Annons

inställningar canonblixt 580EX II

Produkter
(logga in för att koppla)

mejaaa

Aktiv medlem
Varför så segt mellan uppladdningarna?
Det tar ju ibland 1 minut..
Ska det vara så segt med e såpass bra och dyr blixt?!
Det är ju jättedrygt när man exempelvis ska fota något och har kort om tid?
Finns deg någon inställning som gör att den laddar upp snabbare?

Sen en fråga till- vad ska man ha kameran inställd på när man fotar med extern blixt..AV, TV eller manuell? Spelar det någon roll?
 
Uppladdningen beror på vilken blixtstyrka du använder. Ju kraftigare blixten löser ut, desto längre tid tar det att "ladda om".

En minut låter dock i längst laget, tänk på att ha fräscha och friska batterier.
 
Sen en fråga till- vad ska man ha kameran inställd på när man fotar med extern blixt..AV, TV eller manuell? Spelar det någon roll?

Svårt att svara kortfattat på, men exponeringsvärden (slutartid/bländarvärde/ISO-tal) är lika viktigt när man fotar med blixt som när man fotar utan (det styr bland annat blandningen av befintligt ljus och blixtljus).

Vilket läge på kameran man använder för att uppnå det spelar egentligen inte någon roll.
 
Uppladdningen beror på vilken blixtstyrka du använder. Ju kraftigare blixten löser ut, desto längre tid tar det att "ladda om".

En minut låter dock i längst laget, tänk på att ha fräscha och friska batterier.


Okej..jag har det på ETTL-läge -1/3
Ska den vara så seg då?
Jag är ganska ny på blixt..ska fota ett bröllop..vad brukar man ha blixten inställd på, normalt sett?
 
När det gäller uppladdningstiden så har jag märkt att det är ganska stor skillnad beroende på vilka batterier man använder. Kör du exempelvis på IKEA-batterier så går det segt. Som jag har upplevt det så funkar uppladdningsbara bäst, själv kör jag GP Recyko som jag tycker funkar bra. Tror att mAh-värdet kan spela roll också men är osäker. Vet att det finns en, eller ett par, trådar om batterier här i forumet.
 
Okej..jag har det på ETTL-läge -1/3
Ska den vara så seg då?
Jag är ganska ny på blixt..ska fota ett bröllop..vad brukar man ha blixten inställd på, normalt sett?

E-TTL är bara ett automatik-läge. Blixten slår så hårt den måste för att ge dig det ljus som behövs för en "rätt" exponerad bild. Liten bländare gör att det behövs mer ljus, större bländare att det behövs mindre etc.

Hur ska du använda blixten på bröllopet? Som upplättningsblixt utomhus eller som huvudljus inomhus på festen?
 
E-TTL är bara ett automatik-läge. Blixten slår så hårt den måste för att ge dig det ljus som behövs för en "rätt" exponerad bild. Liten bländare gör att det behövs mer ljus, större bländare att det behövs mindre etc.

Hur ska du använda blixten på bröllopet? Som upplättningsblixt utomhus eller som huvudljus inomhus på festen?


Ok tack..jag har tänkt att använda den så lite som möjligt..men som upplättningsblixt under festen..och eventuellt vid för att lätta upp motljuset..hur ställer jag bäst in den då?
Vore jättetacksam för svar och tips!
Finns det något autoläge..och hur ska jag rikta blixten?
 
Är inte festen inomhus? Har du tillräckligt med ljus då för att kunna använda blixten bara till upplättning?

Jag tycker M-läget på kameran, kombinerat med E-TTL på blixten är lättast att använda. Gäller förstås att hålla koll på att du inte överexponerar motivet med befintligt ljus. Eller knappt ens exponerar det rätt, för du ska ha lite marginal för blixtljuset du ska tillföra.

Med blixten i E-TTL tillsätter den rätt mängd ljus, så gott nu kameran kan mäta det. Var du ska rikta blixten beror på vad du har att studsa i. Har du någon reflektor eller vägg eller nåt till hands, använd det. Annars får du antingen skaffa dig eller köra rakt på. Kör du rakt på som upplättning ska du nog sätta ner blixten ett till två steg, för att inte blixtljuset ska bli för dominerande. Men det ser du snart.

Se till att kommendera någon modell till att vara träningsobjekt innan det är dags. Visserligen är det inte så ovanligt att folk gifter sig mer än en gång numera, men sällan med samma partner, så det är bra om du har skaffat dig lite bättre kolll innan evenemanget går av stapeln. Bästa sättet är att experimentera lite, så du ser vilka resultat du får.
 
Bäst är såklart manuellt på kameran och blixten på ETT-L ev även i "High" läget för att få kortare slutartid än 1/200. Däremot kan du testa AV-läget. Fungerar faktiskt över förväntan på Canons kameror. Nu är det ingen universiallösning men som sagt, påfallande många bilder blir faktiskt riktigt bra exponerade. Är du bekant med att använda *-knappen och blixt? *-knappen låser blixtexponeringen. Har du zoom, zooma in huvudmotivet, tryck på *-knappen och en liten "mätblixt" skickas iväg. Det kommer att stå "FEL" i sökaren och det är precis vad det skall göra. Zooma tillbaka och ta din bild. Detta är dock lite omständlig metod och du bör nog inte testa detta vid det första bröllop.
Lite allmäna tips för upplättning
-1/3 på blixtstyrkan om avståndet är under 2 meter. Dra gärna fram vidvinkelskivan för att slå sönder ljuset lite extra.
 
