Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ingen väntar [på en ersättare till A700]

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Kapar den här tråden då den redan handlar om det jag undrar över.
Går ju att få en Sony a700 för runt 8000kr från Tyskland. Är a700 det bästa man kan få gör det priset? Eller har de andra märkena bättre kameror för det priset? Tilläggas bör att jag redan har en A100, KMD5D och några objektiv (relativt dåliga) och blixtar.
Det bästa Du kan köpa för 8.000.- är en låda prestigechampagne. Lagra den länge och låt barn-barnen njuta av den.
 

Bengf

Aktiv medlem
Sony brukar följa.

Nikon D300s har kommit, Pricerunner uppger ca: 19000 kr. Några förväntade sig en D400, är det finansläget som hindrar eller är det svårt med ytterligare tekniklandvinningar har det gått lite i stå månne. Sony brukar följa Nikon, Vad kommer från Sony tro, blir det en helt ny A800 med Exmor-R, eller upphottad A700. Det är förvånansvärt tyst på Sonyfronten, övriga pratar om kommande presskonförenser, släpp till hösten, osv. men sony knäpptyst. Mvh. /Bengt.
 

paco

Aktiv medlem
Det är förvånansvärt tyst på Sonyfronten, övriga pratar om kommande presskonförenser, släpp till hösten, osv. men sony knäpptyst. Mvh. /Bengt.
Det finns andra märken som uppdaterar oftare och passar kanske bättre, på det sättet, till din typ av fotografering.
 

avslutad130826

Avslutat medlemskap
Fr A200 till A700

Hm...e att ha läst i stort hela denna tråd, så känner jag mig fortfarande rätt vilsen:) Själv har jag nu haft min A200 i strax ö ett år och har väl egentligen inget att klaga på. Kameran är kanonbra tycker jag och om jag inte alltid blir nöjd m bildresultatet (iof rätt så ofta;) så brukar jag väl anta att det till största delen beror på den inblandade mänskliga faktorn... Hur som haver, ett lite mer vädertåligt hus som dessutom är en hel del snabbare än nuvarande har väl kännts hyfsat lockande ett tag, men vad vet jag. Kanske håller jag bara på att bli till en av de där (som jag ser det) patetiska människorna som förväntar sig få apmkt bättre bilder bara de köper en apbra ny kamera och tänker mindre på sina egna brister"... Jag vet inte riktigt hur det ligger till i mitt fall.

Hur som haver; hur tokig är en "uppgradering" fr 2an till 7an?!

Mvh/MB
 

Bengf

Aktiv medlem
Det finns andra märken som uppdaterar oftare och passar kanske bättre, på det sättet, till din typ av fotografering.
Tvärtom för mig, därför behöver kameran vara någorlunda mordern, för att stå sig lite, när 10mp-kamerorna kom för ett antal år sedan,nådde man en pik anser jag. A700 blev ytterligare ett steg,Pentax, canon 40D. inom Aps-c. Du har väl inte missat debatterna om instegarna, där det i fråga om ren bildkvalite, är mycket små skillnader till mångdubbelt dyrare kameror. Jag skrev en om det tunga grova luftgeväret, den långa pipan, gav ett mycket mäktigt intryck, kompisen sa, man skjuter väl till månen med den bössan, men icke sa nicke så var inte fallet med den bössan. Den sedemera lätta behändiga Bavaria S60 sköt klart bättre. /Bengt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hm...e att ha läst i stort hela denna tråd, så känner jag mig fortfarande rätt vilsen:) Själv har jag nu haft min A200 i strax ö ett år och har väl egentligen inget att klaga på. Kameran är kanonbra tycker jag och om jag inte alltid blir nöjd m bildresultatet (iof rätt så ofta;) så brukar jag väl anta att det till största delen beror på den inblandade mänskliga faktorn... Hur som haver, ett lite mer vädertåligt hus som dessutom är en hel del snabbare än nuvarande har väl kännts hyfsat lockande ett tag, men vad vet jag. Kanske håller jag bara på att bli till en av de där (som jag ser det) patetiska människorna som förväntar sig få apmkt bättre bilder bara de köper en apbra ny kamera och tänker mindre på sina egna brister"... Jag vet inte riktigt hur det ligger till i mitt fall.

Hur som haver; hur tokig är en "uppgradering" fr 2an till 7an?!

