Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

inköp av ST-E2

Produkter
(logga in för att koppla)

nick_74

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa en ST-E2 för att styra mina två 580 EXII och en 430 EX min kamera är en 1d markIII och snart en 5d markII.
jag har två frågor:

jag vet att man kan styra två grupper, om man har två blixtar i en grupp kan man då justera deras styrka på blixten individuellt?

Finns det någon smart gizmo för att göra ST-E2 vridbar, har man en blixt handhållen vid sidan av kameran så hamnar blixten utanför IR zonen.

Ett sätt att göra den vridbar är att ansluta den med kabel.

Ett annat är att kasta den i sjön (nåja) och sätta en 580 EX II som master istället.

Blixtar inom samma grupp har samma inställning. Kör du med 580 EX II som master kan du har tre grupper.

Ett sätt att göra den vridbar är att ansluta den med kabel.

Ett annat är att kasta den i sjön (nåja) och sätta en 580 EX II som master istället.

Blixtar inom samma grupp har samma inställning. Kör du med 580 EX II som master kan du har tre grupper.

Jag anväder 580 EXII som master idag problemet är att den är rätt klumpig att ha på kameran + jag använder sällan blixten på kameran känns som overkill att ha en 580EXII som aldrig tänds.
vill jag ha en trepunkts belysning så måste jag köpa en blixt till.

Jaha. Då blir det kabeln, då.

Själv tycker jag inte 580 EX II är klumpig, åtminstone inte på kameror i den dimension som du räknar upp, men det beror väl på att jag är van vid att ha en Metz 45 vid sidan av kameran sen tidigare.

ANNONS
Götaplatsens Foto