Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inköp av Canon 350D eller bättre förslag?

Produkter
(logga in för att koppla)

bee21

Medlem
Hejsan alla mina nya fotovänner :)
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig. så här ligger det till...

Jag är en kille på 23 bast och har precis börjat intressera mig för foto och systemkameror. Jag har läst mycket i forumet och tester från olika tidigare, svenskar som internationella tidningar angående många olika systemkameror.

Saken är att jag har inte råd och lägga ner 10-12tkr på en kamera. jag kommer använda det som en hobby och fotografera vänner och släkt samt naturen. Jag gillar och ta bilder på solnedgångar och naturbilder med andra ord. Jag har blivit intresserad av Canon 350D men det är så olika känns det som.

Många beundrar den och lika många ogillar den känns det som. Jag har tittat nästan enbart på Canon 350d, 400d och Nikon D50, D80 och vad rekommenderar ni.

Jag är en amatörfotograf som är efter en kamera som inte är alltför "stor". Många pratar om att Känslan på kameran är viktigt, vad jag tycker. Jag har varit och känt på nikon d50 och Canon 350D. Jag måste säga att 350 kändes bättra och lättare. Dessutom har jag hittat en Canon 350D för 4999kr. därför låter den bra i mina öron och plånbok :)

Kan ni vara snälla och hjälpa mig och fynda en kamera.
 
Tack Jonatan!

Har du erfarenhet av Canon 350D
Jag har pratat med en vän som har 400D och den är aningen bättre säger han. dels att skärmen är större och bättre grepp på den.

Han menar att den har egen dammskak eller något liknande. Vad betyder det?

och vad är bildstabilisator? hehe jag är ny som sagt.. det kanske är lite dumma frågor men nångonstans ska man börja :)

Det jag är ute efter är att kunna ta bild på rörliga föremål, som fåglar, bilar osv
 
350 är nog den du ska ha men om du börjar fota med systemkamera så bör du ha samma märke på kameran hela tiden satt man slipper sköpa ny objektiv
 
har tagit ungefär 35000 exponeringar med min 350d. att den är liten ser jag bara som fördel, man vänjer sig snabbt vid storleken.

400d har framför allt bättre autofokus vad det verkar, vilket kan vara värt lite extra pengar. dammbortskakningsfunktionen och den större displayen är ju oxå trevligt men för min del skulle det inte vara värt en uppgradering.

Bildstabilisering innebär att antingen objektivet eller sensorn skakar "i takt" med att man själv skakar, så att bilderna blir lite skarpare. Det finns inte i huset på canon, bara på ganska dyra objektiv.

Om du tänkt plåta snabbrörliga föremål så är det inte så viktigt, för då måste du ändå ha snabba slutartider.
 
slutartid går att ställa in?

och va jag vet så kan man ställa in slutartid på kameran så det spelar egentligen ingen roll... Det ska iaf gå och ta foton på rörliga föremål...?
 
Canon EOS 350D är en prisvärd och trevlig kamera. Det som dom flesta hakar upp sig på med den är att ergonomin inte är den bästa, d.v.s. att för en del så ligger den inte bra i handen samt att det kan vara lätt att oavsiktligt trycka in knappar.

Men detta kan avhjälpas genom att köpa till ett batterigrepp (kostar ca 1400 kr), kameran blir betydligt bättre att hålla i samtidigt som den blir något större men detta kan vara till fördel särskilt om man sätter på långa objektiv.

Angående din sista fråga om du kan fotografera rörliga föremål så är detta inga problem, den snabbaste slutartiden på 350D är 1/4000 sek. Däremot vad du kan behöva är "snabba" objektiv. D.v.s. objektiv med bra ljusstyrka för att kunna gå upp i slutartid utan att det blir för mörkt.
 
Ergonomin... ja du...

Tack ska ni ha för era svar.
Jag har pratat med en vän som är fotograf. Han tyckte att det är en bra kamera för amatörer om vi säger så, vissa tycker att ergonomin är jobbig som du säger men jag tycker att den var helt oki, ska nog in på stan o känna på den igen..hehe

Jag har hittat 350D på mediamarkt för 4990kr med en 18/55mm objekt.. dt lär nog funka tills man kan uppgradera objektivet till sommar :)

Va sägs om det?
 
Det där låter jättebra. Men se till att börja spara, för färgerna och skärpan blir mycket bättre med ett vassare objektiv!

Greppet är litet, men man kan klistra på ett lager gummi och då blir kameran genast skönare att hålla. Man ska inte hänga upp sig på småsaker! 350D är ett riktigt kompetent kamerahus.
 
Tusen tack! mer förslag?

Det låter mycket bra!
Jag ska nog säga till och köpa den i helgen. Ni får nog svar om jag är nöjd eller inte. Jag har en hel del att läsa i manuallet när jag köper den. Jag ska lära mig alllt heheh...


Vi får se vad jag fyndar.. men tack gubbar och har ni några förslag får ni gärna kommentera.
 
tiq skrev:

Om du tänkt plåta snabbrörliga föremål så är det inte så viktigt, för då måste du ändå ha snabba slutartider.

Det beror ju på vad du vill ha för effekt. Ska du frysa motivet så ska du givetvis ha en snabb slutartid. Men ska du panorera så att du får bakgrunden oskarp och motivet skarpt bör man välja en lite längra tid.
 
Jo, självklart. Vad jag ville få fram var att bildstabilisering inte helt kan ersätta korta slutartider.
 
stillbilder och panorera

Albwah skrev:
Det beror ju på vad du vill ha för effekt. Ska du frysa motivet så ska du givetvis ha en snabb slutartid. Men ska du panorera så att du får bakgrunden oskarp och motivet skarpt bör man välja en lite längra tid.

Jag vill bara ta bilder på rörliga föremål, Skateboard hopp, fotbollspelare kanske, fåglar osv och det tror jag att Canon klarar av den har en sluttid på 1/4000 eller va säger ni om det?

panora bilder känns inte aktuellt, men kan man inte göra det i Photoshop eller är jag ute och cyklar
 
med att panorera menas att du följer med det du plåtar (tex motorcykel) så att bakgrunden blir suddig och objektet skarpt. kolla bland folks sportbilder.
 
en fråga ang objektiv

Jag har tittat runt lite på linser, mest på Tradera (hehe)

Kan man använda gamla linser på Canon 350D??
jag läste en som sa, du kan använda enbart med kameror som är EF...

kan man använda gamla analog objektiv eller ?

jag vet att man kan göra det på Nikon kan man på Canon också??
 
Alla EF och EF-S-objektiv passar (De med autofokus).

Gamla FD-objektiv (manuell fokus) funkar inte.
 
ANNONS