Annons

Inköps hjälp budget 15 000 kr - AKUT

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej ! Har läst och läst. Ju mer jag läser inser jag att jag behöver hjälp. Så snälla, all kunniga ge mig tips:

SystemKamera + Objektiv
Buget ca 15 000 kr

Vad/ hur ska det fotas:
Hundar - småhundar i rörelse, (snabba som attan) och porträtt
dvs objektavstånd från någon meter till 25-50m
Jag vill kunna fånga detaljer oavsett

Inomhus och Utomhus

Har jag glömt ngt.. ja jag vill undvika blixt, i möjligaste mån.

Drömmer jag eller finns det ngn bra kombination.

Tacksam för er hjälp

Hej ! Har läst och läst. Ju mer jag läser inser jag att jag behöver hjälp. Så snälla, all kunniga ge mig tips:

SystemKamera + Objektiv
Buget ca 15 000 kr

Vad/ hur ska det fotas:
Hundar - småhundar i rörelse, (snabba som attan) och porträtt
dvs objektavstånd från någon meter till 25-50m
Jag vill kunna fånga detaljer oavsett

Inomhus och Utomhus

Har jag glömt ngt.. ja jag vill undvika blixt, i möjligaste mån.

Drömmer jag eller finns det ngn bra kombination.

Tacksam för er hjälp

Jag tror inte att du kan räkna med att få det du önskar för 15.000 kronor.

För att fota små hundar på 25-50 meters avstånd krävs åtminstone 300 mm brännvidd och uppåt.

Måste du stå så långt ifrån hundarna?

När det gäller en snabb autofokus så kan du försöka hitta en begagnad Canon 7D Mark II.

Jag skulle rekommendera telzoomen Canon EF 70-300/4-5,6 IS II USM som har ovanligt snabb autofokus. Snabbare AF än många proffsobjektiv.

Canon Eos 77D eller en begagnad Eos 80D eller 7D Mark II är ett bra matchande. kamerahus. Alla ger snabb AF och snabb serietagning.

Tack killar !!

:) "Måste du stå så långt från hundarna ?" fick mig att dra på smilbanden....

ni verkar rörande överens om 7D Mark II, erfarenhet brukar ha rätt säg...

Tänk på att det är en kedja. Både objektiv och kamera måste vara snabba. Därför råder jag att prioritera Canons nya telezoom Canon EF 70-300/4-5,6 IS II USM och därefter köpa så bra kamera som möjligt som du har råd med (minimum Eos 800D) och ännu hellre 77D, 80D eller 7D Mark II.

Tack killar !!

:) "Måste du stå så långt från hundarna ?" fick mig att dra på smilbanden....

Jag har fotat travhästar i många år och att ställa sig längre ifrån dem än nödvändigt ger inga bra resultat. :) Där räcker 200 mm eftersom man inte står mer än max 25 meter ifrån som mest, om ens det. 50 meter låter som ett väldigt långt avstånd.

14 för Canon EOS 7D Mark II kamerahus
och 5,4 för Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM

är 19,4 .... ganska nära 15.... så så få det bli !!

Tack killar

Min rekommendation: beg 70D ca 5000kr (pruta!) Eller beg 7D (betala inte över 4000kr för ett fint ex!).

Canon 70-200/4 L utan IS (det är ju snabba motiv IS hjälper inte) = beg 3000kr. Om sämre ljus Canon 70-200/2,8 L = 6000kr beg eller samma pris för beg Sigma 70-200/2,8 OS (OS versionen är skarpare än föregångarna) eller Tamron 70-200/2,8 VC 6500kr beg (samma kommentar som Sigma samt snabbare AF är föregångaren). Dessutom en normalzoom för nära håll: Sigma/Tamron 17/18-50/2,8 beg i olika versioner från 1200kr.

Vet du att du skall ha 70-200/4 ryms en 80D med Tamron 17-50/2,8 VC för 13000kr nytt hos Rajala nästan inom budget då 70-200/4 kostar 3000kr beg = totalt 16000kr.

Jo då både 7D (original) eller 70D fokuserar snabbt. Det som skiljer mot nyare är antalet fokuspunkter och algoritmer för att köra fler punkter. Väljer du en fokuspunkt är de lika snabba som nyare kameror.

Min rekommendation: beg 70D ca 5000kr (pruta!) Eller beg 7D (betala inte över 4000kr för ett fint ex!).

Canon 70-200/4 L utan IS (det är ju snabba motiv IS hjälper inte) = beg 3000kr. Om sämre ljus Canon 70-200/2,8 L = 6000kr beg eller samma pris för beg Sigma 70-200/2,8 OS (OS versionen är skarpare än föregångarna) eller Tamron 70-200/2,8 VC 6500kr beg (samma kommentar som Sigma samt snabbare AF är föregångaren). Dessutom en normalzoom för nära håll: Sigma/Tamron 17/18-50/2,8 beg i olika versioner från 1200kr.

Vet du att du skall ha 70-200/4 ryms en 80D med Tamron 17-50/2,8 VC för 13000kr nytt hos Rajala nästan inom budget då 70-200/4 kostar 3000kr beg = totalt 16000kr.

Jo då både 7D (original) eller 70D fokuserar snabbt. Det som skiljer mot nyare är antalet fokuspunkter och algoritmer för att köra fler punkter. Väljer du en fokuspunkt är de lika snabba som nyare kameror.

Bland de visaste orden jag hört på länge! Du behöver då rakt INTE lägga tusenlapparna på det nyaste som finns. Begagnadmarknaden är ett Mecka för den som vill välja och vraka och göra de verkliga klippen och få maximalt för engarna :)

oj , så många tips.. vad glad jag blir... och nyttiga med förklaringar som även jag förstår...