Bäst är såklart manuellt på kameran och blixten på ETT-L ev även i "High" läget för att få kortare slutartid än 1/200. Däremot kan du testa AV-läget. Fungerar faktiskt över förväntan på Canons kameror. Nu är det ingen universiallösning men som sagt, påfallande många bilder blir faktiskt riktigt bra exponerade. Är du bekant med att använda *-knappen och blixt? *-knappen låser blixtexponeringen. Har du zoom, zooma in huvudmotivet, tryck på *-knappen och en liten "mätblixt" skickas iväg. Det kommer att stå "FEL" i sökaren och det är precis vad det skall göra. Zooma tillbaka och ta din bild. Detta är dock lite omständlig metod och du bör nog inte testa detta vid det första bröllop.
Lite allmäna tips för upplättning
-1/3 på blixtstyrkan om avståndet är under 2 meter. Dra gärna fram vidvinkelskivan för att slå sönder ljuset lite extra.




Hur ställer man in high?
På kameran eller blixten?
Innebär det att jag kan få längre slutartid?
 
Jag kan rekommendera den här boken om Canon speedlites
http://www.bokus.com/bok/9780321711...earning-to-craft-light-with-canon-speedlites/
Har läst den ett par gånger och använder den ibland som uppslagsverk när jag funderar på någon en speciell situation.

Boken är jättebra!

Men vill man ha informationen gratis kan man kolla Syl Arenas youtube videor inspelade i samarbete med B&H i New York:
Getting The Most Out Of Canon Speedlites http://www.youtube.com/watch?v=5byuHJ9uBns
Canon Speedliting with Multiple Flashes http://www.youtube.com/watch?v=hk7IRg1ApGE
Lighting Persona http://www.youtube.com/watch?v=OjzbfhbIFd8

Över fem timmar och trettio minuter om canon blixtar, mycket är samma som i boken.
 
Hur ställer man in high?
På kameran eller blixten?
Innebär det att jag kan få längre slutartid?

Tredje knappen från vänster på blixten har du symbolerna BlixtH/>>> Blixtens normalläge är att du har en kortaste synktid på 1/200 oavsett vad du rattar in på kameran. Önskar du t.ex. exponera bilden på 1/500 för att få en riktigt stor bländare, då måste du trycka på denna knappen tills du ser symbolen på blixtens display. OBS Det finns en customfunktion som kan vara inställd på att kameran så att den aldrig kommer att ge dig kortare synctid än 1/200 men om jag minns rätt är det inte något default läge.

Längre slutartid får du om du låter kamaren stå i AV-läget. Du rattar in önskad bländare och kameran kommer att välja en passande slutartid. En ljus fin dag, så kan t.ex. kombinationen bli bl 5,6 och 1/320 om du har aktiverat "High" läget. Går du in i skuggan kan det bli bl 5,6 och 1/100. Går du inomhus så kan det bli bl 5,6 och 1/40. Allt med samma ISO. Dvs AV-läget och blixten försöker hela tiden balansera in det omgivande ljuset samt att ditt huvudmotiv kommer att bli korrekt exponerat. Ett läge som faktiskt ger förvånadsvärt många s.k. "keepers" när det gäller exponeringen.
 
Kan någon förklara begreppet upplättningsblixt? Är det när man inte riktar blixten rakt på, utan i tak eller liknande? Sen undrar jag om det är någon mening med att rikta den externa blixten åt något annat håll än framåt vid porträtt vid utomhusfotografering- med tanke på att blixten inte har någonting att studsa emot?!
 
Upplättningsblixt är lika med att du lättar upp de skugga partierna i en bild. Typexemplet är bilder tagna utomhus i solsken där din modell är delvis i skugga. Då låter man blixten slå med en styrka som precis ljusar upp skuggan lite men inte tar bort den.

Indirekt blixt är när du låter blixtljuset studsa i något.

Utomhus finns inget att slå blixten i. Då kan du sätta en ljusformare framför blixten. T.ex. omnibouncen (den vita lilla plastkåpan för runt 300.-), ett paraply eller en box. Lastolite har ett flertal modeller att välja mellan. Finns även av andra fabrikat men jag tycker att Lastolite har de bästa.
 
Finns deg någon inställning som gör att den laddar upp snabbare?

TÄnk på att man skall använda laddningsbara batterier och inte "engångsbatterier". De laddningsbara batterierna tillåter mycket högre strömurtag, och gör att blixten laddar snabbare.

Det finns en typ av "engångsbatterier" som kommer upp i samma klass som laddningsbara, och det är Lithiumbatterier.
 
ANNONS