF/MF spak långt bak på obhektivet nära fattningen.

Jag tycker inte att det verkar som att den ljussvagare varianten som diskuteras har det i Nikon-fattning. När objektivet lanserades så hade alla Nikon AF/MF-spak vid fattningen då de utan AF-motor i huset inte dykt upp, så Sigma kanske tyckte att man kunde skippa omkopplaren. Det nyare f/3,5 verkar ha omkopplare däremot.
 
Jag tycker inte att det verkar som att den ljussvagare varianten som diskuteras har det i Nikon-fattning. När objektivet lanserades så hade alla Nikon AF/MF-spak vid fattningen då de utan AF-motor i huset inte dykt upp, så Sigma kanske tyckte att man kunde skippa omkopplaren. Det nyare f/3,5 verkar ha omkopplare däremot.

Om det inte kommit någon nyare variant än den jag googlade på så verkar bilderna på gluggen ha en sådan i Nikonfattning. Jag har bara själv ägt f/3,5.
 
Jag har googlat runt och testat diverse saker utan resultat. Jag tror det handlar om denna uppdatering:
http://photo.stackexchange.com/questions/79848/sigma-hsm-lens-wont-focus-on-nikon-d5300

Jag ska se om det går att uppdatera till ny firmware för objektivet och fixa detta, annars var alternativ nr 2 att lämna in objektivet för uppdatering.

Autofokus på andra objektiv fungerar bra med min Nikon D5300. Det är just detta sigma-objektiv som inte vill fungera.


Hei.
Jeg har samme objektiv og samme kamera, og de fungerer helt som de skal, med AF. Fungerer AF med andre objektiv? Hvis ikke, kan det være at AF er satt til AE-L/AF-L knappen? Dette finner du i menyen for egne innstillinger, punkt "f": kontroller.
Med hilsen Jon H

Jag testade utan framgång tyvärr Jon.
 
ANNONS