Köpa begagnat... vågar man det ?
Visst kameran kommer från en förmodad fantast och man får antar att de skött den...

Fotar själv Agility och har precis köpt nytt"beg" och det blev en beg Canon 7dmk2 8000kr och ett Canon 70-200 F4 utan stabilisator(behövs inte vid så snabba slutartider som man kör vid agility) 3200kr för det begagnat.. Tror med all säkerhet att denna utrustningen kommer ge bra bilder som duger för dom flesta.

Som ett alternativ till Canon så finns Nikon D7200, har den själv till fågelkamera. Något långsammare bps, men kan ha andra egenskaper bättre än 7Dii, brusegenskaper tycker jag är riktigt bra på högre ISO, att sätta fokus i sämmre ljusförhållande klarar f/8, bättre sensor mm.

Som Nikonobjektiv så finns det ganska nya 70-200/4VR, ett utmärkt AF snabbt objektiv

Detta set nytt kostar 20000:-, i huvudsak objektivet som är modernare än Canons 70-200, men begagnat så kan man få kamera o objektiv under 15000:-, mitt hus köpte jag för 6500:-

Ett f/2,8 objektiv skulle inte vara så dumt heller om man försöker köra korta tider, Tamrons 70-200/2,8VC ska nog vara skapligt snabb i AF.

Bland de visaste orden jag hört på länge! Du behöver då rakt INTE lägga tusenlapparna på det nyaste som finns. Begagnadmarknaden är ett Mecka för den som vill välja och vraka och göra de verkliga klippen och få maximalt för engarna :)

Man behöver absolut inte köpa det nyaste som finns men det är ändå en klar skillnad på 7D (kom 2009) och 7D Mark II (kom 2014). Jag har båda. 7D är absolut ingen dålig kamera men den börjar bli gammal. Fokuseringen i nyare 7D Mark II är dessutom väldigt snabb och bra.

Måste man ha en 7D II akut närmaste veckan är detta helt OK prismässigt. Däremot är det inte SÅ akut kör rajala med jämna mellanrum erbjudanden på 7D II för 9995kr. Tycker själv det känns som snopet att lägga ut 14000kr för en ny, eller som här där man för begagnat betalar uppskattningsvis 10.000kr för kameran, 3000kr för 70-200/4, säg 750kr för 50/1,8 och 1250kr för 24 ä:an i totalpriset 15.000kr. Men måste man AKUT ha den nu (och tråden säger ju AKUT faktiskt) hamnar nog begpriset däromkring eller någon tusenlapp under just nu. Om en månad kanske rajala kör kampanj igen....

Måste tipsa om Sony A6000 som jag fotat agility med innan min 7Dmk2 som inhandlades igår :O) sony är verkligen grymt snabb på alla vis och billig (jag la upp min till försäljning här imorse) lite begränsat med optik till den men det jag har gillat bäst som krävts mest av mig är med Samyang 135 mm 2,0 där jag fått till riktigt goa bilder (helt manuellt objektiv) och 55-210 klarar en hel del den också lite beroende vad du har för krav.

Länk till bilder tagna med Samyangen https://www.facebook.com/media/set/...73741852.1688538221376857&type=1&l=9fdc77dd6b

Länk till bilder tagna med 55-210 https://www.facebook.com/pg/Ahlmphotos/photos/?tab=album&album_id=1799298266967518

Den kameran med kitoptik + 55-210 begär jag 5500kr för viket jag tycker är otroligt mkt för pengarna.

Mikael

Trådskaparen söker snabb autofokus. Samyangen har ingen autofokus. Sony 55-200 är inte i samma klass som de som diskuterats. Autofokus lär vara snabb med A6000 (och är säkert det med 55-200 också) men det är inte lika lysande i sämre ljus (i o f s har trådskaparen inte specat om det är utomhus eller inomhus). Sedan är det inte helt klart hur bra Sonys algoritmer för att välja AF punkt automatiskt är i A6000 (förstått det förbättrats på senare modeller) och vad jag minns har den fått lite kritik för inställning av egen fonuspunkt. Skall trådskapren även bygga ett komplett system med autofokuserande objektiv är emellerid Sonys E system ännu begränsat och deras bättre E objektiv är lite saftigt prissatta i relation till prestanda. Dock, som sagt om man endast skall ha snabb AF för dsgsljusbruk med endast en telezoom och inget annat så fyller den funktionen till ett bra pris idag. Trådde dock inte man fick göra reklam i diskussionstrådar i o f s

Ursäkta om jag gjorde nåt fel med mitt inlägg,är inte så aktiv här men såg att nån ville ha hjälp med exakt det som jag själv pysslar med och ville ge lite tankar och ideer.. men guida ni vidare så tackar jag för mig..

Trådskaparen söker snabb autofokus. Samyangen har ingen autofokus. Sony 55-200 är inte i samma klass som de som diskuterats. Autofokus lär vara snabb med A6000 (och är säkert det med 55-200 också) men det är inte lika lysande i sämre ljus (i o f s har trådskaparen inte specat om det är utomhus eller inomhus). Sedan är det inte helt klart hur bra Sonys algoritmer för att välja AF punkt automatiskt är i A6000 (förstått det förbättrats på senare modeller) och vad jag minns har den fått lite kritik för inställning av egen fonuspunkt. Skall trådskapren även bygga ett komplett system med autofokuserande objektiv är emellerid Sonys E system ännu begränsat och deras bättre E objektiv är lite saftigt prissatta i relation till prestanda. Dock, som sagt om man endast skall ha snabb AF för dsgsljusbruk med endast en telezoom och inget annat så fyller den funktionen till ett bra pris idag. Trådde dock inte man fick göra reklam i diskussionstrådar i o f s

ANNONS
Götaplatsens Foto