Mvh/MB
Dina tankegångar är befriande sunda tycker jag. första problemet brukar dyka upp, när många tar steget från kompakten till sin första dslr. En bra kompakt tar förvånansvärt bra bilder, det stora automatiska skärpedjupet man får, en följd av den mycket lilla sensorn, skapar ju effekter som en del inte tänker på. I mörka norden är det svårare att få den effekten med en digital systemare. Många blir besvikna här, förväntar sig någon form av trolleri av den 10-13000kr dyra kameran. Detta är ett känsligt kapitel, som även skapar ren ilska, konstigt nog är kompakter för vissa väldigt illa sedd. Att man äger en DSLR skapar ingen mästerfotograf, själv äger jag bara en, jag är ingen särskild bra fotograf. För utom vissa selling point funktioner har det inte hänt så jättemycke ännu tycker jag. Många väntar väl på nästa tekniksprong, sonys Exmor-R sensor kanske. men man vet ju inte ännu hur det blir. Sitt lungt med din fina kamera, den klarar mer än du tror. Mvh. /Bengt.
 

tannler

Aktiv medlem
Av naturen kraftigt skeptisk till spekulativa diskussioner runt "kommande sensationer" är jag denna gång mycket tveksam till min normala skeptisism. Om - upprepar: om - a850 ärvad som ligger i pipen, kommer den som gudasänd för min del. Nu gäller det att snabbt realisera alla överflödiga objektiv och alla antikviteter som värmer hyllorna.

Jag laddar upp den enegelska manualen. Rapidshare och kinesiska sajter i alla aära, men det fungerar inte.
 

larsborg

Aktiv medlem
... en DSLR skapar ingen mästerfotograf, själv äger jag bara en, jag är ingen särskild bra fotograf. För utom vissa selling point funktioner har det inte hänt så jättemycke ännu tycker jag. Många väntar väl på nästa tekniksprong, sonys Exmor-R sensor kanske. men man vet ju inte ännu hur det blir. Sitt lungt med din fina kamera, den klarar mer än du tror. Mvh. /Bengt.
Helt rätt!
Hemligheten, om den nu finns, troligen visste man det redan under silverplåtarnas tid, början av 1900-talet, - det är enbart först fotografen som avgör om bilderna skall bli fina, därefter kommer optiken, idag, sist, alla otroliga finner i kamerahusen ...

Alla dagens instegs systemkameror klarar betydligt mera än vad många tror, frågan om någon ser skillnaden, på bilder från en instegs systemkamera och en semipro (med en mera avancerad bildsensor), om exakt samma optik används?
Svaret är givet, eller hur, - NEJ!
Ändå, det kan skilja flera tusenlappar mellan ett kamerahus från instegssegmentet och semipro.

Tillverkaren-agenturen-handlarn har säkert större förtjänst på ett semipro kamerahus, än ett instegs kamerahus, som ligger som lockvara, med kraftig rabatt, ha-ha!
 

KGS

Aktiv medlem
...Alla dagens instegs systemkameror klarar betydligt mera än vad många tror, frågan om någon ser skillnaden, på bilder från en instegs systemkamera och en semipro (med en mera avancerad bildsensor), om exakt samma optik används?
Svaret är givet, eller hur, - NEJ!
Ändå, det kan skilja flera tusenlappar mellan ett kamerahus från instegssegmentet och semipro. ...
Det finns inga dåliga digitala kamerahus idag, om det ens någonsin funnits. Det man betalar extra för är snabbhet (serietagning och fokusering), gedignare byggen, vädertätning och liknande saker som var och en får bedöma värdet av i förhållande till vad den fotograferar.
 

tannler

Aktiv medlem
Nå - nog har det funnits subpresterande kameror bland tidiga DSLR - ett urval;

Canon EOS 10D
KM D5D
Sony a100

som jag provat och so fått omdomet; vaffögöråmpådettavise?

Men sk-t i vad som varit - gläds åt vad vi har och vad som kommer - oavsett kameramärke.
 

KGS

Aktiv medlem
Nå - nog har det funnits subpresterande kameror bland tidiga DSLR - ett urval;

Canon EOS 10D
KM D5D
Sony a100

som jag provat och so fått omdomet; vaffögöråmpådettavise?

Men sk-t i vad som varit - gläds åt vad vi har och vad som kommer - oavsett kameramärke.
10D gjorde väl massor av folk lyckliga när den kom, det vill jag bestämt minnas från trådarna. D5D blev jämförd med D7D och då förlorar den på alla punkter, men på den tiden var den den enda "budgetkameran" med inbyggd AS och inte ser bilderna sämre ut än från D7D inte.

A100 har jag ingen erfarenhet av, men det är väl en D5D med Sonylabel, eller? Kanske var den lite out of date när den kom, men dåliga bilder tror jag inte den levererar.

