Annons

Inställningar för 5D Mk II

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
Jag har nyss uppgraderat men tyvärr är jag en teknisk idiot. Jag läste igenom bruksanvisningen två gånger och fattar absolut noll av det som står där. Är det mycket skillnad från tex 40D? Är det något man behöver ställa in? Tex skärpa i picture styles? Jag läste något om prioriteringar för högdagar och brusreducering men att det skulle ge nackedelar med högt iso? Råd och tips mottages tacksamt!

Det blir lättare att hjälpa med ett specifikt problem. Det är inte stor skillnad mot 40D generellt.

Det blir lättare att hjälpa med ett specifikt problem. Det är inte stor skillnad mot 40D generellt.

Jag har testat den nu och känner igen mig i mycket! Däremot vägrar Photoshop att öppna bilderna. Jag testade hos en kompis som har CS4 nyss. Är det något tillägg man måste ha för det handlar ju om väldigt mkt pengar för ett program. Sen läste jag på ett annat forum där dom sa att det medföljande programmet var bättre för konventeringar. Vilken djungel detta var!

Jag tror att det är Camera raw 5.2 eller senare som du måste ha, men det är jag inte säker på.
Provat att uppdatera den?

Du måste ha CS4 för att kunna öppna 5Dmk2 filer i Photoshops Camera Raw. Alternativet är att köra Lightroom eller Canons egna DPP.

Du måste ha CS4 för att kunna öppna 5Dmk2 filer i Photoshops Camera Raw. Alternativet är att köra Lightroom eller Canons egna DPP.

Aha och då givetvis Canons senaste Camera raw som stod i förra posten. Nu är jag med! Är DPP likvärdigt eller kanske man ska skaffa CS4. Känns lite sådär att springa vid polaren varje dag.

ang Plugins

Hej Henrik ! har själv gjort en uppdatering från 5D till
5 D mark 2 . jag har elements 6 och den senaste plugg ins
Från Adobe Camera Raw men 5 D mark 2 är inte listad
För programmet , inte bara elements 6 eller 7 eller de tyngre
Typ Photoshop CS4 . jag sände över ett mail och frågade igår om den saken , Adobe hänvisade att de jobbar på det så att även
5D mark 2 ska vara med på listan . förövrigt skrev de att jag
Själv fick checka ang upp dateringar i Camera Raw , ja plugins .
Så det är bara att vänta .
Själv använder jag canons program och för mig fungerar det
Bra men förstår om man nu har något photoshop program
Och vill ha ett enkelt arb flöde .
En länk till Adobe mvh Jan..

http://www.adobe.com/se/products/photoshop/cameraraw.html

Henrik, det verkar som om din uppgradering kommit plötsligt eller rättare sagt snabbare än att du hunnit kolla upp de här sakerna ;)

Som tidigare nämnt så får du antingen använda Canons egna program för att öppna RAW filer eller köra CS4 eller fristående PhotoShop med minst ver 5.2 av Camera RAW eller Lightroom (det finns möjligen fler program att välja på?...)

Det du skriver om ökning av skärpan i Picture Styles påverkar bara hur kameran ska hantera konvertering till JPG. Alltså, fotograferar du enbart i RAW så har dessa inställningar ingen betydelse.

Om du är "teknisk idiot" så har du en intressant tid framför dig!
5DmkII ger dig en otrolig massa spännande möjligheter att utforska.
Desvärre kräver många av dem en del tekniskt kunnande eller i alla fall intresse.

Kör hårt! Läs manualen igen, ta en bit i taget, så löser det sig säkert.

Lycka till med en fantastisk, högteknologisk kamera :)

EDIT: du fick visst lite mer svar om mjukvara ovan innan jag hann skicka mitt inlägg...

Hej Henrik ! har själv gjort en uppdatering från 5D till
5 D mark 2 . jag har elements 6 och den senaste plugg ins
Från Adobe Camera Raw men 5 D mark 2 är inte listad
För programmet , inte bara elements 6 eller 7 eller de tyngre
Typ Photoshop CS4 . jag sände över ett mail och frågade igår om den saken , Adobe hänvisade att de jobbar på det så att även
5D mark 2 ska vara med på listan . förövrigt skrev de att jag
Själv fick checka ang upp dateringar i Camera Raw , ja plugins .
Så det är bara att vänta .
Själv använder jag canons program och för mig fungerar det
Bra men förstår om man nu har något photoshop program
Och vill ha ett enkelt arb flöde .
En länk till Adobe mvh Jan..

http://www.adobe.com/se/products/photoshop/cameraraw.html

Tusen tack! Det måste jag kolla!

Henrik, det verkar som om din uppgradering kommit plötsligt eller rättare sagt snabbare än att du hunnit kolla upp de här sakerna ;)

Som tidigare nämnt så får du antingen använda Canons egna program för att öppna RAW filer eller köra CS4 eller fristående PhotoShop med minst ver 5.2 av Camera RAW eller Lightroom (det finns möjligen fler program att välja på?...)

Det du skriver om ökning av skärpan i Picture Styles påverkar bara hur kameran ska hantera konvertering till JPG. Alltså, fotograferar du enbart i RAW så har dessa inställningar ingen betydelse.

Om du är "teknisk idiot" så har du en intressant tid framför dig!
5DmkII ger dig en otrolig massa spännande möjligheter att utforska.
Desvärre kräver många av dem en del tekniskt kunnande eller i alla fall intresse.

Kör hårt! Läs manualen igen, ta en bit i taget, så löser det sig säkert.

Lycka till med en fantastisk, högteknologisk kamera :)

EDIT: du fick visst lite mer svar om mjukvara ovan innan jag hann skicka mitt inlägg...

Tusen tack!

Jag är nog bland dom värsta på det här forumet. Jag har fotat i 3 år med systemkamera och har fortfarande inte en aning om dom olika ljusmätningarna. Jag tycker att alla är precis likadana. Autofoksuen har jag inte brytt mig om alls. Jag kan namnen tror jag, evolverande, matrix, centrumvägt och spot. Sen är det stopp, det vore enklare om det vore olika smileys på knapparna istället.

Uppgraderingen gjorde jag för ca 2 månader sen, det är först idag jag testat kameran. Dvs när jag trodde att blommorna kommit fram. Det hade dom inte.

Tusen tack för infot om picture styles. Då kan jag lägga det ifrån mig som tur är. En lättnad! :) Jag trodde att det hade nåt med att göra hur skarpa bilderna blev på displayen, jag tycker det är skitsvårt att avgöra med den om en bild är skarp nog att behålla. upplösningen är ju suverän på displayen!

MVH

Henrik

Jag använder Canons DPP för råfilerna. Med DPP kan du ändra bildstil efteråt. Sen är det bara att göra en tiff, om du ska fortsätta i PS. En tiff är okomprimerad så den kan du spara om och om igen under redigeringen utan att den tappar kvalite.

ANNONS
Götaplatsens Foto