Annons

Inställningar 40D?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredtiger

Aktiv medlem
Har tidigare fåtat uteslutande RAW, men den senaste veckan kört nästan endast .jpeg. Anledningen är att jag vill minimera tiden framför datorn till förmån för att utveckla mitt fotande. Undrar vilken/vilka inställningar andra kör med (bildinställningen) för att få bästa resultat direkt ur kameran (utomhusbilder främst). Har just nu utifrån neutral profil höjt upp skärpan ett snäpp och mättnaden ett snäpp. Hur gör ni andra?

Öppna en raw-bild med DPP och titta sedan vilken bildstil och vilka inställningar som ger bäst resultat (med hjälp av tool palette), sen kan du bara knappa in inställningarna i kameran och endast fota i jpg. På det här sättet kan du se vilka förändringar som ger vilket resultat innan du går och fotar jpg. Mycket enklare än att ta en bild för varje inställning du ändrar i kameran för att se hur det blir.

Håller med. Finns mång tillfällen då RAW är onödligt jobb. Och har man rätt vitbalans och rätt inställningar så är JPEG i princip lika bra - det man förlorar är justeringsmöjlighterna.

Eftersom 40d ger rätt mjuka bilder om man inte ställer upp skärpan så skulle jag ställa upp skärpan ett par snäpp till, och så färgmättnaden ett snäpp.Det gjorde jag när jag hade den kameran och det blev bra.

Öppna en raw-bild med DPP och titta sedan vilken bildstil och vilka inställningar som ger bäst resultat (med hjälp av tool palette), sen kan du bara knappa in inställningarna i kameran och endast fota i jpg. På det här sättet kan du se vilka förändringar som ger vilket resultat innan du går och fotar jpg. Mycket enklare än att ta en bild för varje inställning du ändrar i kameran för att se hur det blir.

Tack för tipset. Stämmer dock inte riktigt (eller så har jag tänkt fel). Skärpan i toolPalette är 10 stegs skala, men i kameran är den 7 steg. Alltså svårt att direkt översätta resultaten. Eller tänker jag fel?

Dessutom ska jag villigt erkänna att jag har lite svårt att se hur mycket skärpa man kan lägga på utan att det börjar se otäckt ut..

Just nu kör jag följande (enligt kamerans skala):

Skärpa: 4/7
Kontrast: 0
Mättnad: +1
ton: 0

Tycker det ser skapligt ut. Kan tillägga att "viktiga" bilder (min nyfödda son på BB - bilder tagna utan blixt) tar även med RAW för att kunna rädda resultat.

Har för framtiden tänkt arbeta mer med RAW, men känner att det just nu ger fel fokus på mitt arbete.

Grattis, nu är du på rätt väg!

Har tidigare fåtat uteslutande RAW, men den senaste veckan kört nästan endast .jpeg. Anledningen är att jag vill minimera tiden framför datorn till förmån för att utveckla mitt fotande. Undrar vilken/vilka inställningar andra kör med (bildinställningen) för att få bästa resultat direkt ur kameran (utomhusbilder främst). Har just nu utifrån neutral profil höjt upp skärpan ett snäpp och mättnaden ett snäpp. Hur gör ni andra?

Mha bildstilar utförs samma jobb som du gjorde i bildbehandlings-programmet, fast automatiskt utan att du behöver lägga ner en enda sekund. Det är endast några få parametrar som du behöver få insikt om och den viktigaste är färgmättnaden. Du måste dock själv experimentera med olika inställningar för olika typer av motiv för att hitta den stil som passar dig. En sak att tänka på är om du drar upp färgmättnaden så måste du kompensera (särskilt utomhus) exponeringen därefter. En annan är att för hudtoner bör man hålla färgmättnaden relativt dämpad, men skärpan kan man generellt höja väsentligt för 40D.

MVH/Thomas

Tack för tipset. Stämmer dock inte riktigt (eller så har jag tänkt fel). Skärpan i toolPalette är 10 stegs skala, men i kameran är den 7 steg. Alltså svårt att direkt översätta resultaten. Eller tänker jag fel?

Dessutom ska jag villigt erkänna att jag har lite svårt att se hur mycket skärpa man kan lägga på utan att det börjar se otäckt ut..

Tycker det ser skapligt ut. Kan tillägga att "viktiga" bilder (min nyfödda son på BB - bilder tagna utan blixt) tar även med RAW för att kunna rädda resultat.

Har för framtiden tänkt arbeta mer med RAW, men känner att det just nu ger fel fokus på mitt arbete.

Aha, du har helt rätt, man kan bara välja redan förvalda bildstilar i DPP ser jag nu. Men jag har för mig att canon har något annat program där man kan skapa egna bildstilar med datorn.

När det kommer till skärpa tycker jag att man ska vara försiktig och helst låta det vara på 0, det gör jag och jag får ändå tillskarpa JPG direkt ur kameran med min 40d. Tycker att speciellt skärpa är någonting som är smartare att ställa in själv efteråt än att låta kameran göra det eftersom att olika bilder behöver olika mycket skärpa, och fel mängd skärpa är svårast att korrigera tycker jag. Skulle du få en bild med för mycket skärpa är det mycket knepigare att korrigera än om du t.ex. skulle få en bild med för mycket kontrast eller färgmättnad.

Har du funderat på att fota RAW+jpg? Och sedan bara slänga raw-bilderna om du är nöjd med jpgsen. Det är väldigt effektivt så länge du inte fotar sport och är beroende av bufferthastigheten.

Har du funderat på att fota RAW+jpg? Och sedan bara slänga raw-bilderna om du är nöjd med jpgsen. Det är väldigt effektivt så länge du inte fotar sport och är beroende av bufferthastigheten.

Japp. Det är så jag fotat fram till nu (nästan uteslutande). Problemet med det är väl att jag tycker det blir rörigt med dubbla kopior av varje bild från kameran och sedan ytterligare kopior till photoshop (.tiff). Men det är klart, är man bra på att sortera bort RAW när jpeg funkar så är det kanske funkis.

En sak att tänka på är om du drar upp färgmättnaden så måste du kompensera (särskilt utomhus) exponeringen därefter. En annan är att för hudtoner bör man hålla färgmättnaden relativt dämpad, men skärpan kan man generellt höja väsentligt för 40D.

MVH/Thomas

På vilket sätt kompenserar du exponering efter färgmätnad? Underexponerar eller? Hudtonerna och färgmättnaden förstår jag.

Med Picture Style Editor kan du tillverka en bildstil efter behag. Den går även att ladda upp till kameran, så att man kan använda den som en av de tre användardefinierade stilarna.

Jag har en som jag kallar "Jpeg kompakt", som jag använder om jag vill ha en gräll bild, som ser ut som om den kom från en fnoskig kompaktkamera. Canons egen nedladdningsbara bildstil "CLEAR" är utmärkt till att "slå igenom" dis och moln, om man exempelvis fotograferar från ett flygplan.

Läste lite i "Canon Eos 40D Digital Field Guide" i helgen.
Där rekommenderade författaren följande:

Skärpa: 3/7
Kontrast: +1

Men det är väl som med så mycket annat, finns inget som är rätt eller fel. Utan mest hur man själv vill uppleva slutresultatet. Det bästa är nog att testa och labba sig fram i olika ljussituationer. Jag har ställt om enligt ovan och skall testa och se hur jag upplever det i lite olika ljus.

Själv plåtar jag i stort sett alltid i RAW + jpeg. Men har varit inne lite på samma som bana som du och plåta merparten jpeg.

ANNONS
Götaplatsens Foto