Med en långsam kamera måste man vara mer förutseende för att fånga det rätta ögonblicket. Det fotograferades sport, med den äran, långt innan det fanns motordrivna kameror. Fotografen fick vara insatt i sporten som bevakades och ha känsla för när det var dags att ta bilden.
 

tannler

Aktiv medlem
10D gjorde väl massor av folk lyckliga när den kom, det vill jag bestämt minnas från trådarna. D5D blev jämförd med D7D och då förlorar den på alla punkter, men på den tiden var den den enda "budgetkameran" med inbyggd AS och inte ser bilderna sämre ut än från D7D inte.

A100 har jag ingen erfarenhet av, men det är väl en D5D med Sonylabel, eller? Kanske var den lite out of date när den kom, men dåliga bilder tror jag inte den levererar.

Med en långsam kamera måste man vara mer förutseende för att fånga det rätta ögonblicket. Det fotograferades sport, med den äran, långt innan det fanns motordrivna kameror. Fotografen fick vara insatt i sporten som bevakades och ha känsla för när det var dags att ta bilden.
Den första velocipeden gjorde också folk överlyckliga, ända till den första motorcykeln kom - invänder Du bara för invändandets egen skull eller tycker Du att vi ska skita ner en tråd till med diskussioner om vad som varit?
 

Znutt

Aktiv medlem
Nå - nog har det funnits subpresterande kameror bland tidiga DSLR - ett urval;

Canon EOS 10D
KM D5D
Sony a100

som jag provat och so fått omdomet; vaffögöråmpådettavise?

Men sk-t i vad som varit - gläds åt vad vi har och vad som kommer - oavsett kameramärke.
Jag måste fråga trotts OT. Vad var det super dåliga med A100 ??
Samma sensor som Nikon D200. Det negativa (jmf på den tiden) är väl slutarljudet.
När den kom var det en topp kamra till ett bra pris. Det som det sparades på var att huset var i plast och ej metall.
??
 

tannler

Aktiv medlem
Inte för att jag vet vad slutarljudet har med kamerans prestanda att göra - men det är säkert lika viktigt som att den bara fanns i svart - om man gillade vitt.
 

larsborg

Aktiv medlem
Jag skrev lite knasigt, tidigare, några ord föll bort, så här skulle det stå:

... det är enbart först fotografen som avgör om bilderna skall bli fina, därefter kommer optiken, idag, sist, alla otroliga finesser man finner i kamerahusen ...

Sedan utöver alla finesser, har några tyckare fått för sig, att ett kamerahus är mycket bättre, om själva chassit är av metall, än om det är byggt av komposit?

Se tråden i Canon forum: Canon 40D-1000D-450D!

Ett litet lätt kamerahus bör för de flesta vara det bästa valet, chassit är då ofta av komposit, min åsikt iaf.

Den kompakta systemkameran Panasonic GH 1, är troligen i närheten av den storlek, som kommer att gälla inom hobby-/amatörfotografin, inom några år, det gäller alla tillverkare.
Den påminner om klassikern i storlek, som fick alla andra tillverkare, att banta rejält sina A-SLR, under 70-talet, - Olympus OM-1.

Slutarljudet är nog så viktigt, så lågt som möjligt, när det skall fotograferas i "tysta" miljöer inomhus, t.ex. vid bröllop i kyrkor.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det bidde bara en......

Min Konika FS1:a en av dom första med inbyggd serietagning, 2b/sek. Hexanon AR 40/1,8 en mycket liten kamera, med avtrycket precis som på den nya trillingserien. Den käkade batterirer, kom på att om jag kopplade loss batteripacket, så höll det lite längre. Vad jag vill ha sagt med detta är, att enbart med det lilla 40mm objektivet var kameran smidig, när jag kopplade på det fina 200mm objektivet vart obalansen stor. Något riktigt grepp var det ju inte tal om, man höll ju en sorts metallklump i händerna, det var många som byggde små dslr förr, visst med pannkaksobjektiv kan det väl gå vägen för somliga, men skall man då bära med sig flera kameror, då spricker smidigheten tycker jag. Den gamla trillingserien var en mycket bra kompromiss mellan balans kontra lätt vikt. Våra kära tidningstestare vet ju inte hur dom vill ha det, ett exempel är utvikningsbar monitor, dom säger då att den måste man kunna vrida åt alla håll, så kommer kameran, oj då vad klumpig kameran vart, monitorn får inte gå under 2,7 tum, anmärkning direkt, inte 3 tums skriver dom. Hur skall man få plats med allting, Nästa steg är väl 3,5 tums monitor, utvikbar åt alla håll, stora knappar måste det vara(måste kunna fota med tjocka handskar) sedan skall kameran vara liten, gummiklädd tjockt gummi skall det vara, man håller snart en vattenpoloboll i sina händer. Vad vill vi ha igentligen, ekvationen är omöjlig det går inte. Vänl./Bengt.
 
ANNONS